Hei, håper dere forstår norsk her på forumet.
Jeg trenger litt hjelp til valg av surround-anlegg. Jeg er totalt amatør på området, men forsøker å lære, og håper noen av de mange ekspertene her inne kan hjelpe meg litt.
Jeg er på jakt etter et surround-anlegg i budsjett-klassen, forsterker + høyttalersett bør ikke koste mer enn 5-6000 kr. Har satt opp et forslag under, som jeg gjerne vil ha innspill og kommentarer til.
Har sett litt på Pioneer VSX-515-K. Denne kan jeg skaffe meg for ca. 1500 nkr dersom jeg kjøper på
www.digitalo.de og henter den i Strømstad (slipper da både tysk, svensk og norsk moms). Jeg ser at dette er en 6.1 kanals receiver, men jeg har (i første omgang) kun tenkt å bruke den til 5.1, evt. 5.0 (uten subwoofer). Byr dette på noen problemer? Denne forsterkeren har medfølgende mikrofon som gjør det enklere å kalibrere og justere høyttalerne, noe som vil komme godt med for meg. Høyttalerne vil ikke bli stående like langt unna tv-en (som forøvrig er en sliten 29", men den får jeg bytte ut senere) pga. en hylle som står i veien, men håper at denne justeringen kan kompensere for litt av dette, slik at det ikke høres så skjevt ut.
Når det gjelder høyttalere har jeg fått anbefalt Pioneer S-V320-W av en lokal Expert-kar, og tror også at dette settet vil ta seg bra ut i stua. Han sa også at basselementene var såpass bra i disse fronthøyttalerne at det ikke var nødvendig med en egen subwoofer.
Kona er ikke helt happy med de store fronthøyttalerne, men siden jeg også ønsker å bruke anlegget til musikk (dog mest i MP3-kvalitet), og ikke bare film, tror jeg det vil være en fordel med en slik løsning kontra en løsning med kun satelitthøyttalere. Hva tror dere om dette? Jeg vurderer her Pioneers S-V50-serie. Her finnes det flere varianter S-V50N-K (billigst), S-V50G, S-V50B og S-V50A. Har ikke helt forstått forskjellene mellom disse, kanskje noen her kan hjelpe meg?
Hvilken nettbutikk i Tyskland er trygg og grei å handle med?
www.digitalo.de har veldig godt utvalg, men ser at det ikke er alle som er like fornøyd med servicen der.