Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 14:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Er det dumt at opgradere nu?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lunde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa,
Jeg har efterhånden i et stykke tid tænkt på at opgradere mit nuværende 5 år gamle system, og erstatte det med Pioneer DV 585A-S og Pioneer VSX 1015-S. Er det en dum ide?? Tænker mest på Blue-Ray, som kommer snart? Og at der ikke er HDMI indgang/udgang i hverken DVD eller forstærker??

Pt. har jeg bare et Philips 32" CRT TV, som ikke understøtter HDMI, og jeg har først tænkt mig at investere i LCD/Plasma om ca. 5 år....

Er det så en dum ide at købe dette system nu, eller skal jeg finde noget der er mere langtidsholdbart, eller bare købe noget nyt igen om ca. 5 år??
Til top Vis lunde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunde

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

lunde skrev:
Hejsa,
Jeg har efterhånden i et stykke tid tænkt på at opgradere mit nuværende 5 år gamle system, og erstatte det med Pioneer DV 585A-S og Pioneer VSX 1015-S. Er det en dum ide?? Tænker mest på Blue-Ray, som kommer snart? Og at der ikke er HDMI indgang/udgang i hverken DVD eller forstærker??

Pt. har jeg bare et Philips 32" CRT TV, som ikke understøtter HDMI, og jeg har først tænkt mig at investere i LCD/Plasma om ca. 5 år....

Er det så en dum ide at købe dette system nu, eller skal jeg finde noget der er mere langtidsholdbart, eller bare købe noget nyt igen om ca. 5 år??

Et system som det du foreslår synes jeg ikke er nogen dum investering. Jeg vil dog sige at du lige så godt kan spare pengene og vælge en DV 380. En god forstærker der lyder godt, og iøvrigt har en 5.1/7.1 input så man er lidt fremtidssikret, er aldrig en dårlig investering - god lyd bliver ikke forældet. Hvis det lyder godt på DVD, så lyder det også godt på HD-DVD/Blu-Ray. At smide en tusse eller halvanden på en DVD, er ikke den værste investering at skulle skifte ud hvis du skulle finde på at købe noget nyt til den tid. At købe en afspiller i dag for at den skal være med fremme i skoene om 5 år er håbløst - de penge du sparer nu ved at købe én uden HDMI, kan du stensikkert købe én med HDMI for til den tid, og så skifte den gamle ud.

Husk: Systemer bliver forældet. Kvalitet bliver ikke forældet. Gode højttalere bliver _aldrig_ forældede. En god forstærker bliver kun forældet hvis der kommer et system som forstærkeren decideret ikke kan bruge, og som er en markant forbedring over det gamle (det vil ikke ske). En god CD-afspiller bliver MÅSKE forældet, det kræver at et nyt format tager over for CD'en - hvilket der ikke umiddelbart er noget der tyder på vil ske. En god DVD-afspiller vil helt sikkert blive forældet på et tidspunkt, for der er ingen tvivl om at HDTV-medier på et tidspunkt vil tage over fra DVD'en (spørgsmålet er hvornår).

Kort sagt: Så længe du ikke køber dig fattig i en god DVD-afspiller i forventning om at så er du fremtidssikker 10 år frem, så kan du faktisk ikke rigtigt brænde fingrene på noget - så længe du køber noget du synes er godt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

lunde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Tak for det gode svar!
Jeg er ikke så bekymret for at smide 1500 efter en highend dvd afspiller nu, og så skifte den ud om et par år med hd optager, eller måske endda en blue-ray afspiller, afhængigt af hvor længe jeg venter.

Det jeg mere er bekymret om, er at smide 5.500 efter en highend forstærker som ikke har hdmi indgang/udgang, da det jo er det fremtidige kabel der skal bruges. Vil det være total latterligt at gå efter en highend forstærker nu, som ikke har hdmi stik?

Mit tv understøtter pt ikke hdmi, og jeg får nok først brug for det, når jeg skifter til lcd/plasma, men til den tid, så kan det jo være at forstærker og dvd skal skiftes ud alligevel :)

/lunde

JCBDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Der er jo ingen der siger at du skal køre HDMI gennem forstærkeren til den tid. Så kan du jo bare køre videosignalet direkte fra DVD/blue-ray til din skærm, og lade forstærkeren få lyden gennem 5.1/7.1 indgangen analogt. På den måde vil alle delene spille sammen alligevel.
Til top Vis JCBDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JCBDK

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

HDMI i en forstærker skal vel kun bruges til switching, så der f.eks. kun går ét kabel videre til skærmen. Men det er slet ikke sikkert at du har brug
for den funktion.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

jeg ser heller ikke nogen fordel med HDMI kablet...

Et godt solidt stereo kabel er 10 x bedre....

Desuden kan du jo som nævnt køre lyden digitalt via coax...

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

lunde skrev:
Tak for det gode svar!
Jeg er ikke så bekymret for at smide 1500 efter en highend dvd afspiller nu, og så skifte den ud om et par år med hd optager, eller måske endda en blue-ray afspiller, afhængigt af hvor længe jeg venter.

Det jeg mere er bekymret om, er at smide 5.500 efter en highend forstærker som ikke har hdmi indgang/udgang, da det jo er det fremtidige kabel der skal bruges. Vil det være total latterligt at gå efter en highend forstærker nu, som ikke har hdmi stik?

Punkt 1, så er hverken en DVD til 1500,- eller en surroundreceiver til 5500,- high-end...  Udover dét: Som de andre siger, så er HDMI-forbindelsen ikke strengt nødvendig - det er først og fremmest et spørgsmål om at du får nogle betjeningsmæssige fordele. DTS-HD skal ganske vist overføres via HDMI for at udnyttes fuldt ud, men i dette prisleje er dét ikke den største bekymring. Kort sagt: Du får ikke brug for at skifte din receiver ud, uanset hvad der sker i fremtiden, så længe du køber én der lyder godt.

Forestil dig to setups: Det ene består af en god, solid DVD-afspiller med indbygget dekoder. Du trækker lyden ud med analoge kabler fra dekoderen, over i en gammel, men vellydende Pro Logic surroundreceiver med 5.1 input, men iøvrigt håbløst gammeldags da den ingen digitale dekodere har. Denne er tilsluttet et højttalersystem bestående af to store, gode gulvhøjttalere og et par reol-højttalere i den bedre ende. Ingen center, ingen sub. Billedet trækkes via RGB i et scart-stik til et rigtigt godt, men da selvfølgelig håbløst forældet 32" billedrørs-tv.

Det andet setup består af en relativt billig DVD-afspiller med HDMI og hele pivetøjet. Lyd og billede overføres til en (fiktiv) billig surroundreceiver, lad os sige i 3-4000,- klassen, via HDMI og med digital-forstærkere i udgangstrinnet. Højttalersystemet består af et 7.1 surround-højttalersæt i, skal vi sige 5-6000,-s klassen, med aktiv sub og 7 satellit-højttalere. Billedet føres videre fra receiveren til et 32" HD-Ready LCD-tv fra Hayabusa-jegskagiddigskaja-bingobango, med sløj betragtningsvinkel, udsyrede farver osv.

Setup 1 består i bund og grund af temmeligt gammeldags, uddaterede komponenter. Setup 2 er helt med fremme i skoene, med HDMI, nyeste teknik og digital overførsel hele vejen igennem. Vil du give et bud på hvilket system jeg helst vil se en film på?

Jeg kunne give masser af eksempler på noget tilsvarende. "Jamen, skal en DVD ikke have HDMI i dag?" Jo, HDMI giver (oftest) et lidt skarpere billede, men det betyder ikke at det er _dårligt_ uden. "Jamen, skal tv'et ikke have mindst 1280 linier for at udnytte HDTV?" Hvad nytter det, hvis farverne er helt ude i hampen? Hellere et godt tv med 1024 linier end et dårligt tv med 1280 linier. Osv osv osv... Folk går ALT for meget op i hvorvidt deres udstyr nu også indeholder de sidste nyeste features, og for lidt i kvaliteten af deres udstyr.

Jeg møder jævnligt spørgsmål ala: Hvor meget bedre er en Yamaha RXV 1600 i forhold til min gamle DSP-AX1? Jamen, den er IKKE bedre. Det kan godt ske at den har HDMI, 7.1, THX og hvad ved jeg - men den lyder RINGERE! Og hvad skal man så med alle de nye smarte finesser?

HDMI-overførsel hjælper ikke en hat hvis det udstyr man forbinder med det ikke er godt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

"Jamen, skal en DVD ikke have HDMI i dag?" Jo, HDMI giver (oftest) et lidt skarpere billede, men det betyder ikke at det er
_dårligt_ uden.

Og et lidt blødere billede via component giver måske endda et lidt mere filmisk udtryk.

lunde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Jeg vil dog sige at du lige så godt kan spare pengene og vælge en DV 380.

Jeg har kigget meget på både 380 og 585 modellen, og den eneste forskel jeg lige kunne finde, var at 585 modellen kunne afspille DVD-Audio og SACD, korrekt? Men snakkede så med en forhandler, som sagde at 585 modellen havde nogle bedre lydkomponenter, så man fik en bedre surroundlyd end hvis man brugte 380 modellen. Syntes måske det lyder lidt som et salgstrick...Men er ikke helt sikker?

Ang. system, så tror jeg at jeg holder mig til den VSX 1015-S forstærker de næste 3-5 år, og så må vi se hvad der er kommet til den tid, og mon ik der er kommet noget blue-ray til en fornuftig pris, samt en forstærker der passer dertil, med mindre jeg selv. kan beholde den jeg køber nu?

Har faktisk heller aldrig forstået hvorfor at DVD og forstærker skal forbindes med HDMI?? Skal det ik være mellem DVD og TV dette kabel bruges, for at videresende digital signal til TV? For hvis det er sådan det er, så har jeg ikke behov for en forstærker med HDMI idngang, da jeg allerede har ofret penge i et dyrt coax kabel til 350 kr, som jeg har smidt mellem DVD og forstærker...

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

lunde skrev:

Jeg har kigget meget på både 380 og 585 modellen, og den eneste forskel jeg lige kunne finde, var at 585 modellen kunne
afspille DVD-Audio og SACD, korrekt? Men snakkede så med en forhandler, som sagde at 585 modellen havde nogle bedre lydkomponenter, så
man fik en bedre surroundlyd end hvis man brugte 380 modellen. Syntes måske det lyder lidt som et salgstrick...Men er ikke helt sikker?

Så vidt jeg ved er de helt ens - på nær DVD-Audio og SACD, som du selv er inde på.

Mht. surround, så overfører du jo signalet til din forstærker digitalt, som så afkoder det - afspilleren har ingen indflydelse på det.

lunde skrev:

JHar faktisk heller aldrig forstået hvorfor at DVD og forstærker skal forbindes med HDMI?? Skal det ik være mellem DVD og
TV dette kabel bruges, for at videresende digital signal til TV?

Ideen er at man tilkobler sine enheder til forstærkeren, og der går så ét kabel videre til skærmen. Når du så skifter inputkanal på forstærkeren
skifter billedet med på skærmen.

Det er i realiteten kun brugbart, hvis du har flere HDMI enheder tilsluttet, men har du nok HDMI indgange på dit TV er det stort set ligegyldigt.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Om 1015 lyder så likt 2014i som jeg tror den gør kan den trygt anbefales, men jeg ville også vurderet andre alternativer før jeg bestemte mig. Nærmere bestemt ville jeg set på Harman Kardon AVR 335 der koster 5300kr

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes