| Forfatter |
|
MalDock Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor effekt har Bi-amping? Hvis man har muligheden, er det så tåbeligt ikke at benytte sig af den eller skal man være en trænet "hifi-lytter" for at kunne høre forskellen?
Jeg står og skal vælge en receiver. En der har mulighed for Bi-amping og en der ikke har, - men til gengæld har forskellige andre cool features, så som mulighed for, at spille uafhængigt musik i en anden zone (plus lidt andet lir).
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes forskellen er stor, og min kæreste, som ikke er kender, synes også det var en stor forbedring af lyden.
Men om det er det på den forstærker, du ser på, og med de konkrete højttalere, kan jeg ikke sige.
- det skal siges, at det jeg har lavet er 'rigtig' biamping, dvs. hvor der anvendes to separate forstærkere, mens mange surroundreceivere har en mellemløsning, hvor man kan anvende ekstra forstærkertrin til biamping, men hvor de stadigvæk kører på samme strømforsyning.
Valg af surroundreceivere er et værre cirkus, fordi de netop har en million features, som man har glemt alt om 5 sek efter den er købt og som kun i sjældne tilfælde kommer i brug
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maldock
Der er ubetinget meget at hente - det giver meget mere ro dynamik og kontrol over tingene og en mange flere dettaljer. Så har man muligheden bør man gøre det. Dog er det bedst hvis effekt forstærkerne er ens, herunder hensynet til forforstærkeren. Det giver også mulighed for at køre med individuelle kabler til bund og top. Personligt har jeg ikke været ude for, at Bi-Amp ikke har været en fordel, men selvfølgelig under hensynet til at grejet matcher og fungerer sammen - så bare gå til den, det bliver en ny verden af musik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har mulighed, så bør man bestemt bruge bi-amping muligheden. Men det er en hårfin grænse.
Er det f.eks. bedst at bruge én effektblok til f.eks. 50.000kr, eller 2 stk til 25.000kr.
Jeg tror i de fleste tilfælde vil det være bedst at bruge en bedre effekt, end 2 dårligere. Jeg har selv brugt 2 stk ZAPsolut Mk4 50w'er i bi-amping en overgang, og der var en forbedring at hente. Man kan sige at der er tale om mere af det samme. Lidt større overblik og ro i hektiske passager.
Hvis dine 2 amp's er fuldstændig identiske, bør du bi-ampe på den måde at en forstærker tager sig af diskant/mellemtone i en kanal, og bas i den anden kanal. Altså "cross-over". Hvis du forstår.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
MalDock Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som jeg havde i tankerne var bi-amping i stedet for det sidste sæt højtalere i 7.1 (altså fra en enkelt receiver), hvilket nogle receivere giver mulighed for. Jeg tror dog jeg vælger receiveren uden, da jeg har forelsket mig i denne  Hvis jeg går hen og bliver helt vild og bare må have bi-amping så må jeg jo gå ud og købe noget ekstra grej senere hen  Det er jo ikke ubetinget en dårlig ting at der stadig er mulighed for forbedring/udbygning af anlæget. - På den måde kan jeg glæde mig selv over flere omgange
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Biamping har kun en ulempe. Man skal bruge 2 effektforstærkere.
slotman: Hvorfor bruge 2 til 25.000kr. når man kan få 2 til 50.000kr, og så undgå denne hårfine grænse!
Som sagt der er kun en ulempe.
med venlig hilsen __________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
| Til top |
|
| |
MalDock Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
heh
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Absalon
Enig at der kun er en ulempe ved Bi-amping - at der skal bruges 2 effektforstærkere. Men det er stadig en balance om det du vinder ved bi-amping vejes lige op mod det du vinder ved en bedre forstærker.
Altså for dem af os der har et budget og ikke har ubegrænsede midler.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også tilslutte mig, at Bi-amping er godt.
Har selv kørt med 2 stk. A30.2 fra Primare.
Lyden er fantastisk - Ikke fordi det specielt er meget højere, men der er bare så meget mere af det hele. Det er rent EPO!
Happy
|
| Til top |
|
| |