Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering i nyt rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Min søster er lige netop flyttet ud og det betyder at jeg kan nakke hendes store værelse til mit lille snurrerundt :)

Jeg kunne selvfølgelig placere det som jeg nu tror bedst muligt efter at læse lidt rundt omkring (f.eks. DD's HP), men jeg vil nu alligevel gerne have jeres meninger, hvad tror i er den bedst opstilling? Altså rent akustisk. I må gerne vise jeres elite skills i paint og tegne løs :)

"Braset" der skal placeres finder i her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10590&K W=S%2ER%2ES

Og en lille oversigt over rummet:

Først et fra enden

Og et fra siden

Nu har i vidst en fornemmelse for hvordan rummet ser ud, så her er gulvplanen:

Vinduet vender mod syd, men der er patienner til at blokere dagslyset...

Der hænger en radiator foran vinduet og ved ikke hvor smart det er at placere delene foran, da jeg godt kan lide at have lidt mere varme end de fleste...

Anyways, i behøves ikke bekymre jeg om de andre ting jeg har stående på værelset, bare anlægget, men har i en lille indretningskonsulent gemt i jer, så går da bare løs - forslag kan man atid bruge :)

Jeg kan forresten godt finde et par billeder frem af rummet, hvis i gerne vil have det.

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Iiiih tak for alle de gode forslag

Nå, men så må jeg jo selv i gang  =)

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg personligt mene, at det er nogle meget abstrakte tegninger at hjælpe dig ud fra. Hvorvidt du skal placere dine ting på forskellige stedet i rummet afhænger af mange faktorer, men den bedste måde at gå frem er dog med øret.

Der er dog nogle grundregler der altid er gode at følge. Jeg vil først og fremmest foreslå dig at få størst mulig afstand mellem dine speakers, god afstand til bagvæggen bag dem, og få placeret din lytteposition neutralt imellem dine speakers, så den ene ikke kommer til at dominere den anden, og du derved får et 'skævt' lydbillede. Dernæst ville jeg, om muligt, forsøge at få så meget luft imellem speakersne som overhovedet muligt. Istedet for at fylde op med skabe osv. imellem dem, så prøv at placere dem, så der ikke er mindst muligt imellem dem. Det kan virkeligt give et løft i oplevelsen af musikken. Slutteligt ville jeg råde dig til at forsøge at få samme niveau på din center og fronte, således at diskanterne hænger 'lige højt' Hvis det kan lade sig gøre, så er det min personlige erfaring, at det giver den bedste integration af centeren i lydbilledet.

Men alt i alt - prøv dig frem. Det kan være noget helt andet gør sig gældende i lige netop dit rum.

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Endte med at stille det ca. sådan her:

Midten af en skråvæg gik til mit TV-bord, centeren stadig på anden-øverste hylde, så ingen diskant i højde med fronterne, men det bliver jo også pænt svært med TV'et :D

Til gengæld er diskanterne på fronterne placere rimeligt lide ud for midten af TV'et og ca. i ørehøjde når jeg flyder ud i mine lænestole :)

Fronterne ca. 60cm ud fra TV'et og 45cm fra bagvæggen. Derudover står der en seng helt ude i venstre hjørnet og et skab til højre ca. 75cm fra HT. Afstanden mellem fronterne er knap 2m, mens der er lidt over 2m fra center til sweetspot og så selvfølgelig lidt længere fra center til fronterne.

Sidder lige og kigger på hvor højt Dolby anbefaler surround speakers hænger, ellers skal de sidde i hjørnet mellem loft og den anden skråvæg og så lidt bagud i forhold til sweetspot.

Wooferen er blevet smidt hen under sengen, men tror den kommer ud og stå mellem TV og venstre front - man kan jo høre det brummer fra under sengen :(

Hvis der bliver tid må jeg jo fikse nogle pics senere i dag =)

Ved ikke om det er optimalt, men det var sådan det hele bedst kunne komme til at stå, så...

Tror jeg skal have målt efterklangstiden herinde, lyder som den er lidt lang :/

Ellers glæder jeg mig bare til at få mine stinker surround højttalere op og så sat en god larmende film på :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes