Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 05:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjelp til å velge surroundanlegg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magnaral
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hei, håper dere forstår norsk her på forumet.

Jeg trenger litt hjelp til valg av surround-anlegg. Jeg er totalt amatør på området, men forsøker å lære, og håper noen av de mange ekspertene her inne kan hjelpe meg litt.

Jeg er på jakt etter et surround-anlegg i budsjett-klassen, forsterker + høyttalersett bør ikke koste mer enn 5-6000 kr. Har satt opp et forslag under, som jeg gjerne vil ha innspill og kommentarer til.

Har sett litt på Pioneer VSX-515-K. Denne kan jeg skaffe meg for ca. 1500 nkr dersom jeg kjøper på www.digitalo.de og henter den i Strømstad (slipper da både tysk, svensk og norsk moms). Jeg ser at dette er en 6.1 kanals receiver, men jeg har (i første omgang) kun tenkt å bruke den til 5.1, evt. 5.0 (uten subwoofer). Byr dette på noen problemer? Denne forsterkeren har medfølgende mikrofon som gjør det enklere å kalibrere og justere høyttalerne, noe som vil komme godt med for meg. Høyttalerne vil ikke bli stående like langt unna tv-en (som forøvrig er en sliten 29", men den får jeg bytte ut senere) pga. en hylle som står i veien, men håper at denne justeringen kan kompensere for litt av dette, slik at det ikke høres så skjevt ut.

Når det gjelder høyttalere har jeg fått anbefalt Pioneer S-V320-W av en lokal Expert-kar, og tror også at dette settet vil ta seg bra ut i stua. Han sa også at basselementene var såpass bra i disse fronthøyttalerne at det ikke var nødvendig med en egen subwoofer.