| Forfatter |
|
Paw S. Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er meget grøn på dette område så til tider er mine spørgsmål måske ikke de skarpeste. Men håber i kan bære over med mig:)
Mit stereo anlæg er stået så der skal købes nyt. Jeg har desværre tilhørt de folk der har købt det billige skrammel fra bilka, men det er slut nu efter at have hørt en bekendts Denon anlæg. Så ud med Bilkas det billigste og ind med noget kvali!
Anlægget skal hovedsagelig bruges til film, men også musik. Problemet er at det rum jeg skal have det til at stå i ikke er velegnet til surround. Så jeg tænker mere i stereo baner. Men med tiden vil jeg gerne kunne udbygge til surround, når jeg engang får lidt mere plads. Kan det lade sig gøre at få en god surround reciver til at arbejde med kun to højtalere?
En reciver jeg kigger på er Denons AVR-1906. Den skal så arbejde sammen med et par højtalere, men her er jeg lidt på bar bund igen. Jeg har kigget lidt på Dali's Concept serie. Enten Concept 2 også på et stativ så de kommer op i en god højde. Eller også Concept 6 gulvhøjtalere. Får jeg mest for pengene i gulvhøjtaleren? Hvis jeg skal have stativ ved siden af til de andre bliver de lige så dyre, hvis ikke mere.
Jeg har også kigget lidt på B&W's DM303, og DM600 S3. De minder rent prismæssiggt om Dali, men hvad er foreskellen på de to mærker?
Jeg er villig til at ofre om 5.000-8.000 kr. Hvis du/i har nogle bedere foreslag så sig endlig frem.
Håber i kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Paw
|
| Til top |
|
| |
Paw S. Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... jeg har brugt lidt tid på at læse nogle andre indlæg her på forum, hvilket jeg nok skulle have gjort fra starten, men blev lidt ivrig:)
Det lyder som om mange hælder mest til Harman/Kardon når reciveren også skal bruges i stereo, som jeg regner med at starte med. Så jeg har kigget lidt nærmere på HK's produkter. Hvis jeg skal holde mig i samme prisleje som den Denon reciver jeg havde kig på skal jeg vælge HK's AVR-135 med 6x40 W. Men 1.000 kr. oveni så har jeg en AVR-235. Er det en god ide eller er det bedere at bruge lidt mere på et par gode højtalere? Rummet det skal stå i er ikke vildt stort så de 10W ekstra betyder måske ikke så meget?
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både med H/K og Marantz får du en forstærker der både er god i stereo og surround, og så har begge ry for at være strømstærke.
Der er meget at kigge på hvis du er villig til at kigge på brugte højttalere. Og der er også rigtigt meget at hente prismæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Paw S. Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune og Ascari.
Tak for jeres svar.
Jeg er ikke så meget for at handle brugt. Jeg har ikke kørekort og har derfor lidt svært ved at komme rundt. Og da jeg ikke bor særlig centralt bliver det meget indviklet.
Hvis jeg nu køber sådan en HK eller Marantz reciver følger der så nogle kabler med så jeg kan koble min DVD-afspiller til eller er det kun strømstik der er med.
Det samme spørgsmål har jeg egentlig også til højtalerne. følger der overhovedet kabler med til sådan nogen?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Paw S.
FEDT at du har fået en åbenbaring af de bedre! Den skal nok give dig megen glæde!
Du spørger om der følger kabler med til en receiver. Ja, der følger tit
nogle billige tynde kabler med. Dem vil jeg (og stort set alle andre
herinde vel?) ikke mene du skal bruge til kvalitetsudstyr (som du skal
til at købe). Tag evt. ned i den lokale radio butik, og køb et
profigold digitalkabel. Kan du få for omkring 200 kr., alt efter
længde. Profigold er rimelig god kvalitet til pengene (bruger det selv
hele vejen).
Højttalerkabler følger heller ikke med højttalerne. Men spørg hvad de
har i butikken. Jeg vil mene max. 40-50 kr/meter for højttalerkabler
til dit kommende anlæg. Når (hvis) du engang skal have surround, kan du
godt nøjes med noget billigt til baghøjttalerne (det bliver jo temmelig
dyrt med lange kabeltræk). Selv bruger jeg noget fra Jem&Fix til
det formål, og jeg kan ikke klage! vil ikke sige det er et godt kabel,
men det er godt til formålet! Og koster ikke andet end ca 120 kr. for
20 meter.
Håber du bliver rigtig glad for dit anlæg!
God jagt!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er netstik med til en receiver. For at tilslutte den til en dvd-afspiller skal du selv købe et coax-kabel.
Der følger normalt ikke kabler med dine højttalere, men hfk plejer som regel at give lidt rabat til noget udemærket kabel hvis du køber højttalere der 
|
| Til top |
|
| |
Paw S. Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krog og Ascari,
Jeg regner med at købe højtalerne hos hfk. Så må lige se om de har noget godt kabel. Ellers har jeg vist lidt kabler til at lægge fra min projektor som vist godt kan bruges til reciveren. Men det må jeg lige undersøge.
I skal i hvert fald have tak for hjælpen. Det kan være jeg vender tilbage med nogle flere spørgsmål :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
I praksis er et coax-kabel (i denne forbindelse) blot et phonokabel, oven i købet kun den enkelte 'leder'. Den anden kan så bruges til en eventuel sub. En surround-amp sagtens spille alm. stereo - lydkvaliteten er en anden diskussion. Men hvis du har været vant til de helt billige anlæg, er det ikke et problem (endnu!). Anskaf dig et par gode stereo-højtalere - du kan altid udbygge til surround. Gulvhøjtalere giver som regel lidt ekstra bund, men det er osse et pladsspørgsmål. Og måske har du tænkt på at få en subwoofer(?).
|
| Til top |
|
| |