Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 22:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: køb af surround forstærker, hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 August 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at købe surroundforstærker snart, men jeg ved ikke så meget om emnet, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej!

Indtil nu har jeg brugt en NAD 2400 monitor series effektforstærker, men vil nu skifte da jeg mangler optisk indgang, centerhøjtaler til dvd-film, osv.

- Jeg er glad for NAD, og vil umiddelbart hælde mest til at købe en NAD receiver. Prisen skal være max 6000kr, og jeg har kig på NAD T743v2 surround receiveren. Men jeg ved ikke om den vil opfylde følgende krav:

- Den skal kunne spille mine dali 450 højtalere godt. Jeg har planer om at købe bedre højtalere indenfor et par år, så hvis nogen har gode forslag ud fra mine krav, er de velkomne til at sige til.

- s/pdif indgang, skal kunne modtage stereo signal fra mit usb lydkorts s/pdif udgang.

- jeg skal egentlig kun bruge 2 front og centerhøjtaleren, så om det er 5.1, 6.1 eller 7.1 er ligemeget. Jeg kan alligevel ikke fornemme surround-lydbilleder da jeg er døv på det ene øre.

- lydkvaliteten skal meget gerne være mindst lige så god som NAD 2400 monitor series.

- jeg bor i et kollegieværelse lige nu, så den skal også lyde godt i små rum.

- jeg har egentlig ikke brug for tuner, så det er ligemeget om den er der eller ej.

- min musiksmag: klassisk, metal, symfonisk musik. Jeg sætter pris på præcision i stedet for kræfter og bulder.

På forhånd tak!

Til top Vis zhai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zhai

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal du skifte til surround hvis du alligevel ikke kan høre det? Hvorfor holder du dig ikke til stereo, du vinder da ikke umioddelbart meget ved at få en center også. Men måske er det bare mig der ikke helt forstår hvad du vil have og hvorfor.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Den primære årsag til at jeg vil have en surroundforstærker er at jeg har nogle enheder der benytter optisk forbindelse, jeg skal have sluttet til mit anlæg. Derudover kan jeg da forestille mig at det giver en bedre filmoplevelse at smække en centerhøjttaler på, da fx tale bliver mere tydeligt? Derudover vil jeg gerne have den fleksibilitet en surround-preamp (T163v2 som jeg kigger på lige nu) har.

Der er dog en ting der har undret mig: Hvorfor er der video ind- og udgange på en surroundforforstærker? Ville det ikke være rigeligt at sende videosignalet fra dvd-afspilleren til fjernsynet, istedet for en tur omkring forforstærkeren?

Lige nu hælder jeg mest til at købe T163v2 og så blot finde en eller 2 brugte NAD-effektforstærkere.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

OK. Det jeg lurede på var om der måske fandtes en eller anden form for DAC du kunne bruge i stedet.

Du får ikke nødvendigvis tydeligere tale når du har en centerhøjttaler. Centerhøjttalerens funktion er i højere grad at placere tale samme sted som billedet, men hvis du alligevel ikke kan retningsbestemme lyuden tror jeg ikke du vinder meget på det. I dit tilfælde tror jeg pengene er givet bedre ud på at købe bedfe fronter frem for at bruge penge på en center, men måske er der nogen der er uenig?

For at svare på dit andet spørgsmål, så har du næsten svaret på det selv! OK det var lidt kryptisk  Mange har jo flere billedkilder (dvd, vcr, sat, konsol osv) og ved at føre dem via forforstærkeren eller receiveren så kan man nøjes med ét kabel fra den til fjernsynet. Hvisk kun du har en eller få billedkilder er det klart bedst med den direkte vej.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Det med at bruge en DAC har jeg også tænkt på, men har ikke rigtig kunnet finde noget.

Jeg skal blot bruge en lille boks med optisk TOS-in og analog out. Helst 2 TOS-in, men jeg kan godt leve med en der kun har en enkelt in. Og så skal den kunne håndtere forskellige formater, fx 24/96 stereo og selvfølgelig 16/44.1 stereo.

Nogen der ved hvor man kan få sådan en boks (helst i Danmark) og hvad den koster?

Hvad med lydkvalitet? Skal man til at ofre mange penge for sådan en dims for at der ikke kommer noget væsentligt tab i lydkvalitet?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes