Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 04:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mening om udstyr og DVI til HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chuf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at investere i følgende:

Pioneer PDP-435XDE Plasma
Denon AVR-2805
Denon DVD-2910
B&W MT-30

Må jeg høre jeres kommentarer om setup'et?

TV'et har HDMI, men 2910'eren kommer kun med DVI. Er der et tab ved den opsætning? Ville jeg få mere ud af en DVD-afspiller med HDMI-udtag?

Mvh Chuf

Til top Vis Chuf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chuf

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Chuf skrev:
TV'et har HDMI, men 2910'eren kommer kun med DVI. Er der et tab ved den opsætning? Ville jeg få mere ud af en DVD-afspiller med HDMI-udtag?

DVD 2910 har både DVI og HDMI, så det problem har du ikke. Men HVIS den kun havde haft DVI, så ville det eneste problem være at kablet ikke kan trækkes så langt som med HDMI.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Chuf skrev:

DVD 2910 har både DVI og HDMI, så det problem har du ikke. Men HVIS den kun havde haft DVI, så ville det eneste problem være at kablet ikke kan trækkes så langt som med HDMI.

Hej Otto,

Hvordan kan det være, at man ikke kan lave lige så lange kabeltræk med DVI som med HDMI? Det kan godt være jeg tager fejl, men efter mine informationer er HDMI blot DVI plus lyd. Er jeg blevet fejlinformeret?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det har noget at gøre med kvalitetetn, lidt svært at forklare, men det er ligesom med Coax og optisk, helt i starten med det ( og stadigvæk ) har det været sådan at under nogen få meter, så dur coax, men over så skal man bruge optisk, ellers forsvinder signalet på så lange afstande :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Hvordan kan det være, at man ikke kan lave lige så lange kabeltræk med DVI som med HDMI? Det kan godt være jeg tager fejl, men efter mine informationer er HDMI blot DVI plus lyd. Er jeg blevet fejlinformeret?

Til dels ja, DVI og HDMI er ikke det samme - HDMI er bare bagud-kompatibelt. Selve protokollerne der sendes med er forskellige, men kablet er rent fysisk ens, og indholdet af billedsignalet reelt det samme. Du kan f.eks. sammenligne det med med et RGB signal med sync på composite, og et RGB signal med sync på grøn. Indholdet er reelt det samme, men overført på lidt forskellig måde. DVI og HDMI er såkaldt "handshake" systemer, senderen sender først et signal når den har sagt "goddaw do" til modtageren, og accepteret at modtageren kan bruge signalet. F.eks. et optisk SPDIF-stik er et godt eksempel på det modsatte, hvis du hiver proppen ud af et optisk stik, så kan du se at signalet er der konstant, uanset om der er noget i den anden ende. Med DVI og HDMI snakker sender og modtager sammen, det betyder f.eks. også at hvis modtageren kun understøtter nogle bestemte opløsninger, så får du ikke lov til at vælge opløsninger i afsenderen som modtageren ikke understøtter.

Det betyder at hvis to DVI-stik mødes, så bliver de enige om at sende og modtage DVI. Hvis en DVI sender møder en HDMI modtager, så fortæller HDMI modtageren at den godt kan finde ud af DVI, og så sender DVI-stikket DVI. Hvis en HDMI sender møder en DVI modtager, så fortæller DVI stikket at det kun kan køre DVI, og så sender HDMI stikket et DVI signal. Men hvis to HDMI stik mødes, så bliver de enige om at det bare er det fedeste trip, og sender et HDMI signal, med deraf følgende fordele mht. længden af kabeltrækket.

I ovenstående forudsætter vi iøvrigt lige at DVI-stikket har HDCP...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Det har noget at gøre med kvalitetetn, lidt svært at forklare, men det er ligesom med Coax og optisk, helt i starten med det ( og stadigvæk ) har det været sådan at under nogen få meter, så dur coax, men over så skal man bruge optisk, ellers forsvinder signalet på så lange afstande :)

Coax vs. optisk kan faktisk godt bruges som sammenligning, omend det er på en lidt "omvendt" facon - det er præcis det samme signal, med samme protokol - men rent fysisk overført på forskellig måde. I dette tilfælde er det en rent fysisk forskel der gør at det optiske signal kan trækkes længere, med DVI vs. HDMI er det faktisk omvendt, det fysiske kabel er ens, men forskelle i overførselsmetoden gør at der er forskel på den mulige kabellængde. Hvad der helt præcist rent teknisk er forskellen ved jeg dog ikke.

Chuf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Ja, du har ret. 2910'eren har faktisk begge dele. Jeg tror jeg har læst galt. Sorry.
Tak for den gode forklaring Otto, TC.

Ellers nogen kommentarer til det valgte udstyr? Nogen har i andre tråde givet mig en bekymring omkring Denon og B&W sammen. Dette begrundes med at både Denon og B&W har meget klar lyd og tilsammen bliver den ikke god. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Mvh Rasmus

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Chuf skrev:

Ellers nogen kommentarer til det valgte udstyr?

Tjahh...hvis det var mig, der skulle købe det, ville jeg nok prioritere nogle lidt mere fyldige højttalere og evt. spare lidt på fx forstærkeren. Det skal siges, at jeg ikke har hørt MT30 - kun læst en test - men hvis der var et område, jeg ville forbedre, var det nok højttalerne.

Skal det også bruges til musik i stereo eller kun filmlyd?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Chuf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det skal mest bruges til film, men jeg skal naturligvis også høre musik på dem. Grunden til jeg valgte dem er, at jeg er sat under HIFI-administration hos kæresten. "Der er altså kun plads til små højtalere"! Derfor er disse det bedste valg i mine øjne - også designmæssigt (hun lægger meget vægt på den slags).

Det er altså ikke prisen, der bremser mig, men forholdet til min kæreste.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Chuf skrev:

Det skal mest bruges til film, men jeg skal naturligvis også høre musik på dem. Grunden til jeg valgte dem er, at jeg er sat under HIFI-administration hos kæresten. "Der er altså kun plads til små højtalere"! Derfor er disse det bedste valg i mine øjne - også designmæssigt (hun lægger meget vægt på den slags).

Det er altså ikke prisen, der bremser mig, men forholdet til min kæreste.

Nåja, den slags skal man selvfølgelig også tage hensyn til. Men B&W laver da så vidt jeg husker også nogle lidt bedre flade højttalere, som man evt. kunne bruge som fronter.

Det er muligt, jeg generaliserer for groft, men min erfaring er blot, at små satelliter giver et ret lille lydbillede og når du ofrer så meget på forstærker og subwoofer (det er kuglen, ikke? - den er jeg meget misundelig på), er det lidt en skam, at det kommer til at halte her. En tanke værd, om ikke andet. Så vidt jeg husker testen i Hifi Choice var konklusionen også der, at de små MT-1 ikke var på niveau med sub'en.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Chuf skrev:

Ja, du har ret. 2910'eren har faktisk begge dele. Jeg tror jeg har læst galt. Sorry.
Tak for den gode forklaring Otto, TC.

Ellers nogen kommentarer til det valgte udstyr? Nogen har i andre tråde givet mig en bekymring omkring Denon og B&W sammen. Dette begrundes med at både Denon og B&W har meget klar lyd og tilsammen bliver den ikke god. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Mvh Rasmus

rigtigt at B&W og Denon begge har en generelt lys lyd men med de rigtige kabler og den rigtige opsætning er det en rigtig lækker kombination til pengene som du har valgt. hør efter i hifiklubben om deres råd om hvilke kabler du skal vælge for her er meget at hente her.

Nicolai

Chuf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er også bange for, at satelitterne falder lidt igennem. Det er måske en god idé med nogle fronthøjtalere med lidt mere bund i. Den tror jeg godt jeg kan sælge derhjemme! (Jeg er virkelig under tøflen kan i høre)

Det er rigtigt meget kan reddes med kablerne - det er et godt råd.

Tak for hjælpen allesammen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes