Forfatter |
|
Da Man Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter have bevæget mig ud i surround, melder sig flere spørgsmål.
Som jeg selv var inde på i min første tråd, så kan man med DenonLink overføre SACD og DVD-A igennem denne standard. Svjv. så kan Pioneers via i-Link også, men er der andre mærker, som anvender noget tilsvarende? Er der en standard på vej?
Jeg har den overbevisning, at dette må være noget af et "must" i et køb af surroundforstærker/DVD afspiller, hvilket nok vil sætte begrænsninger i køb af produkter fra forskellige producenter.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meridian var de første på marked med en digital forbindelse mellem DVD og forstærker. I dag bruger de 3 normale phono kabler til overførelsen. Udover deres egen protokol til digital signaler kan forstærkeren også forstå det normal spdif signal. Et firma kan modifiser din DVD afspiller til at sende det digital signal fra DVD-audio og SACD ud som spdif. Det er efter min overvisning den bedste løsning. Men bestemt heller ikke den billigst.
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til, at der enten er gået TDF eller også er alle ude og nyde solen kan I så komme tilbage til tasterne .
Er ovenstående mulighed ikke noget som nogle af jer tænker på når skal ud og købe/lige har købt surroundforstærker/dvd afspiller? Er det fordi I ikke anvender SACD og/eller DVD-A? Jeg er klar over, at SACD nok mest henvender sig til hifi og ikke lige surround, men muligheden for fuld overførelse af DVD-A, burde vel få nogle af jer til at slikke sig om munden. Jeg spørger, fordi jeg står overfor køb af surroundudstyr (forstærker og dvd-afspiller), som skal kunne holde nogle år frem, og derfor undre det mig, hvis andre producenter ikke har tilsvarende muligheder som fx Denon og Pioneer (og tilsyneladende også Meridian). Mvh.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mærker som f.eks. Creative gør det muligt at bruge flere S/PDIF kanaler på én gang, så man derved undgår komprimering osv. Har desværre ikke set så mange forstærkere og andet udstyr endnu, som mener det er en bedre standard, men man kan da bygge en multikanals DAC, hvis man gidder, og hvis ens forstærker har mulighed for line-in til multikanal
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thule har vist nok også et eller andet. Men jeg mener at alle har hver deres måde at lave det på. Der er en mulig fremtidig standart i HDMI. Men der er endnu ikke nogle der bruger den. Jeg tror ikke du skal tænke så meget på om der er digital link imellem DVD og forstærker, selvom det er den bedste løsning. Køb istedet for det sæt, som du synes lyder bedst. Med eller uden link. Det vil lyde lige så i fremtiden, selvom der eksister systemer hvor lyden er digital hele vejen fra DVD'en til højtalen.
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
-snip- Men jeg mener at alle har hver deres måde at lave det på. Der er en mulig fremtidig standart i HDMI. Men der er endnu ikke nogle der bruger den. Jeg tror ikke du skal tænke så meget på om der er digital link imellem DVD og forstærker, selvom det er den bedste løsning. Køb istedet for det sæt, som du synes lyder bedst. Med eller uden link. Det vil lyde lige så i fremtiden, selvom der eksister systemer hvor lyden er digital hele vejen fra DVD'en til højtalen. |
|
|
Tja - tjo.....det lyder noget usikkert altsammen. Måske vil man, som du også selv er inde på, med HDMI 1.2 (hvornår den så end komme) også få SACD, men det vil ærge mig at bruge >20k på noget, som ikke har ovenstående muligheder, hvis de er lige om hjørnet. Man kan selvfølgelig satse på, at man kan få det dyrt indkøbte udstyr opgraderet, men stadig noget af et sats, da jeg formoder det vil være temmelig omfattende. Desuden vil man måske også have fået styr på jitter på HDMI, hvad i-Link åbenbart har. Mvh.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror faktisk du har den største fremtids sikring i 3 simple paralelle S/PDIF kanaler som sir round og jeg selv omtaler... i-link og denonlink er jo "lukket" standard om man vil, og HDMI er jo bare et "digital scart stik"... og du er afhængig af de ofte billige konvertere der sidder i div. udstyr, med 3 x S/PDIF har du jo et håndgribeligt signal, som du kan gøre med hvad du vil!
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
i-link og denonlink er jo "lukket" standard om man vil, |
|
|
iLink er skam ikke en lukket standard, i hvert fald ikke mere end at flere firmaer bruger det, det er ikke en Pioneer standard. Yamaha bruger det også, og jeg mener at nogle af de nye Marantz modeller også får iLink.
micma18 skrev:
og HDMI er jo bare et "digital scart stik"... |
|
|
Det er vel heller ikke mere end dét der skal til? Når (hvis) HDMI bliver godkendt til SACD, så er der ikke noget i vejen for at bruge dét frem for iLink og DenonLink. Der er nogle der forsøger at argumentere for at DenonLink skulle være lydmæssigt bedre end iLink, fordi det er "udviklet til audio" - men den køber jeg altså ikke før der er nogen der kan fortælle mig hvad den tekniske forskel skulle være, begge er synkroniserede overførsler. Jeg er usikker på om lyddelen i HDMI er synkroniseret, men hvis den er, så vil det være komplet ligegyldigt om man bruger iLink, DenonLink eller HDMI, da jitter er ude af spillet.
micma18 skrev:
og du er afhængig af de ofte billige konvertere der sidder i div. udstyr, med 3 x S/PDIF har du jo et håndgribeligt signal, som du kan gøre med hvad du vil! |
|
|
Hvadenten du bruger 3xspdif, iLink, DenonLink eller HDMI, så bruger du modtagerens D/A konverter, da det netop er et digitalt signal. Jeg er som sagt usikker på kvaliteten af HDMI, men der er principielt ikke noget i vejen for at kvaliteten kan være på højde med iLink og DenonLink, det kræver bare at signalet er synkroniseret. 3xspdif er derimod den ringeste overførsel da det ikke er synkroniseret og dermed modtageligt overfor jitter - medmindre Meridian har indkorporeret en synkronisering i en eller anden form. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
3xspdif er derimod den ringeste overførsel da det ikke er synkroniseret og dermed modtageligt overfor jitter - medmindre Meridian har indkorporeret en synkronisering i en eller anden form. |
|
|
Det har de, hvis afspilleren er en Meridian. Det hedder MHR og var faktisk det første der blev godkendt til DVD-audio. Men det kan også være et alm. spdif signal, som selvfølgelig bliver reclocket i forstærkeren.
|
Til top |
|
|