| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
| Jeg bruger bare de plader jeg kender bedst og har lyttet mest til. |
|
|
Og det er det bedste råd man kan give - det er dine ører der skal lytte på det, ergo er det din musik du skal høre på. Jeg er meget modstander af at bruge noget musik man egentligt ikke kan lide, men som er udvalgt udelukkende pga. lydkvaliteten. Der er én altoverskyggende faktor der overtrumfer ethvert andet lydmæssigt argument: Er musikken fed, eller er den ikke fed. Det kan være hamrende ligegyldigt om en eller anden triangel lyder så og så detaljeret, hvis det ikke giver dig en bedre oplevelse af musikken. Derfor er det vigtigt at lytte til musik der rent faktisk siger dig noget, ikke bare musik der ud fra et hifi-mæssigt perspektiv lyder godt. Ikke dermed sagt at man skal bruge dårlige indspilninger - jo bedre indspilning, jo bedre kan du vurdere forskellene. Men du skal bruge musik der er repræsentativt for hvad du kommer til at høre. Personligt får jeg f.eks. de bedste oplevelser ud af blues-musik ala Stevie Ray Vaughan, derfor kan jeg (personligt!) ikke bruge f.eks. en højttaler til noget som helst, hvis den ikke gengiver SRV så guitaren rammer lige i sjælen. Et mere drastisk eksempel: Hvis Audioslave ikke kan rykkes igennem uden at jeg irriteres over de fejl der rent faktisk er på pladen, så kan jeg ikke bruge det til noget at Rammstein (som i bund og grund er bedre indspillet/mastered) lyder fantastisk.
Og bemærk iøvrigt, at der kan være væsentlig forskel på hvilken musik der får anlægget til at lyde bedst, og hvilken der bedst viser forskellen på godt og dårligt. Jeg kunne f.eks. aldrig (næsten) finde på at spille Audioslave for én der ikke kender pladen - i hvert fald ikke uden behørig introduktion i hvordan pladen lyder/skal lyde. Alligevel er det én af de plader jeg oftest bruger når jeg selv skal vurdere et anlæg. Med andre ord, du skal ikke nødvendigvis bruge dét musik du hører i butikkerne eller på messer, og slet ikke hvis musikken ikke falder i din smag. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|