Forfatter |
|
Steffer Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som overskriften lyder er der så nogle der kan forklare forskellen på de 2 forskellige type..
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
Nyholm Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja....forskellen er ikke stor. DTS er det bedste signal (synes jeg) da det kører med en noget højere bitrate end DD. D.v.s. at lyden er i bedre kvalitet.
Nyholm __________________ Yamaha RX-V757 Titan
Jamo E700
Jamo E7CEN
Jamo E7SUB
PS2 (dvd-afspiller)
Philips 20" 4:3 tv
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt der er mange som mener, at DTS er væsentlig bedre end DD og bevares der er da måske lidt mere "hug" og dynamik i lyden på DTS-spor, men der findes mange glimrende film i DD, eks. StarWars og Matrix.....her er dynamik for alle pengene  . Så har man muligheden for at vælge DTS skal man gøre det, men der er slet ingen grund til at fravælge film (eller blive uforholdsvis meget ked af det  ) hvis de "kun" er indspillet i Dolby Digital __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Steffer Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, mange tak for svarene
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Jeg ved godt der er mange som mener, at DTS er væsentlig bedre end DD og bevares der er da måske lidt mere "hug" og dynamik i lyden på DTS-spor, men der findes mange glimrende film i DD, eks. StarWars og Matrix.....her er dynamik for alle pengene . |
|
|
Se, her jeg jeg altså MEGET uenig. Ja, Starwars og Matrix ER gode film men ikke på lydsiden synes jeg. Det kommer nok an på hvad det er man vil have og kvaliteten af ens surround system. I takt med at jeg har opgraderet mine højttalere til omkring grænsen mellem mid-end og highend synes jeg forskellen mellem DD og DTS bliver større og større. Der er masser af "hug" og dynamik i begge som du skriver, men micro detaljer i 3D lydbilledet er der næsten ingen af i DD i forhold til DTS. Man får meget mere oplevelse af at være tilstede live i filmen når selv de mindste detaljer træder tydeligere frem rundt om en, og dér flonker DD i forhold til DTS. Hjemme hos os siger vi ofte øv når en film kun har DD. Danske film har ofte DTS og selv med det begrænsede film budget på danske film kan man høre stor foreskel på DD og DTS.
Med de mere almindelige højttalere jeg havde før var forskellen ret lille men nu har jeg svært ved at synes om lyden på DD når den kan blive så meget bedre med DTS. Dette er ikke sagt for at neglicere andres anlæg, for vi vælger selv hvad vi har for krav. Men man kan ikke generalisere og sige at der næsten ingen forskel er, for det ER der.
Henrik
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi skrev:
Acer skrev:
Jeg ved godt der er mange som mener, at DTS er væsentlig bedre end DD og bevares der er da måske lidt mere "hug" og dynamik i lyden på DTS-spor, men der findes mange glimrende film i DD, eks. StarWars og Matrix.....her er dynamik for alle pengene . |
|
|
Se, her jeg jeg altså MEGET uenig. Ja, Starwars og Matrix ER gode film men ikke på lydsiden synes jeg. Det kommer nok an på hvad det er man vil have og kvaliteten af ens surround system. I takt med at jeg har opgraderet mine højttalere til omkring grænsen mellem mid-end og highend synes jeg forskellen mellem DD og DTS bliver større og større. Der er masser af "hug" og dynamik i begge som du skriver, men micro detaljer i 3D lydbilledet er der næsten ingen af i DD i forhold til DTS. Man får meget mere oplevelse af at være tilstede live i filmen når selv de mindste detaljer træder tydeligere frem rundt om en, og der flonker DD i forhold til DTS. Hjemme hos os siger vi ofte øv når en film kun har DD. Danske film har ofte DTS og selv med det begrænsede film budget på danske film kan man høre stor foreskel på DD og DTS.
Med de mere almindelige højttalere jeg havde før var forskellen ret lille men nu har jeg svært ved at synes om lyden på DD når den kan blive så meget bedre med DTS. Dette er ikke sagt for at neglicere andres anlæg, for vi vælger selv hvad vi har for krav. Men man kan ikke generalisere og sige at der næsten ingen forskel er, for det ER der.
Henrik
|
|
|
Vi kan jo ikke altid være enige, men du har nok ret i at kommer vi op i High-End surround anlæg, som ikke ret mange ejer, så er forskelle til at tage og føle på detaljeringsniveauet.....det vil jeg gerne tro. Men dyamikken, som mange fremhæver er eminent for DTS-sporet, er slet ikke så ringe endda på DD-spor og Matrix er et godt eksempel herpå - jeg forstår ikke din kritik af lyden på denne film, der er da masser af dynamik og vilde lydmix der sætter dig i centrum af begivenhederne __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Matrix har masser af dynamik og også vilde lydmix men det hele mangler microdetaljer. Det er (som i andre DD film) som om lydene "popper" ud af mørket og lever, og så forsvinder ind i mørket igen. Med DTS virker det hele mere som et levende lydbillede der er der hele tiden og hvor lydene skabes naturligt der hvor de skal være og derefter "dør ud" igen.
Altså et mørke hvor lyde dukker op og forsvinder kontra et levende og foranderligt lydbillede hvor lydene vokser og dør ud på mere naturlig vis.
Hmm, det blev sgu' næsten helt poetisk det her 
Henrik
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinobi skrev:
Ja, Matrix har masser af dynamik og også vilde lydmix men det hele mangler microdetaljer. Det er (som i andre DD film) som om lydene "popper" ud af mørket og lever, og så forsvinder ind i mørket igen. Med DTS virker det hele mere som et levende lydbillede der er der hele tiden og hvor lydene skabes naturligt der hvor de skal være og derefter "dør ud" igen.
Altså et mørke hvor lyde dukker op og forsvinder kontra et levende og foranderligt lydbillede hvor lydene vokser og dør ud på mere naturlig vis.
Hmm, det blev sgu' næsten helt poetisk det her 
Henrik
|
|
|
Jo jo, det er jo netop det der karakteriserer et High-End anlæg at man kan høre den slags, må man spørge om hvad du har af grej ? Jeg kan fornemme lidt hvor du vil hen, men forskellene er ikke så markante på mit......øv  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er midt i er større ombygning af højttalere. Alle er DIY. Center: 2 Scanspeak Revelator mellemtoner og en D2904-6000 diskant Front L-R: 2 Scanspeak Revelator melletoner og 1 Revelator diskant pr. side Sub'er: 1 15" JBL 136HS i 120 L (en sub pr. side= 2 sub'er) Bag: Monacor number one sph176 bas og vifa ringradiator XT25 pr. side Buttshakers: Monacor (kan ikke huske nr.) 2 stk. i sofa.
Forstærkere: Rega Elicit, NAD 2600, Spark 208-2 (kun til låns) og Mitshubishi
Source: HTPC med Revo7.1 lydkort (monteret eksternt med separat PSU og batterier)
Remote: Philips Pronto RU940
CRT Projektor: Sony VPH-1271 på 82" 4:3 Da-Lite lærred
Front L-R er ved at få nye mellemtoner: PHL 3451 (10" følsomhed 101dB)
Henrik
|
Til top |
|
|
KaZZ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 460
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må du til at lægge billeder ind i forumet >>Sinobi<<  __________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal nok komme....
Skal liiige have bygget færdigt først.
Er forresten også ved at installere fjernbetjente elektriske mørklægnings rullegardiner i hele stuen så man kan se film lige når man ønsker det. Det bliver vildt fedt.
En MEGET vigtig ting der fremmer 3D lydoplevelsen er placeringen af højttalerne. Det kan være endog meget svært hvis konen er uforstående, men det har stor betydning.
Henrik
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nu indrømme, at DTS også er langt bedre hos mig, som sagt flere detaljer, og man føler at dialog osv. kommer bedre frem.
Noget andet jeg synes, er at DTS lydsporerne er mere lineære, der kommer ikke så mange lydniveaus ændringer som i DD.
Generelt bedre i DTS. Svært at beskrive med ord, men ja, jeg har også den der, øv og nogen gange gider jeg ikke engang leje film som ikke har DTS.
Mit anlæg er langt fra dyrt, står mig kun i 20.000 kr, så det vel langt fra high end?
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
Noget andet jeg synes, er at DTS lydsporerne er mere lineære, der kommer ikke så mange lydniveaus ændringer som i DD. |
|
|
Dynamikken eller lydniveau ændringerne som du kalder er nu lige store i DTS og DD. Men jeg vil give dig ret i at det ikke virker sådan. En forklaring kunne være at DD mangler detaljer, så for at få det til at lyde godt og tydeligt må man skrue lidt højere op. Dermed bliver dynamikudladningerne pludslig kraftigere end DTS og det opleves mere dynamisk.... DTS dynamik udladninger er også skarpere (transientskarphed) end i DD, så også det får DD til at lyde voldsommere eller federe (på den tykke måde).
Henrik
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være det er det du beskriver,
det føles i hvert fald bare som om, at DD er indspillet meget lavt, og når der så sker noget action, så kommer lydniveauet derop, hvor man egentlig føler DTS mere ligger, altså lydniveau på dialog osv.
forskellen hos mig på min Denon er faktisk -5 db, og det er meget på en i forvejen svag forstærker, før jeg føler at det når det samme niveau.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er vist kommet i mindretal her , og burde da kunne høre det samme som i andre men det skyldes nok min kilde - en infam Denver-ting fra Fyborg
Hvad angår dynamik så syntes jeg der er lidt mere fut i DTS-sporene så jeg forstår ikke helt det med at de er lineære i modsætning til DD ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
Sinobi Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved en sammenligning skal man også huske at slå evt. kompression fra i opsætningen af DVD afspilleren da den næsten altid kun virker på DD og ikke på DTS.
Henrik
|
Til top |
|
|