Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 02:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Spørgsmål om surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pc Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg skal måske have købt mig en forstærker til mit nye Eltax 5.1 sæt, da det ikke ser ud til det kan sættes til DVDafspilleren uden at komme igennem sådan én. Derfor har jeg lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg regner med at købe sådan en fætter:

http://hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=147857

1. Jeg har som sagt et 5.1 Eltax sæt. Hvordan sætter jeg det til forstærkeren? Jeg kan ikke se om den har de der huller man kan stikke de der kabler ind i der ikke har noget stik i enden, men bare har kobberet hængende ud. Der fulgte nemlig sådan nogle kabler med sættet til højttalerene, og et andet slags kabel til Sub'en.

2. Hvad er bedst til at forbinde forstærker med DVDafspiller? Afspilleren har 5.1 udgang, coaxial osv. Meningen med det hele er nemlig at få Dolby 5.1, DTS 5.1 osv. i stedet for bare almindelig stereo.

3. Det lyder måske som et dumt spørgsmål (det er det nok også :P) men jeg læste en brugsanvisning for forstærkeren, og efter hvad jeg forstod kan man ikke skrue op for lyden på forstærkeren, men skal bruge afspilleren hvis man forbinder højttalerene til forstærkeren på en af de måder (Jeg mener det var hvis man brugte 5.1 stikkene, hvor man sætter en speaker til af gangen, men jeg skal ikke kunne sige det).

4. Kan I fortælle mig om den forstærker kan afspille DTS 5.1?

5. Og til sidst, kan der overhoved mærkes forskel på de forskellige lyd-typer? Er DTS så godt som det skulle være?

Det var en god mundfuld, og jeg håber i kan hjælpe mig med spørgsmålene og de er nogentlunde til at forstå .

På forhånd tak.
Til top Vis Pc Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pc Freak

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

1. Nu er der ikke noget billede af bagsiden af receiveren, men det ville undre mig meget hvis den ikke kan håndtere "nøgne" højttaler kabler. Hvis den ikke kan det, så kan du købe bananstik i løs vægt der er lige til at skrue på kablerne.

Du tilslutter højttalerne lige efter bogen: Højre front til højre front, center til center osv.
Din sub sættes til sub pre-out (med et phonokabel)

2. Det bedste er at bruge et coaxial-kabel.

3. Har ingen betydning hvis du bruger coaxial, så foregår alt i receiveren og du kan skrue op og ned så tosset du vil

4. Ifølge beskrivelsen som du linker til understøtter den:

Dolby Pro Logic II, Dolby Digital Surround EX, DTS Neo:6, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES 6.1 Discrete, Dolby Digital, DTS-decorder

Så det kan den.

5. Ja der er forskel, men om du vil kunne høre den store forskel med sådan et anlæg er jo spørgsmålet. Som udgangspunkt er DTS bedre end DD men du kan sagtens komme i den situation at DD soundtracket er bedre mixet og det opvejer så for den "dårligere" lydkvalitet.
Under alle omstændigheder understøtter denne receiver alle formaterne så du er jo godt ækket ind

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Pc Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Ok, takker. Lyder somom det er noget der er værd at eje. 

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt den så jeg ved ikke om den lyder af l... men mon ikke lyden er til at leve med, og den har da umiddelbart hvad du skal bruge, så god fornøjelse

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Pc Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg regner da med den kan byttes hvis lyden ikke er til at leve med. Desuden er den en af de mest købte inde på hifipriser.dk, så om ikke andet er der en del andre der også har købt den.

Pc Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

1. Nu er der ikke noget billede af bagsiden af receiveren, men det ville undre mig meget hvis den ikke kan håndtere "nøgne" højttaler kabler. Hvis den ikke kan det, så kan du købe bananstik i løs vægt der er lige til at skrue på kablerne.

Du tilslutter højttalerne lige efter bogen: Højre front til højre front, center til center osv.
Din sub sættes til sub pre-out (med et phonokabel)

Jeg fandt en opsætningsguide til en STR DE598, hvilket vel er den samme som den jeg har set på, og det ser ud til at der faktisk er stik så man kan sætte det "nøgne" kobber direkte i forstærkeren. De har også skrevet man skal bruge coaxical imellem forstærker og DVDafspiller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes