Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround reciever/effekt forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har nu læst i mange af de tråde der er oppe og er blevet lidt i tvivl. Der bliver nævnt i flere tråde at istedet for at købe en "dyr" reciever så kan det bedre betale sig at købe en billigere og nogen effekt forstærkere da man så senere kan skifte til en anden reciever med nyere lyd formater osv og stadig have masser af power.

Er det en bestemt type effekt forstærker man skal bruge hvis det er surround? og hvordan forbinder man det rent fysisk?

Hvis man nu overvejer at købe feks en Denon 3805/Pioneer 2014/Marentz 8500 er der så et alternativ til dem med en effekt forstærker som vil være bedre og vil en effekt forstærker bare give mig flere watt?

Håber I forstår mit spørgsmål

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej Primeradk..

I stedet for at købe f.eks. Denon 3805 til kr. 10.000,- ja hvorfor så ikke købe Denon 2105, som for tiden er på tilbud til kr. 3.500,- plus f.eks. Nad C272 til kr. 4.500,- ialt kr. 8.000,-

Nad C272 er en stereoeffekt forstærker på 2 x 150 Watt, og på Denon 2105 har du pre-out bøsninger, og her sætter du et signalkabel fra pre-out front L & R til Nad C272 - herefter sætter du højttalerkablet fra fronthøjttalerne til Nad C272 og højttalerkablerne fra de øvrige surroundhøjttalere til Denon 2105.

Det har den fordel at når du hører ren stereo har du et kraftværk på 2 x 150 watt - her er Denon 2105 nu stereoforforstærker og Nad C272 er jo stereoeffektforstærker - i surround får Denon'en nu mere overskud til at trække centerhøjttaler og baghøjttalere, når den nu ikke skal bruge strøm på at trække nogle store fronthøjttalere...

I stedet for de nævnte receivere bør du også kigge på Harmon Kardon

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det var et godt svar Jan, hvad skal vi andre så skrive? '

Nå jo - Tapeconnection har Marantz SR4500 på tilbud til 2.799 hvilket er en meget fornuftig pris. Den kunne f.eks. kombineres med en Parasound HCA-1000 A til 5.995 (2x125w) eller en Rotel RB-1070 til 6.199 (2x130).

Personligt ville jeg gå efter at købe effektforstærkeren brugt, så kan du få endnu mere for dine penge.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Har forøvrigt selv prøvet at gå den vej, det er derfor jeg anbefaler den. Havde en Marantz SR4200 der nåede at blive brugt med 3 forskellige 2-kanals effekt (Denon, Musical Fidelity og Parasound).

Hvilke højttalere skal det spille sammen med?

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

det var en god tråd for har selv overvejet det samme. det jeg har været i tvivl om er bare om surround ikke kommer til at lyde dårligere end med en større fx denon 3805? tænker på sammenhæng i lydbilled og kvalitet på de øvrige kanaler?
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

@ Luksus Bumsen

Det vil altid være et spørgsmål om hvordan man prioriterer og hvilke planer man har for fremtiden (altså anlæggets fremtid ). Jeg vil prøve at remse nogle forskellige måder man kan gribe det an på op, og så sige hvad jeg synes er godt og skidt. Og det er MIN personlige mening, bare så der ikke kommer nogen og siger at der er forkert, fordi de mener noget andet

For det første vil jeg stort set altid anbefale folk at købe brugt, der er selvfølgelig en lille risiko ved det emn man for meget mere for pengene.

Hvis vi ta'r snakken om en større receiver kontra en mindre, hvad for man så (og her genereliserer jeg groft).

I den store er alting typisk lidt bedre. Du har en bedre forforstærker, en bedre surround del og en bedre effektdel. Nu er der jo nok nogen der tænker, hvorfor så ikke bare købe den, hvis alt er bedre? Fordi alt er lidt bedre.

Hvis man har sit primære fokus på film og/eller hvis man vil have den nemmeste og pæneste løsning, så skal man købe den store receiver (med mindre man har nogle højttalere der er meget belastende for effektforstærkeren).

De seneste år har jeg virkelig fået øjnene op for, hvor stor betydning samspillet mellem effekt og højttalere har (det betyder ikke at resten ikke også er vigtigt) og de effektforstærkere der er i surround receivere er bare ikke på niveau med dem du kan få i separate effektforstærkere, det betyder ikke at de er dårlige, de andre er bare bedre.

Hvis stereo har lidt højere prioritet end surround, så er der måske også ofret lidt mere på nogle gode fronthøjttalere og det er der man får gevindsten ved at kombinere en lidt billigere receiver med en god 2-kanal, til gengæld mister man selvfølgelig lidt fordi forforstærkerdelen er lidt dårligere.

Og her kommer så det med fremtidsplanerne. Da jeg i sin tid købte min SR4200 vidste jeg, at jeg på et senere tidspunkt, når der var penge til det, ville ende med at have en decideret surround forforstærker og en eller flere effektforstærkere. Derfor var kravet til receiveren at den havde pre-out på alle kanaler og den måtte ikke være for dyr, for jeg ville ikke have for mange penge bundet i noget jeg vidste skulle sælges igen.

Så hvis surround har højeste prioritet, hvis der ikke er nogen planer om at udvide i fremtiden og hvis man helst ikke vil have for mange kasser stående, så købt den bedste receiver der er råd til (gerne brugt). Hvis stereo har højere prioritet og hvis der er planer om løbende at opgradere, så køb den billigere receiver og en god effekt.

God fornøjelse

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

tak for det svar  så har jeg da lige nogle overvejelser at tage før jeg køber nyt næste gang(hvilket vil sige brugt) for det giver jo god mening det du siger

Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt. Der skal nok komme nogle indlæg fra folk der er helt uenige i det jeg har sagt, men jeg kom først

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Er helt enigjeg spænder snart Ear 202 foran min SR 4300, da jeg primært hører stereo...debatten kan så lige få den ekstra dimension... digitalt eller ej måske

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har stort set ingen erfaring med de digitale effektforstærkere, men de er helt sikkert smarte hvis man gerne vil have mere effkt men ikke har lyst til at have for mange store kasser stående. Men jeg er lidt gammeldag, jeg synes det er sjovt med store forstærkere der vejer mere en 25 kg - på nær når de skal flyttes

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Der skal jo sikkert indregnes noget WAF rundt omkring vil dog prøve det digitale efter at have prøvet de store tunge drenge som Nakamichi

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

jeg synes også det er lidt svært men må give MichaelWB ret i at det er sjovere med nogle store kasser (af en eller anden grund, selvom jeg har kigget på Ear 202 ). Selv har jeg kigget på Denon POA-2800 til at drive mine dali 850 men kan ikke finde nogle i omegnen. De er sq alle sammen i KBH

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jo jeg har selv følt glæden hver gang der er kommet en stor tung kassemen savner den rene detaljerede lyd, min pengepung kan desværre ikke være med, hvis det skal være "store tunge kasser"

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Luksus Bumsen skrev:
jeg synes også det er lidt svært men må give MichaelWB ret i at det er sjovere med nogle store kasser (af en eller anden grund, selvom jeg har kigget på Ear 202 ). Selv har jeg kigget på Denon POA-2800 til at drive mine dali 850 men kan ikke finde nogle i omegnen. De er sq alle sammen i KBH

På DBA er der nu en til salg i Hadsund til 3.200 så de findes også i Jylland

Tror det er en udemærket forstærker, havde en af forgængerne, mener det var poa-2400. Ikke jordens mest spændende forstærker men nogen vil sikkert bare mene den er neutral! 3.200 er måske lige i overkanten. Du kan jo også se efter monoblokkene poa-4400 og 6600 så begynder det at ligne noget

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

En god ide ville være at købe en seriøs 3 kanals effekt, så du også kan trække en center. Der findes nogle gode derude, og da der kommer så stor en del af et digitalt surround lydspor ud af center kanalen, er det en god ide at have noget ordentlig kraft bag den.
På den måde ville det kun blive dine bagkanaler, som skulle trækkes af receiveren.

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

har godt set den i hadsund men bor i fredericia. så 3200kr+kørsel bliver en del. Det kunne være sjovt/vildt med monoblokke men det ligger et godt stykke over min pengepung!! så min yamaha dsp-a1 må klare presset lidt endnu 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

@ Powda

Det er helt sikkert en god idé med en fornuftig 3-kanals, så kan man også senere bruge den til at trække center og bag, når man køber en bedre 2-kanal til fronterne

@ Luksus Bumsen

Nu ævnte du jo ikke noget budget, så jeg kom bare med et par andre forslag. Hvilket budget arbejder du med?

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

nej det er selvfølgelig også rigtigt... jeg arbejder vel med max 3000kr. Og tænkte mine 850 godt kunne bruge noget mere power end min dsp-a1 kan levere - derfor en POA-2800, men ved reelt ikke så meget om hvad der ville passe bedst til.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Der findes altså mange gode effektforstærkere i det prisleje, som i mine øjne er væsentligt bedre end Denon POA2800 :] Hvordan kan det være, at dit valg lige er faldt på den?

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=42481

Har hørt en C370 intgr. på Dali 850, det spiller lækkert sammen så en C272 på og du er rigtig godt kørende og dit budget holder

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes