Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: "Faktiske" watt gengivelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med en anden tråd, hvor vedkommende er skuffet over at hans Pioneer VSX-711 receiver ikke kan spille højt nok, grundet troen at receiveren leverede 5-100 watt, hvad der snarere skulle være noget i retningen af 5 x 40-50 watt, lyder mit spørgsmål som følger. 

Findes der et website, hvor man kan læse, hvor meget de forskellige recieveres "faktiske" watt er? 

Jeg tror at det kommer bag på mange, når de køber en A/V reciever, at den ikke spiller med den watt styrker som producenten har oplyst.  Det viser sig, har jeg erfaret, at procenten har "sminket" watt gengivelsen til at nare forbrugeren.  Jeg ved at både Nad og HK oplyder den "faktiske" watt gengivelse i deres kataloger.

Jeg har selv en Pioneer VSX-D1011, der i manualen eftersigende skulle yde 7 x 100 Watt. Men ved en måletest i et amerikansk blad (husker ikke hvilket) målte de den "faktiske" Watt-effekt til 7 x 92 watt.

Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

det er tæt på en umulighed at finde ud af hvad der er hvad, men jeg tror at en om f.eks. USXX, ved hvad der er hvad,

hvad er kriteriet for DIN f.eks., hvad er RMS osv.

nogen af de nye recivere er opgivet til 7 x 150, det vil sige at de mindst skal bruge 1000W fra nettet. + hvad der nu ellers er sluttet til... plasma skærm osv.

det holder jo ikke.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

det er tæt på en umulighed at finde ud af hvad der er hvad, men jeg tror at en om f.eks. USXX, ved hvad der er hvad,

nogen af de nye recivere er opgivet til 7 x 150, det vil sige at de mindst skal bruge 1000W fra nettet. + hvad der nu ellers er sluttet til... plasma skærm osv.

det holder jo ikke.

hmm er der ikke 230V vi køre og en almindelig installations gruppe er vist på 10A det giver 2300W vi kan trække fra en gruppe. Noget godt at gøre er at anlægget sidder på sin helt egen gruppe. det koster vist ikke alverden at få en extra gruppe til dette formål billigeren en at købe dyrt grej og det giver en meget god forbedring.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

For os forbruger, har vi ikke en chance for at vide, hvor meget en A/V receiver reelt kan yde at watt pr. kanal.  Med mindre man er ingenør. 
Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Det der er interressant i denne forbindelse er jo hvordan de forskellige producenter er kommet frem til deres watt-angivelse.

Må jeg ikke lige starte med at opklare en misforståelse - watt angivelsen har ikke noget at gøre med hvor højt man kan spille, altså hvis du har en forstærker der er specificeret til 100 W så kan den spille så og så højt, det er et spørgsmål om hvor effektiv en højtaler du sætter den til.

Vi kender jo allesammen de helt "hen i skoven" opgivelser der er på nogle PC-højtalere f.eks. 250 W og så vejer de 2 kg. til sammen og strømforsyningen er på størrelse med en oplader til en mobiltelefon - men det er sandt blot er effektopgivelsen målt ved f.eks. 1 khz i sådan cirka 1 ms (milli sekund)

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny her på HIFI4ALL, men jeg har i forbindelse med opgradering af mit surround anlæg, været en del omkring, især på amerikanske sites. Her fandt jeg dette link, der giver et fingerpeg om den reelle ydelse - test er angiveligt foretaget af Sound&Vision magazine:

http://www.geocities.com/Area51/Hollow/3401/ratevsac.htm

Som man kan se er der ofte en temmelig stor forskel mellem det opgivede og det målte - på nær NAD og HK er der stor variation, selv indenfor samme mærke varierer det fra model til model.

Jeg endte selv op med en Denon - det er trods alt ikke så slemt

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Interessant link!

Lettere skummelt mht. Denon AVR 5800/5803

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

DIN-normen taler om 4ohm´s belastning i en højttaler ved 1000hz indtil 1% forvrængning. RMS-normen taler om 8ohm´s belastning i samtlige højttalere på en gang med et sweep fra 20-20.000hz indtil 0,01% forvrængning.

PMPO (peak music power overall) taler ikke om belastning, slet ikke om højttalerbelastning, med en udvendig laboratoriestrømforsyning, det microsekund hvor forstærkeren smelter, målt fra positiv spids til negativ spids og ganget med antallet af kanaler.

Normerne er altså ikke direkte sammenlignelige.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Interessant link!

/HC

Inde på den amerikanske denon site, er der også disse avr 5800/5803, men ikke avc-a1sr.

Jeg tror de er ret ens, men hvorfor navnet ikke ens, kan jeg ikke svare på.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Ja, alle disse "fantasi" opgivelser er noget Hans Uhre har skabt....

Jeg har ofte set Pioneer opgive deres med DIN 6ohm 1KHz.

Nogle steder måler de på de produkter de tester, bl.a. homecinemachoice.com og whatvideotv.com.

Men ofte kun én eller 2 kanaler, udstyr til måling af alle 5,6 eller 7 er tilsyneladende kostbart.

Læg også mærke til, at recievere sjældens opgived med betegnelsen "All channels driven", ligeom det er normalt for de dyrere effektblokke.

Min Sunfire Cinema Grand er f.eks. opgivet til 5x200W/5x400W 20-20KHz "all channels driven".

Ofte skal man fortolke reciever opgivelse på f.eks. 7x100W, som at hver kanal for sig selv, én ad gangen kan levere 100W (men ofte ved skrækkelig høj forvrænning)

Hans1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

DIN-normen taler om 4ohm´s belastning i en højttaler ved 1000hz indtil 1% forvrængning. RMS-normen taler om 8ohm´s belastning i samtlige højttalere på en gang med et sweep fra 20-20.000hz indtil 0,01% forvrængning.

PMPO (peak music power overall) taler ikke om belastning, slet ikke om højttalerbelastning, med en udvendig laboratoriestrømforsyning, det microsekund hvor forstærkeren smelter, målt fra positiv spids til negativ spids og ganget med antallet af kanaler.

Normerne er altså ikke direkte sammenlignelige.

RMS er ikke en norm ligesom DIN. RMS angiver blot at effekten er målt ved effektivværdier af strøm og spænding, og er derfor den effekt som reelt er til rådighed

Til top Vis Hans1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans1

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:
HansC. skrev:

Interessant link!

/HC

Inde på den amerikanske denon site, er der også disse avr 5800/5803, men ikke avc-a1sr.

Jeg tror de er ret ens, men hvorfor navnet ikke ens, kan jeg ikke svare på.

5803 er avc-a1sr

5800 er avc-a1se

hvorfor de ikke hedder det samme ved jeg ikke

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

5803 er avc-a1sr

5800 er avc-a1se

hvorfor de ikke hedder det samme ved jeg ikke

[/QUOTE]

Så vidt jeg kan se så er 5803/5800 i Denons reciever serie (ligesom 380X, 280X, osv.) mens AVC-a1sr er en AV Amplifier, altså ingen radio.

Derfor navneforskellen...

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt.

I USA har AVC-A1SE/SR og AVC-A11SR indbygget tuner. Sammenhæng:

AVC-A1SR = AVR-5803

AVC-A1SE = AVR-5800

AVC-A11SR = AVR-4802R

DVD-A1 = DVD-9000

DVD-A11 = DVD-5900

Det med tuneren forklarer så ikke forskellen på DVD-afspillerene. Men mon ikke at der er for at have en sammenhæng til nummereringen af receiverne. I USA skal alt jo som bekendt være større og bedre - og så kan topmodellen vel ikke hedde 1

Audi A3

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
poul skrev:

det holder jo ikke.

hmm er der ikke 230V vi køre og en almindelig installations gruppe er vist på 10A det giver 2300W vi kan trække fra en gruppe. Noget godt at gøre er at anlægget sidder på sin helt egen gruppe. det koster vist ikke alverden at få en extra gruppe til dette formål billigeren en at købe dyrt grej og det giver en meget god forbedring.

Ja, men det kommer receiveren jo ikke til at spille med flere watt af!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:

Det er korrekt.

I USA har AVC-A1SE/SR og AVC-A11SR indbygget tuner. Sammenhæng:

AVC-A1SR = AVR-5803

AVC-A1SE = AVR-5800

AVC-A11SR = AVR-4802R

DVD-A1 = DVD-9000

DVD-A11 = DVD-5900

Det med tuneren forklarer så ikke forskellen på DVD-afspillerene. Men mon ikke at der er for at have en sammenhæng til nummereringen af receiverne. I USA skal alt jo som bekendt være større og bedre - og så kan topmodellen vel ikke hedde 1

Audi A3

Det hænger altsammen sammen med amerikanernes krav til tingene. DVD-afspillerne har andet typenummer og er udstyret med THX-godkendelser. Rygtet vil vide at det også gælder de europæiske modeller men at der bare ikke findes en decideret europæisk THX-standard på dvd-området!

Polymikken med type-numrene finder man også på Yamaha, f.eks. RX-V1 som er en DSP-AX1 med indbygget tuner!

Synes den watt-liste er meget interessant - prøv at se hvor meget f.eks. Marantz SR-7200 ryger igennem - opgivet til 6x105 watt, og ryger ud med 6x27 watt. Det kan man sq kalde markedsføring!

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Audi A3 skrev:

DVD-A1 = DVD-9000

DVD-A11 = DVD-5900

Det hænger altsammen sammen med amerikanernes krav til tingene. DVD-afspillerne har andet typenummer og er udstyret med THX-godkendelser. Rygtet vil vide at det også gælder de europæiske modeller men at der bare ikke findes en decideret europæisk THX-standard på dvd-området!

Den med THX-godkendelsen skal jeg vist have skåret lidt mere ud i pap

Både DVD-A1 og DVD-9000 markedsføres med at være THX-Ultra godkendte. Hverken DVD-A11 eller DVD-5900 markedsføres med THX godkendelse.

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hehe, jeg er slet ikke nået så langt at jeg har studeret DVD-A11 på det amerikanske marked. Svært at følge med hele tiden!

Men det var nu generelt mere de lidt ældre modeller jeg mente - det startede ved DVD-5000 og videre op gennem forstærkerne!

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Men det var nu generelt mere de lidt ældre modeller jeg mente - det startede ved DVD-5000 og videre op gennem forstærkerne!

Vil det sige at DVD-5000 i USA var THX godkendt, men ikke i Europa selvom afspilleren hedder DVD-5000 i både USA og Europa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes