Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til valg af receiver/højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stampe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Status: Offline
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

NU skal det være ……… måske. Altså at jeg få mig en mini-hjemmebio.

Jeg har brug for råd, mest om højttalere og receiver. DVD og TV er jeg nogenlunde sikker på. Jeg har læst stolpe op og stolpe ned og læser gerne mere, så hvis nogle har et link til en solid og grundig gennemgang af hjemmebio’en så bare hit med det.

Forudsætningerne er:

Budget: 40.000 – 45.000 kr. De 45.000 er absolut max uden banken begynder at sende andet end maskingenerede breve.

Rummet er min stue på ca 22 m2. godt fyldt med cd’er, bøger og dvd’er. Og desuden kun 2 hele vægge.

Jeg har kik på:

DVD: Denon DVD 2910, 5.999 kr.

Pioneer  668, 6.499 / 4.999 kr. (demo) 

(HDMI er et must)

TV: JVC LT-37S60, 19.999 kr.

Højttalere:  Dali Blue, 10.894 kr.

Dali Suite, 12.995 kr. (mangler subwoofer)

Acoustic Enery Pro 11.999 

Receiver: her er jeg helt blank – help.

I budgettet er også afsat penge til kabler/ledninger/stik

Jeg mangler kort sagt en receiver og desuden er jeg temmelig usikker på højttalerne. Så her er jeg meget lydhør. Det skal også bemærkes at anlægget også i stor udstrækning skal anvendes til musikafspilning.

Til top Vis Stampe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stampe

maller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Skal din bio også bruges som tv-stue?
Til top Vis maller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maller

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du har tenkt å starte foruden en subwoofer vil det være viktig at ha en receiver der kan levere bass. En kandidat vil da være Harman Kardon, og indenfor ditt budget, måske en AVR435?

Et andet alternativ er Pioneer VXS2014i, godt med bass, og koster nesten intet fra Tyskland (ca 4300kr leveret)

Jeg ville ikke vurdert Yamaha om du ikke skal ha en subwoofer, den mangler lidt for meget i bunden.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Du er allerede faretruende tæt på de 40K med de produkter du har skrevet der, men et forslag til receiver kunne være Marantz SR-5500 der kan fås til 4.188, hvis budgetet kan strækkes til 8K for receiveren er der muligheder som Marants SR-7500 eller Pioneer VSX AX-3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

AX3 er også en modell jeg ville undgå om det ikke skal være en sub i systemet.

AX3 er forresten også en utgått modell.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 12 August 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

hvordan er du kommet frem til de højttalere? bare set på priserne eller?
- efter jeg har været ude og lytte på højtt. til min far, så sys jeg personligt at dali blue-serien er virkelig 'dårlig'!...den faldt ihvertfald ikke i min fars eller min smag!

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Stampe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Sendt: 12 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Takker for alle svarene so far.

@ maller: jep
@ ManicMiner: hvis det bliver Dali Suite så køber jeg en sub ved siden af
@ flaz: jeg har haft 3 forskellige sæt Dali højttalere gennem 25 år og været vældig godt tilfreds. Så derfor kikker jeg i den retning - samtidig med at jeg har læst godt om dem.
Til top Vis Stampe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stampe

maller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

hvorfor prøver du ikke at se efter et par brugte ht´er, og så bruge de extra kr på recieveren, når du nu alligevel vil bruge så meget på en dvd-afspiller.

Til top Vis maller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maller

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 12 August 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan klart anbefale suiterne, hvis du altså vælger 2,8'erene... synes de små mangler bas! de store har tilgengæl rigelig - er i hvert fald tilfældet kombineret med min NAD t753 v.2.. Det er et setup jeg klart kan anbefale, men hvis du kører den store suite serie hele vejen rundt overstiger det jo nok dit budget... brug evt. 2002le som baghøjtalere... har samme diskant og fungerer fint som baghøjtaler i systemet
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=flaz]

hvordan er du kommet frem til de højttalere? bare set på priserne eller?
- efter jeg har været ude og lytte på højtt. til min far, så sys jeg personligt at dali blue-serien er virkelig 'dårlig'!...den faldt ihvertfald ikke i min fars eller min smag!

[/QUOTE]

Hvad er det som du synes gør den serie dårlig? Hvilke forstærkere hørte du dem med? Hvor stort et rum? Hvilken type musik hører du?

Jeg ved godt, at du med det samme tænker, at jeg er Blue fanatiker, men sådan er det ikke. Hver sin smag jo! Men jeg må klart indrømme, at jeg synes det er en fantastisk højttaler til prisen, til mit behov, og self. med de rigtige forstærkere. Det klart, at når økonomien tillader det, vil jeg meget gerne have helicon i stedet.

Men hva har gjort at du har fået et antiparti imod blue? Er som sagt selv glad for dem, og regner med at invistere i noget Arcam, som kun kommer til at gør dem endnu bedre. 

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Det er vel absolutt intet i vejen med Blue serien.

Det man må huske nogle ganger når man giver tips og råd er at den man henvender sig til ikke nødvendigvis stiller de samme krav til lyden som en selv gør.

Og hvis man kommer med kritikk, er den meget nemmere at forstå om der også findes nogle begrundelser.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 15 August 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Personligt mener jeg at Dali's blue serie giver rigtig meget for pengene og de har en lyd som de fleste kan li' og med de fleste mener jeg ikk nødvendigvis hifi-entusiaster.

Kan godt huske flaz' tråd om højttalere til fars anlæg, og de var meget begejstrede for B&W, og så er det måske ikke så underligt at man ikke falder for Dali, de kan lyde ret forskelligt

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Hvad er det som du synes gør den serie dårlig? Hvilke forstærkere hørte du dem med? Hvor stort et rum? Hvilken type musik hører du?

Jeg ved godt, at du med det samme tænker, at jeg er Blue fanatiker, men sådan er det ikke. Hver sin smag jo! Men jeg må klart indrømme, at jeg synes det er en fantastisk højttaler til prisen, til mit behov, og self. med de rigtige forstærkere. Det klart, at når økonomien tillader det, vil jeg meget gerne have helicon i stedet.

Men hva har gjort at du har fået et antiparti imod blue? Er som sagt selv glad for dem, og regner med at invistere i noget Arcam, som kun kommer til at gør dem endnu bedre. 

Vi hørte dem i hfk på noget holfi - aner ikke lige modellen, men forstærkeren stod til 8500kr mener jeg - så jeg tror ikke at det er være forstærkerens skyld?

Jeg synes simpelthen ikke at der var noget rum i lyden, det hele virkede som en dimension-lyd, stemmerne var mørke og kom ikke rigti ud...følte havde lyst til at tage min hue af, skønt jeg ingen havde

Jeg er dog b&w-tilhænger...ihvertfald af lyden  har været ude og lytte til en del højttalere (samme weekend jeg lyttede til dali) og fandt kun ét mærke som faldt i mine øre - raidho emilie  fremragende lyd!
- og ved godt at der er MANGE som ikke kan lide b&w's 'lyse'/skringende diskant...i mine øre spiller den bar renere

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Personligt mener jeg at Dali's blue serie giver rigtig meget for pengene og de har en lyd som de fleste kan li' og med de fleste mener jeg ikk nødvendigvis hifi-entusiaster.

Kan godt huske flaz' tråd om højttalere til fars anlæg, og de var meget begejstrede for B&W, og så er det måske ikke så underligt at man ikke falder for Dali, de kan lyde ret forskelligt

Lige netop  vi endte med b&w 703 som er klasser dyrere end blue-serien...om det er pengene værd, er så en smagsag! Det kan godt være at nogen/mange/andre sys man får meget for pengene ved blue-serien..jeg sys bar ikke det lyder super godt.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Og hvis man kommer med kritikk, er den meget nemmere at forstå om der også findes nogle begrundelser.

Min fejl ..

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Okay Flaz, vi har self. alle forskellige meninger, og det skal der være plads til

Jeg må sige, at de gange jeg har hørt Holfi, har jeg absolut ikke været begejstret, deres mangel på kærlighed til lyden er stor, bassen bliver også væk efter min mening.

Arcam (som er nogenlunde i samme pris-niveau) lyder efter min mening, utrolig meget bedre, specielt med Dali og Audio Vector højttalere.

At din smag tilfalder B&W's serier, beviser bare hvor stor en forskel vi to opfatter lyd :-)

Jeg har det netop sådan, at B&W's højttalere lyder, som hvis du holder to hænder foldet sammen når du snakker, foran munden. Den er afstemt jazz, og får den der ande klang, men dog meget mettalisk lyd.

Dog har de en usædvanlig fantastisk evne til mellemtone og bas.

for mig at se, var Blue serien meget mere "råbende" og her følte jeg at diskanten kom bedre til sin ret, vel og mærket kombineret med den rigtige forstærker.

Højttaleren er mere dynamisk, og merprisen i forhold til suite synes jeg ikke gav mig en bedre højttaler, tværtimod, lidt dynamik forsvandt, men en anelse mere detaljer kunne man dog fornemme.

Når alt kommer til alt, drejer det sig vel egentlig om at vi alle kan lide forskellig lyd. Og tror faktisk en meget god modsætning vil være, at den ene kan lide B&W og den anden Dali, to mærker, som fuldstændig slår sit slag i hver ende af skalaen :)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Okay Flaz, vi har self. alle forskellige meninger, og det skal der være plads til

Jeg må sige, at de gange jeg har hørt Holfi, har jeg absolut ikke været begejstret, deres mangel på kærlighed til lyden er stor, bassen bliver også væk efter min mening.

Arcam (som er nogenlunde i samme pris-niveau) lyder efter min mening, utrolig meget bedre, specielt med Dali og Audio Vector højttalere.

At din smag tilfalder B&W's serier, beviser bare hvor stor en forskel vi to opfatter lyd :-)

Jeg har det netop sådan, at B&W's højttalere lyder, som hvis du holder to hænder foldet sammen når du snakker, foran munden. Den er afstemt jazz, og får den der ande klang, men dog meget mettalisk lyd.

Dog har de en usædvanlig fantastisk evne til mellemtone og bas.

for mig at se, var Blue serien meget mere "råbende" og her følte jeg at diskanten kom bedre til sin ret, vel og mærket kombineret med den rigtige forstærker.

Højttaleren er mere dynamisk, og merprisen i forhold til suite synes jeg ikke gav mig en bedre højttaler, tværtimod, lidt dynamik forsvandt, men en anelse mere detaljer kunne man dog fornemme.

Når alt kommer til alt, drejer det sig vel egentlig om at vi alle kan lide forskellig lyd. Og tror faktisk en meget god modsætning vil være, at den ene kan lide B&W og den anden Dali, to mærker, som fuldstændig slår sit slag i hver ende af skalaen :)

Da jeg var ude og lytte med min far hørte vi også audio vector mi3 sig. på arcam til 8500 ca også...og der var vi ikke særlig imponeret!... senere på dagen fik vi højttalerne spændt op med noget rotel...hvor de lød bedre - men bevares, rotel'en stod også til 20000kr ... det er min eneste erfaringer med arcam..

..men ingen tvivl om at vi ikke deler samme lydbillede

..men ja b&w er vel en slags 'religion'  eller også er det blue-serien

Nyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 August 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Reciever: Yamaha RX-V2500....er vist lidt dyr, men ellers er der også RX-V1500.....Recieveren må gerne koste lidt når højtalerne nu også er i den bedre ende....

Jamo E7SUB
PS2 (dvd-afspiller)
Philips 20" 4:3 tv
Til top Vis Nyholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyholm

Nyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 August 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

http://www.yamaha-hifi.com/index.php?lang=d&country=DK&a mp;idcat1=1

Jamo E7SUB
PS2 (dvd-afspiller)
Philips 20" 4:3 tv
Til top Vis Nyholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyholm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes