Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DALI Ikon surroundsæt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 November 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Først vil jeg lige sige at jeg ikke har specielt meget forstand på HIFI.

Jeg har planer om at købe 2 stk. DALI Ikon 6 højttalere. Derudover vil jeg købe en Vokal 1/2 center og så 2 stk. on-wall baghøjttalere - alle i Ikon-serien, så jeg kan opnå surroundeffekt. Synes I jeg skal vælge Vokal 1 eller 2?

En af mine kammerater har grundet køb af H/K forstærker en Yamaha RX-V595aRDS forstærker i sølvgrå til salg: http://www.cinenow.com/us/materiel.php3/tid,1/id,1007/

Skulle den ikke nok kunne klare disse 5 højttalere? Så skal jeg også have en cd-afspiller...men hvilken skal jeg vælge til en overkommelig pris? Må meget gerne være brugt.

På forhånd tak

Mvh. Martin 

Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 16 November 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart vælge Vokal 2. Den har større enheder og besuden bånd ligesom Ikon 6. Synes faktisk det er dårligt at Dali ikke har lavet en endnu større center i Ikon serien.

Den reciever vil nok have lidt problemer med at trække dem... Jeg ville ikke vælge den som en langtids løsning.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Som rune, vælg ikon 2, men det er synd at bruge 15-18.000 på højttalere, og så spise dem af med sådan en forstærker, de fortjener langt bedre...

Hvorfor følger du ikke din kammerat? Køb h/k, du kan sikkert høre hans måske låne den og prøve?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Som rune, vælg ikon 2, men det er synd at bruge 15-18.000 på højttalere, og så spise dem af med sådan en forstærker, de fortjener langt bedre...

Hvorfor følger du ikke din kammerat? Køb h/k, du kan sikkert høre hans måske låne den og prøve?

Ok, så bliver det nok vokal 2. Men synes faktisk det virker som om forstærkeren leverer en rigtig god lyd på hans Audio Physic, men selvf. er det svært når man ikke har noget at sammenligne med. Det er bare - så mange penge har jeg heller ikke lige til sådan noget. Er 3.g'er og SU'en er for mit vedkommende ikke det vilde :). Ville også gerne have et fladskærmstv inden længe, men selvf. skal jeg ikke have forstærkeren hvis det ikke kommer til at spille sammen. Er der virkelig så stor forskel på forstærkere? Og den Yahama virker til at have fået gode brugeranmeldelser ind på de få sites jeg har fundet noget om den. Hvad ville en rimelig pris være på den Yamaha hvis jeg nu køber den indtil jeg får penge til en bedre?

Det ville vel være helt hen i vejret at bruge DVD-afspilleren som CD-afspiller ik? Jeg har for øjeblikket en Denver et eller andet.

Jeg kender ham som ejer en Expert-butik så jeg har også overvejet denne forstærker og DVD-afspiller: Se side 4 til højre. http://www.portal.hifivision.dk/doc/20051101090157.pdf Tror nemlig godt jeg kan få den til en mindre pris uden de medfølgende højttalere.

harman/kardon AVR 130 - Surround receiver, 5x45W, FM radio med faste stationer

harman/kardon DVD 22 - CD/DVD afspiller     <---- ville man i givet fald kunne bruge denne som en god CD-afspiller?

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Harmans dvder kan du sagtens bruge som cd-afspiller, men overvej at gå mindst et nummer op, det er relative ok store højttalere den skal trække, de er langt fra krævende, men du vil være mere tilfreds med noget større...

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Min ringe mening i forbindelse med forstærkeren, hvis der er tal eom begrænset budget, og du satser på gode højtalere, så tag et kig på brugt.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=42061324

Jeg har selv valgt denne forstærke, til mit B&W setup,, og er overmåde tilfreds. Håber det kan give lidt input til dine overvejelser.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Harmans dvder kan du sagtens bruge som cd-afspiller, men overvej at gå mindst et nummer op, det er relative ok store højttalere den skal trække, de er langt fra krævende, men du vil være mere tilfreds med noget større...

Hvad skulle det så være for en evt.? Hvis det skal være H/K? Den jeg har fundet er ikke god nok eller...? Kravet er selvf. at det skal være en surround forstærker, men er 5x45W ikke nok, eller det er måske ikke det der er galt med den jeg har fundet?

Til Musashi: Hvis jeg skal op og give flere tusinde kroner for en forstærker, så bliver det en Harman Kardon, da jeg synes deres nye design er ekstremt flot og stilrent. Ellers kan jeg jo få den Yamaha som skrevet tidligere af en ven forholdsvist billigt. Nogen der har en idé om hvad den Yamaha ca. skulle koste så jeg har noget at sammenligne prisen med ift. H/K? 

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hvilke kabler vil i forresten anbefale jeg skal bruge, hvis jeg køber Yamaha RX-V595aRDS forstærkeren? Jeg vil nok senere hen skifte den ud med noget H/K, men det bliver først engang i fremtiden. Jeg skal måske ud og investere i et Samsung LE-32R51B, så hvilke kabler skal jeg evt. bruge fra tv'et til forstærkeren, hvis jeg skal have den optimale surround sound lyd? 

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Kom nu folkens, der må være nogen derude som ved det :)

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke have kabler fra Reciever til TV, for at få surround lyd.

Surround kommer fra din Dvd, dette bør overføres fra den Coaxiale udgang (elektrisk digital).

Har din Dvd ikke dette, har den muligvis Optisk digital udgang. Brug dette kabel i stedet.

Hvis du vil have lyd fra dit TV, ned til din reciever, skal du højest sandsynligt bruge et scart-kabel, hvis dit TV har dette ( har det 99% sikkert ), dette kabel skal munde ud i 2 phono stik. Left og right, disse sættes til line in på recieveren. Altså et stik som i den ene ende er Scart (ind i tv) og i den anden ende 2 phono (rød/hvid til reciever).

Det skulle vist være det?

Håber du i fremtiden får investeret i en bedre reciever til dette fornemme højttaler sæt, recieveren fra H/K bør min. være 235/335 afhængig af dit behov for at spille højt. 135 er "latterlig" lille. 235 er et min.

Hio.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i, at du gør klogest i at få fat i en af de stærkere H/K amps (eller et andet mærke) i stedet for at vælge Yamaha'en eller H/K 135'eren. Jeg kender ikke meget til Yamaha'en, men hvis jeg skulle komme med et bud på den, bliver det et godt stykke under 1k. Måske kun 500?

Du kunne jo også vælge at vente med at købe center og bagkanaler - og så bruge pengene på hjertet i systemet, så du får en amp der passer højttalerene fra starten. Det kan være pirrende at sidde og vente på et surroundsystem, men der er ikke noget så skuffende, som at få systemet hjem og opdage at amp'en ikke magter opgaven. Højttalerene står op stirrer på dig, og tigger og ber om at få noget mere kraft - men der kommer bare ingenting. I det tilfælde ville jeg føle, at det var pengene lige ud af vinduet for amp'en - selvom den kan sælges igen...

Jeg ville nok anskaffe en kraftigere surr. receiver og starte med Ikon 6 som fronter. Jeg vil give wamba ret i, at H/K 235 er et absolut minimum. Jeg ville uden tvivl sigte højere. Ikon-serien er lige kommet på gaden, så de bliver i butikken i lang tid. Og der vil så småt begynde at dukke gode let brugte udgaver op på brugtmarkedet indenfor det næste års tid, hvis du er til brugtkøb.

Når alt kommer til alt, kan du selvfølgelig godt bruge Yamaha'en (hvis den er BILLIG) indtil du vil ofte de 5-8k eller hvad der nu skal til, for en amp der passer højttalersystemet. Men du bliver træt af den i længden.
Til top Vis Hio.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hio. Besøg Hio.'s Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Bedre sagt bliver det simpelt hen ikke, jeg er i det problem lige nu, jeg har "kun" blue serien, de kræver ikke specielt meget, men min Denon 1803 magter det slet ikke, og derfor har jeg et helt sæt surround der bare venter på at få watt fra en H/K...

Det er giga nedern, og ville ønske jeg havde ofre noget mere på noget bedre...

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Mange tak for indlæggene. Jeg kan få recieveren for ca. 500 kr.  Min kammerat har i øjeblikket tilsluttet 2xAudio Physic front, 2xB&W baghøjt. og en Audiovector center (får snart skiftet B&W ud med nogle Audio Physic vidst nok). Hørte lige starten af den nye Star Wars. Synes det lød knaldgodt med den forstærker, men som sagt er det svært når man ikke har noget at sammenligne med. Den kunne dog ikke helt trække hans gamle B&W 803, men det er der vel ikke noget at sige til :). Det svin til min kammerat får fornøjelsen af denne forstærker: HARMAN KARDON DPR2005 DIGITAL AMP. Gid det var mig, men det er det altså ikke :).

Jeg får forresten lov til at låne forstærkeren med hjem, for at se hvordan den spiller inden jeg bestemmer mig. Jeg skal helt sikkert også have en bedre forstærker, men det kommer først engang i fremtiden for så mange penge har jeg heller ikke hvis jeg også skal ud og investere i fladskærmstv ;).

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nahh, ved nu ikke om jeg gad have de digitale de laver, der er for meget støj/forvrængning på dem. Lyden har også en tendens til at mangle sjæl...

Men du må prøve at låne den med hjem så, og se at spar op til noget andet :P

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Nahh, ved nu ikke om jeg gad have de digitale de laver, der er for meget støj/forvrængning på dem. Lyden har også en tendens til at mangle sjæl...

Men du må prøve at låne den med hjem så, og se at spar op til noget andet :P

Nå, jeg troede da egentlig de var bedre. Troede digitale rec. var at foretrække netop når vi snakkede støj.

Men jeg finder sikkert også noget andet engang, men ser nu lige hvordan det går med den Yamaha først :)

Hio.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det hersker vist nærmest en religionskrig om, hvorvidt man foretrækker analog eller digital på mange forskellige områder. Det evige, og til tider irriterende råd, "lyt dig frem" bliver nok en gang enden på svarene...
Til top Vis Hio.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hio. Besøg Hio.'s Websted

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på...Ikon 6 og Vokal 2 har så vidt jeg kan se begge mulighed for bi-wiring. Vil det være klogt at investere i sådanne kabler, eller vil det være spild af penge?

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Kan nogen svare på mit spørgsmål? :)

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

mht. kabler så køb et ordenligt singlewire kabel, og lav/køb er par jumpere til erstatte de medfølgende Kobber/mesisng bøjler med !

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med: "og lav/køb er par jumpere til erstatte de medfølgende Kobber/mesisng bøjler med !"

Det skal siges, at jeg ikke vil spendere en formue på kabler, men er klar på at bruge lidt på dem. Havde set på: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/hoejttalerkabe l/detail/QED_Silver_Anniversary_Biwire_kabel.htm?id=6708  , men du vil altså ikke anbefale bi-wire tilslutning? Det skal i givet fald kun være til front + center, da bag ikke understøtter det og der også er alt for langt derover :).

Er der ellers nogle kabler som I kan anbefale til ca. 100 kr./meter? - gerne billigere hvis man kan få det, men så bliver kvaliteten måske også for ringe?.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes