| Forfatter |
|
Winta Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved godt det er et "nybegynder" spørgsmål, men man skal jo starte et sted. Hvad er det helt præcis en effext forstærker gør? hvordan virker den?
et link til en god guide eller lignende ville bare være super :)
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er "Pre-out" på en forstærker, kan man sætte en
effektforstærker til. Til den kan man sætte sine højttalere til, og så
trækker effektforstærkeren dem, og aflaster dermed din almindelige
forstærker. F.eks. er det godt i et surround system. Ofte kan surround
forstærkere ikke så meget som de lover, hvad angår effekt. Når man
spiller højt, har de ikke altid ordentligt styr på højttalerne, og
bliver derfor ofte meget varm (forstærkeren) og slår fra, da den ikke
kan håndtere så meget. Derfor kan man sætte en effektforstærker til at
håndtere f.eks. ens fronthøjttalere. På den måde skal
surroundforstærkeren kun trække center og baghøjttalere (hvis det er et
5.1 system). Så sender surroundforstærkeren signal til
effektforstærkeren der så sender det ud til højttalerne.
Derfor!
Håber ikke det blev for rodet, og sig endelig til hvis du ikke forstår det..
mvh
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at der skal komme lyd ud af dine højttalere skal der bruges 2 ting i forstærkerdelen. 1.: En forforstærker. Basalt set det eneste den gør er at vælge input (CD, DVD, Radio osv.) samt skrue op og ned. 2.: Effektforstærker. Det er her signalet fra forforstærkeren bliver forstærket til hørbart niveau. En effektforstærker kan i princippet ingenting, udover at forstærke det signal den bliver fødet med. Disse 2 er oftest kombineret i én kasse, kaldet en integreret forstærker. Håber det kastede lidt lys over det. MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak begge to, det var lige så jeg kunen følge med ;)
Nu har jeg en sony str-db930 tror jeg nok den hedder :)
og når jeg skruer op kan den godt finde på at hoppe fra, så hvis jeg nu købte en effekt forstærker til de 2 front Hts så ville den kunne spille højere?
Hvad koster en sådan fætter?
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winta skrev:
|
Tusind tak begge to, det var lige så jeg kunen følge med ;)
Nu har jeg en sony str-db930 tror jeg nok den hedder :)
og når jeg skruer op kan den godt finde på at hoppe fra, så hvis jeg nu købte en effekt forstærker til de 2 front Hts så ville den kunne spille højere?
Hvad koster en sådan fætter? |
|
|
Det hele kommer jo an på hvilken effektforstærker du vælger. Det vil under alle omstændigheder betyde at din sony vil få mere overskud til at drive de resterende højttalere, men det betyder nødvendigvis ikke at de spiller højere, blot bedre. Mht. pris så er det store spørgsmål jo altid brugt/nyt osv. men en god 2 kanals effektforstærker kan vel erhverves brugt til ca. 2500-5000,- MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, det er jo også en del pengen år man er på su ;)
Hvis jeg spiller forholdsvis højt bliver lyden dårlig og kratende, og skruer jeg lige lidt mere op så går den fra, hvis jeg så får en effect forstærker, vil lyden der hvor den krætter så bare blive bedre, eller vil jeg også kunne spille højere? for dit indlæg forvirede mig lidt ;9
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, har fundet en billig Nad 214 kan den bruges til min forstærker? evt. 2 af dem?
kan man bruge en til bag højttalere og en til fronthøjttalere? eller en til hver front højttaler :D?
Er der i øvrigt forskel på effekt forstærkere til Surround og Stereo ?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det første du gør, er at kigge bag på din forstærker, og finde et sted
hvor der står "Pre-out". Det kan f.eks. se sådan her ud:

Hvis der ikker noget sted der hedder pre-out kan du ikke bruge en effektforstærker.
Men hvis du finder det, kan du se til hvilke kanaler du kan sætte en
effektforstærker. Når du så har sat en effekt til fronterne, så kan du
lade din sony trække resten (center+bag). Så skulle den have merre
overskud=renere lyd=mindre forvrængning og den skulle ikke blive så
varm, og på den måde kan du måske skrue højere op, hvis din
effektforstærker kan følge med på samme niveau (som den nok kan).
|
| Til top |
|
| |
whatz Branchemedlem

Hififreaks
Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er preout på en 930'er. __________________ Mvh,
Daniel Nielsen
Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg os lige snakket med en anden om, og der er pre-out til det hele som der hos dig :)
og det vil aldrig ske at de foreste så spiller kraftigere eller sådan noget mærkeligt noget vel?
når du siger mindre varm, skal jeg så også begynde at bruge varme :O den, mine skære, og min comp kan normalt varme hele rummet op lige meget hvor koldt det er uden for ;)
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En NAD 214 vil umiddelbart være et glimrende valg. De har ry for at være meget strømstærke og kan trække det meste. Der er i princippet ikke forskel på en effektforst. til stereo kontra surround, den eneste forskel er antallet af kanaler. NAD 214 er en 2-kanals effektforstærker, derudover findes der mono-forstærkere (1 kanal) 3-,4-, kanals osv. På NAD 214 er det muligt at brokoble effektkanalerne, dvs. at den bliver ændret fra en 2-kanals til en 1-kanals (mono). Det betyder at dens output bliver væsentligt højere (200+ i 8ohm så vidt jeg husker). Du kan både bruge dem til front + baght. eller brokoble dem til fronterne (altså én forstærker til hver højttaler) Nu vil jeg så prøve at præcisere mit tidligere indlæg lidt - synes sgu også selv det er lidt forvirrende når jeg selv læser det Hvis du kobler en eller flere effektforstærkere til din sony, så vil sony'en kun fungere som en forforstærker (se tidligere indlæg) dvs. at effektforstærkeren i din sony IKKE bliver brugt på de kanaler hvorpå du kobler en effektforstærker. (eks. dine fronthøjttalere) Det bevirker at sony'en ikke er belastet så hårdt som hvis den skulle drive alle højttalere. Det er lidt svært at forklare uden at blive alt for teknisk, men i en forstærker som din sony er det næsten altid strømforsyningen der giver op (den slår fra som du oplever når du spiller højt) hvis du kobler en effektforstærker på, så vil sony'en have mere strøm til de resterende højttalere. Jeg ved ikke om det giver nogen mening  Og jo fronterne vil spille i et andet niveau end de andre højttalere hvis du kobler en effektforstærker på. For at korrigere det skal du have en lydtryksmåler. MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak Scherer,
Det var virkelig et godt indlæg, det giver god mening :)
Angående den der lydtryksmåler, hvad mener du her? skal jeg stille på nivouet så de foreste ikke spiller lige så højt? eller?
det skal lige siges at alt min lyd kommer fra computeren til forstærkeren, så jeg har god mulighed for at stille på alt på computeren :)
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lydtryksmåler er sådan en lille anordning:  Den måler lydtrykket (dB). På din reciever er der sikkert en knap der hedder Test. Hvis du trykker på den så skulle der gerne komme en tone i alle højttalerene, én efter én. Med denne i hånden skal du så, i opsætningen på din sony, skrue op/ned på de forskellige højttalere, så de leverer samme lydtryk hele vejen rundt. MVH Morten __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, så bliver det næsten for teknisk for mig :) så hellere at jeg selv syntes det lyder godt :D Men mange tak for det :)
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille tip! Hvis du skruer så højt op at det begynder at lyde dårligt, så skru NED! Lad være med at skrue endnu højere op, det er den måde man ødelægger sine højttalere.
930'eren har ikke en specielt god effekt-del så der vil helt klart være noget at hente for dig med en ekstern effektforstærker, specielt da det lyder som om du kan li' at spille højt  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Winta Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er faktisk ikke så vild med så høj musik som så mange andre, men det er godt at kunne når man endelig har løst til det :) Eller når man holder fest.
Men jeg prøver også at lade være med at skrue op hvor det ikke lyder godt, for det lyder virkelig ikke godt, og det har man jo ikke lyst til at gå runtd og lytte på :)
Men en effect forstærker det skal jeg da have, det kan jeg godt se :) det må blive det næste efter Z3'eren :)
|
| Til top |
|
| |