Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Concept 2 eller 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Ville lige høre herinde hvad i ville anbefale: to Dali Concept 2 fronthøjtalere eller to Dali Concept 6 fronthøjtalere. Anlægget skal primært bruges til film. Har allerede køb en Harman Kardon forstærker. og regner med at bruge to Dali Concept 1 som baghøjtalere.

Til top Vis Mr. Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Andersen

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 December 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Når det primært skal bruges til film, ville jeg anbefale Dali concept 6, da der er mere smæk i dem.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Mr. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

o.k, tak. så lige et nyt spørgsmål: hvor meget bedre er det at bruge Dali Concept 2 som baghøjtaler end at bruge Concept 1? hvis det da overhovedet er bedre.
Til top Vis Mr. Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Andersen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at concept 1 er fint til bag højtalere.
Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 December 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke så godt udtale mig om, har ikke hørt Concept 1 eller 2. Dog tror jeg at 2erne er bedre, da de er nummeret større. Men jeg tror nu også at Concept 1 er gode til formålet. Hvis du alligevel har pengene til det, ville jeg foreslå at tage den store, men hvis det er lige knap og nap, så tag den lille (1eren).

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej hmmm.  Jeg er ikke enig med, at 6 er bedre end 2 til surround. Jeg har selv 2 og mener helt klart, at lydbilledet er bedre med 2 end med 6. Det er rigtig der er mere pondus i 6 men det syntes jeg ødelægger lydbilldet. Min mening er, at der er flere detaljer som kommer bedre frem med 2. Og så har man jo subben til til pondusset.

1 er ok som ss-ht, her bruger jeg den osse.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Mr. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Har også lige et 3. spørgsmål: hvad skal jeg vælge: en Pioneer DV-585A-s eller en Harman Kardon DVD 22 (begge anmeldt her på siden). dog kan jeg få Pioneer-dvd'en til 1156 og Harman/Kardon dvd'en til 1900. det er alligevel en prisforskel på 744 kr (hvilket er en hel del for mig), og hvis de nu begge er lige gode! Har tænkt mig at sætte dem sammen med de højtalerer nævnt ovenover, en Harman/Kardon 235 forstærker, og en Infocus 4805 projektor med ca. et 90" lærred.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

har selv DVD22 og er ovenud tilfreds med den, og så ser det hamme lækkert ud når recieveren og DVDen passer samme design mæssigt. 

Om det skal være 2erne eller 6erne kommer også an på rummet, er det lille vil det være bedst med 2erne, er det stort kunne 6erne godt være løsningen.

Har selv i et rum på 18kvm dali 450 (2x6,5" og diskant ligesom C6erne) og en Cerwin Vega 12" aktiv sub.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

Om det skal være 2erne eller 6erne kommer også an på rummet, er det lille vil det være bedst med 2erne, er det stort kunne 6erne godt være løsningen.

Har selv i et rum på 18kvm dali 450 (2x6,5" og diskant ligesom C6erne) og en Cerwin Vega 12" aktiv sub.

Jeg undrer mig lige et øjeblik.....................

Hvor er den regel med, at en stativ eller en gulvhøjtaler passer til hvad for en størrelse rum. Jeg vil gerne vide hvor grænsen går til, at man skal bruge en gulvhøjtaler. Er det 10 kvm eller 15 kvm for når jeg for den formel er det jo meget nemmere og vejlede folk.

Når du har læst dette vil jeg lige sige, at selvfølgelig har rummets størrelse noget og sige med hvilken ht man vælger. Den skal jo kunne spille rummet op. Men om det er en stativ eller en gulv ht kan du altså ikke generelisere med, at sige en lille til et lille rum og en stor til et stort rum.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Det kommer også an på hvordan man vil have bassen, nogen vil gerne, af en eller anden grund, have en voldsomt helt ukontrolleret bas der dominere alt. Andre vil gerne have det til at passe sammen for så vidt muligt. Så kan man spørge sig selv hvad det så er...
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 20 December 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Jeg undrer mig lige et øjeblik.....................

Hvor er den regel med, at en stativ eller en gulvhøjtaler passer til hvad for en størrelse rum. Jeg vil gerne vide hvor grænsen går til, at man skal bruge en gulvhøjtaler. Er det 10 kvm eller 15 kvm for når jeg for den formel er det jo meget nemmere og vejlede folk.

Når du har læst dette vil jeg lige sige, at selvfølgelig har rummets størrelse noget og sige med hvilken ht man vælger. Den skal jo kunne spille rummet op. Men om det er en stativ eller en gulv ht kan du altså ikke generelisere med, at sige en lille til et lille rum og en stor til et stort rum.

Det er bitter erfaring, havde selv mine 450ere i et rum på 7kvm og nu hvor de har fået 18kvm har det hjulpet helt vildt på lyden. Det hele er bare mere åbent og lyder meget bedre, og ikke mindst så er bassen blevet mere præcis. Har som zone2 speakere et mindre sæt Gale 3020 og de lyder da ganske udemærket, men der er himmelvid forskel på tryk og fylde i forhold til 450erne (galene spiller i et rum på 13kvm, så de burde jo være "store" nok)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Mr. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

ja, nu er jeg pludselig kommet i tvivl igen:

En ven af mig sagde at når man har en subwoofer, så skal man ikke have en stor gulvhøjtaler (concept 6), men derimod en mindre højtaler (concept 2), Da der ikke skal være nogen særlig bas i fronthøjtalerne, når man havde en god subwoofer. passer det? og vil det så sige jeg skal købe Concept 2 istedet?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at det behøver man ikke da subwooferen tager sig af de dybe tone. Men i dit tilfælde med Concept 2 eller 6 så spiller de faktisk i samme frekvens område. Så hvis det er til film er det nødvendigt med en sub uanset hvilken du vælger. Men som skrevet før bør du seriøst overveje 2éren. Det er absolut den bedste i den serie og sparker fuldstændigt røv til 6éren. Synd du bor i nordtyskland ellers havde jeg budt dig på en lytter.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Tror du skyder langt forbi målet Toolate, mener nu helt sikkert der står "Lokalitet: Nordjylland". Der skal en hvis manglende geografisk viden til, før men begynder at tro det er et sted i tyskland, men du er jo kjøbenhavner, alt uden for djævleøen er vel bare tyskland eller?  

Faktisk vil jeg også tro at du mindst er lige så godt tjent med Concept 2 som concept 6, det eneste der er, er at 6'eren koster mere. Og så er Concept 2 altså heller ikke så lille igen, med en 6½" bas/mellemtone! Hvis bare du sørger for at have en solid sub kommer du ikke til at mangle noget.

Og hvis du har pengene til det, vil jeg klart vælge 2'eren hele vejen rundt, det vil klangmæssigt være bedst, uden tvivl.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Ascari: Min geografiske viden er der intet galt med, jeg bor jo selv i skåne.

Og ja 2ére hele vejen rundt ville være perfekt. Men 1éren er ok som baghtér.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Mr. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg køber Concept 1+2 og CT, så bliver total prisen 4800 kr. Hvis jeg køber Concept 1+6 og CT bliver total prisen 5000. så det er ikke fordi der er den store prisforskel.

Jeg har heller ikke en subwoofer endnu, men køber først en engang i april, så skal kunne bruge højtalerne indtil da.

Hvis jeg tager Concept 2 hele vejen rundt, bliver total prisen 5500 kr. lidt mere end Concept 6-systemet. Er det virkelig de 500 kr. værd?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændigt ret i, at der ikke er den store prisforskel på 2 og 6. Så du må jo ned og lytte til dem. Om du vælger 2 eller 1 som baght er et temperament spørgsmål. Det er ikke nødvendigt men det kan måske høres. Det kommer jo osse an på rummet. Min mening med sub. er, at det er det sidste man køber.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også at subben er det sidste du bør købe, dog kan jeg godt betvivle om hverledes du vil få nok bas uden en sub og concept 2 som fronter. Men tag et lyt til dem begge, og hvis du ikke kan bestemme dig vil jeg nok (selvom Toolate sikkert mener noget helt andet ) tage concept 6 med hjem og se dem lidt nærmere an, da de giver noget mere bas, og for 200 kroner mere burde der ikke være nogen ko på isen.

Så kan du evt. også finde ud af om en sub er nødvendigt, jeg fik ikke fat i hvor stort dit rum var, men 4x6½" basser virker faktisk overraskende godt i film, selv i rum på 16 kvm. Så måske kan subben spares helt væk?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Jeg mener også at subben er det sidste du bør købe, dog kan jeg godt betvivle om hverledes du vil få nok bas uden en sub og concept 2 som fronter. Men tag et lyt til dem begge, og hvis du ikke kan bestemme dig vil jeg nok (selvom Toolate sikkert mener noget helt andet ) tage concept 6 med hjem og se dem lidt nærmere an, da de giver noget mere bas, og for 200 kroner mere burde der ikke være nogen ko på isen.

Så kan du evt. også finde ud af om en sub er nødvendigt, jeg fik ikke fat i hvor stort dit rum var, men 4x6½" basser virker faktisk overraskende godt i film, selv i rum på 16 kvm. Så måske kan subben spares helt væk?

Jeps jeg er af en helt anden mening. Concept 6 går fra 41-25000 og concept 2 går fra 43-25000 hz. Så du har helt ret i, at 6éren går dybere....... Jeg har jo selv 2éren så jeg ved hvor dan den spiller og jeg har osse hørt 6éren. Det første indtryk jeg fik af 6éren var , at nøøøj hvor er der bass. Men når man så lytter efter har 2éren faktisk den samme dybde bare mere stram og ren. Samtidig er mellemtonen betydeligt bedre i 2éren. Toppen kan jeg ikke høre forskel på. Så derfor er jeg så satans uenig med mange som tror, at gulvhøjtalere spiller dybere.

Men ja han skal selv ned og lytte. Det kunne jo være 6éren faldt i hans smag. Og sådan er det jo i denne verden. Huurraaaaaa vi er forskellige.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

reeckmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

hold da op..... Hvor "toolate" argumenterer du så meget for de concept 2? det kan da kun være fordi du selv ejer dem...

Concept har en enhed mere og vil med garanti gi mere bas og jeg ved det af erfaring da jeg selv har skiftet concept 2 ud til concept 6 af netop den årsag.

Nu har jeg så købt concept 8 fordi bas kan jeg ikke få nok af...... Så det.......

Men det er godt du er glad for dine concept 2.

Til top Vis reeckmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reeckmann

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes