Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Manglende bass på RX-V657 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 07 September 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jep, har lige fået min yamaha RX-V657, og den spiller supert!!

Men synes den mangler bas i forhold til min gamle reciever en AKAI fra 1975. Jeg har har prøvet at instille både i størrelse af HT'er og hvor meget crossover den har samt, at jeg ikke har sub til. Synes bare ikke det hjælper. Bass i tone control er sat til max.

Kan det virkelig passe at der er mere bass-boost i min gamle reciever, Skal der en sub til eller er det fejl 40?

Håber i kan hjælpe mig

MVH

qUAp

Til top Vis qUAp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qUAp

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Slet ikke nogen der kan hjælpe?

ve' der er nogle her inde der har sådan et app. stående

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Måske har din gamle forstærker forstærket de nedre frekvenser (eller dæmpet de øvre - effekten er den samme). Har du prøvet at flytte rundt på dine højttalere?

Hvis det i surround skal du sørge for at den ikke bruger sit low-pass filter og du sender hele frekvensområdet til højttalerne. Kender ikke din dekoder, men det er nok noget i retning af at sætte højttalerne til "large" og sætte sub til "none".

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:

Måske har din gamle forstærker forstærket de nedre frekvenser (eller dæmpet de øvre - effekten er den samme). Har du prøvet at flytte rundt på dine højttalere?

Hmm, måske min gamle reciever har Loudness funktion, men gør det virkelig så meget ved bassen?

Min gamle reciever var kun en stereo-reciever, og jeg har ind tilvidere kun høret lyd og film i stereo, da jeg ikke har en dvd-afspiller hvor jeg kan hive 5.1 ud.

Kan det være at surround-reciever har det generelt sådan at de SKAL have en sub til før de kan bruges til ordenlig bass-gengivelse, i forhold til stereo-recievere?

På mig virker det mærkelig hvis det er sådan

lars99 skrev:

Hvis det i surround skal du sørge for at den ikke bruger sit low-pass filter og du sender hele frekvensområdet til højttalerne. Kender ikke din dekoder, men det er nok noget i retning af at sætte højttalerne til "large" og sætte sub til "none".

Jep, har været der inde og rode, og burde være indstillet "ordenligt".

Har lige set/hørt film for første gang på den i dag, og det er virkelig en forskel i forhold til min den gamle også selv om det kun er i stereo

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

I min RX-V650 havde jeg lignende problem - det blev dog afhjulpet af en sub

Men i forhold til en af mine tidligere Yamaha modeller (AX892) synes det at være et problem

Lidt øv ...

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke ude på at fyre noget dårligt af omkring din nyerhvervede surroundforstærker. Men jeg har ladet mig fortælle at netop yamaha længe har haft problemer med at gengive især de dybeste frekvenser. Dette er selvfølgelig en skam, da lyden fra yamahas apparater ellers skulle være ganske god og detaljeret. Mit forslag må derfor være at prøve et apparat af et andet mærke, som eks. sony, denon eller Nad. Hvis lyden der er det samme som i din yamaha er det altså ikke apparatet det er galt med, men måske istedet som du selv nævner det, din tidligere forstærker som har boostet de dybeste frekvenser. Hvis dette er tilfældet vil en sub jo være et godt alternativ. Ellers vil en anden surroundforstærker måske være at foretrække.

Venligst nørden!

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hvor lang tid har du spillet med din nye forstærker. Kan da huske at en af mine forstærker også var lidt død i bas området, ind til den havde fået lov til at spille nogle timer
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at dine højtaler ikke er fase vendt?

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

NAD-nørd skrev:

Nu er jeg ikke ude på at fyre noget dårligt af omkring din nyerhvervede surroundforstærker. Men jeg har ladet mig fortælle at netop yamaha længe har haft problemer med at gengive især de dybeste frekvenser. Dette er selvfølgelig en skam, da lyden fra yamahas apparater ellers skulle være ganske god og detaljeret. Mit forslag må derfor være at prøve et apparat af et andet mærke, som eks. sony, denon eller Nad. Hvis lyden der er det samme som i din yamaha er det altså ikke apparatet det er galt med, men måske istedet som du selv nævner det, din tidligere forstærker som har boostet de dybeste frekvenser. Hvis dette er tilfældet vil en sub jo være et godt alternativ. Ellers vil en anden surroundforstærker måske være at foretrække.

Venligst nørden!

Okay, det lyder da ikke så godt, hvis yamaha ikke er så gode til at gengive de lave frekvenser. Men synes ikke dette er tilfældet her, jeg så fx Der Untergang her den anden dag og der virkede det som om at bragende og andet bass kom rigtigt ud i lave frekvenser. Dog uden den helt store bass-boost. Så tror det er en sub jeg bliver nødt til at invistere i. For recieveren kan ikke byttes nu, har haft den i 14 nu her fra på mandag. Men jeg er skam ikk' utilfreds med den, bare at der godt kunne være noget mere bass-boost på den. Men det klarer jeg med en sub

Saunter skrev:
Hvor lang tid har du spillet med din nye forstærker. Kan da huske at en af mine forstærker også var lidt død i bas området, ind til den havde fået lov til at spille nogle timer

Jeg har spillet med min reciever hver dag jeg er kommet hjem fra arbejdet, men synes ikke det hjælper, desværre. Og det er faktisk 14 dage siden jeg fik den.

torkild skrev:

Det skulle de ikke være, er tjekket efter.

En af mine kammi's har lige købt storebroren til min, godt nok modellen ældre nemlig 750'eren. Den har samme "problem" med bass-boost'en.

Tror at man kan konkludere på det her, at hvis man vil have godt med bass og ikke vil invistere i en sub, så er det nok ikke Yamaha man skal vælge. Men det skal siges at lyden er virkelig ren, lydbilledet står virkelig tydeligt samt alt det andet lir der følger med Yamaha  Så er godt tilfreds med min, untagen bassen

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:

Man kan normalt slet ikke være i tvivl. Det lyder vildt forkert hvis det er.

homeuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej qUAp

Jeg har selv en RXV-650 og er ked af at måtte bekræftet din fornemmelse.
Jeg havde før en NAD2600PE effektforstærker + en NAD 1240 forforstærker. Sammen med min Dali 18 MRK II kunne de leverer en fantastisk bas, men de dage er desværre over.

Enten skal jeg vælge at koble min NAD2600PE til Yamaha´en gennem dens preout og lade den drive min fronthøjtalere, eller så hedder det en ny sub.

mvh

michael

Til top Vis homeuser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homeuser

qUAp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Lidt tips til en mulig løsning på RXV-650 "manglende" bass...

Jeg har sluttet RXV-650'eren til min comp. via coaxial-udgangen. Ved ikke hvordan, men det lader til at ved at skrue ca ½-vejs ned for lyden på compen og op for RXV-650'eren, at forstærke bassen uden at mellem-tonen samt diskanten bliver hævet, altså en slags bassboost.

Prøv det, det virker ved mig

Jeg bruger dog ikke dette tip, da jeg ikke mere synes at RXV-650'eren mangler bass.
Det eneste problem jeg har efter 5 mdr med RXV-650'eren er at jeg er blevet afhængig af go lyd... 

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

qUAP

Er den tilspillet, HiFi grej spiller ikke ordentligt før det har spillet 300 timer, der er markant forskel på hvordan det spiller fra ny og i tilspillet tilstand. 
Hvis dine højtaler og signalkabler ikke er de rigtige, lige til det setup, så kan de også være årsagen, det kan blive fuldstændig dødt med nogle dårlige kabler / forkert kabelvalg - "kabler er ikke bare kabler". Og så vær opmærksom på at kabling og fase skal være korrekt. 
Jeg har ofte anbefalet bedre kabler, og så er tingene kommet på plads - det kan være en forskel som dag og nat. 
Hvilke kabler anvender du som signal og hvilke højtalerkabler.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

reeckmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

yamaha generelt mangler bas... arbejder i elgiganten og derfra ved jeg at de ikke har nok bas... køb en harman kardon ;)

Til top Vis reeckmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reeckmann

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes