Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dårlig stereo Lyd i 5,1 Reciver! Ikk mere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ved godt det ikk er advanceret det her men jaah det virker

Det har været debateret meget her inde med den generelle dårlige stereo lyd i sourround recivere,! MEN Sæt dog en almindelig Effektforst,Integreret forstærker på til at trække din for ht's! Så slipper du af med den dårlige stereo lyd!

Det er selvfølgelig en skam at smide ENDNU en forstærker på sit setup når man lige har købt ny Reciver! Men jaah Lyd Billedet bliver betydeligt bedre i stereo!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke tillade sig, at have et film/musikanlæg af høj klasse i stereo til ens TO egne ører??? Eller SKAL film og snart også musik nydes fra et 100+.1kanal surroundanlæg med lige så mange højttalere??? Hvem har egenligt fordel af dette mersalg??? Er forholdet mellem pris/ydelse ikke forringet, forstået på den måde, at vil en familie ofre eks. 25000kr på et anlæg, for de så mindre vellyd i surround kontra stereo? JA!!! Men igen; kan film nydes i stereo?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2003 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Du kan da tillade dig at høre det i den stereo der kommer fra tv´et hvis du vil.....eller måske fra et par høretelefoner, tilsluttet dit tv. Hver sin smag, og hver sin lyst.

Det er da helt klart, at der sidder en masse, f.eks. højtalerfabrikanter, der klapper i deres fede hænder, over det boom som hjemmebiografen har fået. Men at forholdet mellem pris/ydelse er forringet, er jeg nu ikke enig i.

Det dan skriver er da en udemærket løsning for dem der har tvivl ved at købe et surroundforstærker vedr. stereodelen.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bare, at når man før kunne nøjes med 2 forstærkerkanaler og 2 højttalere i sit setup, skal man nu have 5 ditto og til samme pris kan det kun blive en dårligere kvalitet!!! Ofrer man de samme eks. 25000kr vil man i surround få flere apparater, men i en dårligere kvalitet, alting koster noget!!! Don siger, at man godt kan se TV i stereo, meget af det er KUN stereo, MEN kan man se en actionpræget film i stereo? Hvad med musikvideo, skal det også være i surround?
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

guru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej Christians

Du skyder over målet - surround er til film og musik dvd´er - stereo til musik, MEN de gange jeg har hør SACD/DVD-AUDIO har jeg tvivlet især hvis du hører på gode anlæg. Jeg tror stereo dør langsomt men sikkert.

Til top Vis guru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guru

Dan89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hmm Jaah Det dør hen! LANGSOMT men SIKKERT! Og desuden er det jo ikk fedt at se en action film i stereo uden sub!? Ikk rigtigt??? Film skal ses med sourround. Bar min mening! Men ja! Musik skal nu heller ikk absolut høres i stereo! jeg har en Dekoder på min Radio og jeg høre NÆSTEN altid radio i 5,1 eller Den ''Skabelon'' der hedder koncert hall! Men det setup jeg beskriver virker sku! Og Så slipper man af med den dårlige stereo lyd,

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Det der med at surround receivere er dårlig i stereo  er efterhånden ved at være passé selvfølgelig er der forskel på hvad man køber og hvad pris man køber det til, men hvis du køber en dyr integreret surround forstærker kan den sagtens spille ligeså godt som et todelt sæt. Prøv at læs diverse blade som tester meget omhyggeligt og virkelig er entusiaster inden for 2 kanlas lyd, delv de er nødt til at bøje sig for lyden af de store integrerede forstærkere de er virkelig ved at komme efter det, og det er også en billigere løsning end 2 delt og der er jo ingen grund til at gå på kompromis med lyden hvis man godt kan lide god stereolyd

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Deaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 24 Oktober 2003 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Men forforstærkeren bliver jo ikke bedre af at man sætter et effekttrin på.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Deaster skrev:
Men forforstærkeren bliver jo ikke bedre af at man sætter et effekttrin på.

Nemlig.

Det giver sikkert bedre lyd hvis man sætter en bedre effekt til, MEN forforstærkeren er jo et kritisk punkt! Så helt godt bliver det jo nok ikke. det afhænger jo selvfølgelig også af surroundrecieverens kvalitet

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Deaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jepski, kan heller ikke selv finde ud om jeg skal have et separat stereo og surround setup, synes sgu ikke rigigt der er den store plads til flere fronthøjttalere, men findes der egentligt nogle surround forsatse som også er high end i stereo?

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Deaster skrev:
Jepski, kan heller ikke selv finde ud om jeg skal have et separat stereo og surround setup, synes sgu ikke rigigt der er den store plads til flere fronthøjttalere, men findes der egentligt nogle surround forsatse som også er high end i stereo?

Hvis man ønsker et optimalt kombineret surround og stereo tror jeg faktisk at den eneste mulighed er at købe en forforstærker som både kan surround og stereo + nogle effekter. Det begrænser dog valgmulighederne noget da det jo ikke er alle mærker der laver 'kombi'-forstærkere i høj kvalitet.

Man kan jo også have to sepperate systemer og så skifte kablet hvergang

Deaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Men findes der overhovedet nogle forforstærkere som kan bruges både til surround og stereo hvis vi snakker high end. Jeg kan umiddelbart ikke komme på andre end Proceeds, Mark Levinson og så måske Holfis og Thules løsninger hvor der ikke sidder processor i forf. men hvor de så bruger den dekoder der så skal sidde i dvd afspilleren.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Deaster skrev:
Men findes der overhovedet nogle forforstærkere som kan bruges både til surround og stereo hvis vi snakker high end. Jeg kan umiddelbart ikke komme på andre end Proceeds, Mark Levinson og så måske Holfis og Thules løsninger hvor der ikke sidder processor i forf. men hvor de så bruger den dekoder der så skal sidde i dvd afspilleren.

Thules PR250 og PR350 er fantastiske i stereo, og saa har de jo dekoderer indbygget....

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Deaster skrev:

Du kan selvfølgelig også bare have et mindre sæt højttalerkabler fra surround-forstærkeren som du bare kan plugge i når du skal se en film. Sådan gør jeg og på den måde kan jeg bibeholde mit stereo-setup og kan samtidig fyre en film af en sjælden gang imellem!

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Deaster skrev:

Du kan selvfølgelig også bare have et mindre sæt højttalerkabler fra surround-forstærkeren som du bare kan plugge i når du skal se en film. Sådan gør jeg og på den måde kan jeg bibeholde mit stereo-setup og kan samtidig fyre en film af en sjælden gang imellem!

Ja, hvis man ser film en sjælden gang. Men det er da en irriterende løsning hvis man titi ser film. Kan man forresten få nogle omskiftere i ordenlig kvlitet? Det kunne jo være en løsning

Deaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg har prøvet det der med at skifte kabler i tide og utide, det gad jeg til sidst ikke mere og solgte stereoforstærkeren. Switch bokse fåes svjv. ikke i en ordentlige kvalitet, ret irriterende for det ville være en smart løsning.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

Der findes forforstærkere(stereo) der har et "loop" til souround så ryger signalet fra dekoderen direkte ned i effekten

Alternativt kan man køre for/effekt balanceret i stereo og så bruge rca stikkene på effekten til souround dekoderen så skal man bare skifte mellem bal/ubal. på effekten når man skal se film

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Der findes forforstærkere(stereo) der har et "loop" til souround så ryger signalet fra dekoderen direkte ned i effekten

Alternativt kan man køre for/effekt balanceret i stereo og så bruge rca stikkene på effekten til souround dekoderen så skal man bare skifte mellem bal/ubal. på effekten når man skal se film

Uh ja det var egenlig en god idé det der. men hvad hvis nu man ikke har noget balanceret grej? Der er vel aldrig mere end en ubal indgang.

Kunne man evt lave noget med nogle y-stik? Altså have effekt koblet til både surroundreciever og stereo forstærker på samme tid gennem samme indgang? Er det muligt eller tager udstyret  skade?  

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Deaster skrev:

Så er der jo også Tag McLaren

Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Oktober 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådanset ligeglad med om jeg ser en film i stereo eller surround, hvis bare filmen er god. Hvis skuespillet etc. er dårligt så kan en god lydside imo ikke rede filmen. Så jeg kan ikke se hvad sådan noget her skal til for, lad de folk der er til surround være tilfreds med lyden i det hvis de er det og lad folk med stereo være tilfreds hvis de er det :)

Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes