Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: placering af sorround højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
disconow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 August 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt et komplet miniPod speaker sæt (5.1) og vil gerne have lidt hjælp til at placere dem i min stue

http://www.hifiklubben.com/image/prod/CINEPODWH_3_b.jpg

Jeg har lavet en tegning på hvordan jeg havde tænkt mig de kunne sidde, men jeg er meget i tvivl med hvor hjøt jeg skal palcere dem

http://www.artone.dk/ht_placering.jpg

Men stue har lidt højt til loftet (2.8 meter) og mit tv sidder ca. 1.3 meter oppe på vægen,

hvor højt ville i tro højttalerne (front/back) skal sidde for at få den bedste oplevelse??  
eller skal jeg bare smide dem op under loftet og så sætte dem til at pege skråt ned i stuen??

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok rykke fronthøjttalerne lidt tættere sammen, så den venstre lige akkurat kommer hen på samme væg som skærmen og så flytte den højre så den har den samme afstand til skærmen som den venstre.

Baghøjttalerne kan du jo stort set ikke placere anderledes, men de skal nok spille mere ind mod hinanden end pilene på din tegning viser.

Nåja - det hedder surround højttalere ikke sorround højtalere

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

disconow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Jeg ville nok rykke fronthøjttalerne lidt tættere sammen, så den venstre lige akkurat kommer hen på samme væg som skærmen og så flytte den højre så den har den samme afstand til skærmen som den venstre.

Baghøjttalerne kan du jo stort set ikke placere anderledes, men de skal nok spille mere ind mod hinanden end pilene på din tegning viser.

Nåja - det hedder surround højttalere ikke sorround højtalere

Hej

det lyder som en go' ide, men hvor højt oppe på vægen vil du tro de skal sidde??

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 August 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

disconow skrev:
men hvor højt oppe på vægen vil du tro de skal sidde??

Der er meget delte meninger om dette, men jeg er fuldt overbesvist om, at alle højttalere skal sidde i ørehøjde - også baghøjttalere.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Må man sprøge hvor du har valgt at hænge tv'et så højt ?

- Jeg går ud fra du har målt efter bunden..

Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted

disconow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:

Må man sprøge hvor du har valgt at hænge tv'et så højt ?

- Jeg går ud fra du har målt efter bunden..

Nej det blev vist målt fra centrum af tv'et, fra gulvet og op til bunden af tv'et er der 90cm

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 10 August 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

disconow skrev:
men hvor højt oppe på vægen vil du tro de skal sidde??

Der er meget delte meninger om dette, men jeg er fuldt overbesvist om, at alle højttalere skal sidde i ørehøjde - også baghøjttalere.

Jamen så lad os da lige "dele" den  Guiden fra Dolby's egen hjemmeside for et 5.1 /7.1 setup sagde noget i retning af 50-60 cm over ørehøjde, hvilket har fungeret fint med de væghængte HT'ere jeg har haft.

- meen ingen regler uden undtagelse, og smag/behag er jo forskellig. Lige har jeg f.eks. baghøjttalere i gulvhøjde...

EDIT: Men som guideline kan du regne med at jo tættere på ørehøjde desto mindre diffust og jo større "risiko" for at du hører lyden kommer fra HT'ere og ikke "omkring" dig...

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Baghøjtaler plejre at virke fint i 180cm højde.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Men som guideline kan du regne med at jo tættere på ørehøjde desto mindre diffust og jo større "risiko" for at du hører lyden kommer fra HT'ere og ikke "omkring" dig...

I mine øjne er diffust bag-kanalslyd noget der hørte den tid, hvor der ikke var diskrete surround systemer. Hvis lyden skal være diffus bagfra idag indspilles det blot sådanne.

Andet er et forsøg på at manupulere med det der er indspillet og det tror jeg ikke på. Jeg ved, at mange søger den mere diffuse lyd som også findes i biografen, og der er selvfølgelig helt iorden. Hvis systemet også skal bruges til DVD-A/SACD kan jeg på det kraftigste anbefale ikke at lave et diffust lydbillede bagved.

Men rigtigt som før sagt = smag og behag

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

I mine øjne er diffust bag-kanalslyd noget der hørte den tid, hvor der ikke var diskrete surround systemer. Hvis lyden skal være diffus bagfra idag indspilles det blot sådanne.

...Hvis systemet også skal bruges til DVD-A/SACD kan jeg på det kraftigste anbefale ikke at lave et diffust lydbillede bagved.

Helt enig angående SACD/DVD-A! 

Mht. diffust, så tænker jeg ikke på totalt uidentificérbart og manipuleret som med de gamle prologic (guidelinen fra Dolby jeg referede til er for Dolby DD, ikke prologic). Men med højttalere hængt over ørehøjde synes jeg at lyden bliver mere "omsluttende" (især med 4stk bag HT). Med HT i ørehøjde er der større risiko for at identificere lyden som værende fra en specifik HT.

Men til trådens ophavsmand: prøv det evt. selv af ved at stille surroundhøjttalerene på en reol/stativ i flere højder og vælg derefter den der passer dig bedst.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Men til trådens ophavsmand: prøv det evt. selv af ved at stille surroundhøjttalerene på en reol/stativ i flere højder og vælg derefter den der passer dig bedst.

Godt ord igen!

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

CHTT skrev:

Godt ord igen!

Øh, ikke noget ondt ment herfra? Blot et råd til den måske forvirrede ophavsmand 

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
L.B. skrev:

CHTT skrev:

Godt ord igen!

Øh, ikke noget ondt ment herfra? Blot et råd til den måske forvirrede ophavsmand 

Heller ikke herfra - det var en ros af rådet, som uden tvivl er det bedste. Det er jo ens egne ører der gælder når alt kommer til alt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes