| Forfatter |
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kender de nøjagtige foreskrifter til hvad der skal lægges i sub lydsporet på en dvd??
Delefrekvens fx??? skal den ligge under et bestemt tal eller er det decoderen der bestemmer noget her??
Hvad siger DD, DTS eller THX??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk indeholder de fleste DVD'er ikke et separat sub-lydspor - bassen til subben udskilles blot elektronisk i surroundampens digitale delefilter. Imidlertid indeholder flere og flere nyere film et såkaldt LFE-spor (Lav Frekvens Effekt), som er beregnet til effektlyde i bassen. LFE-sporet kan gå op til 120Hz, men af hensyn til retningsvirkningen lægger teknikerne normalt den øvre afskæring ved de 80Hz, som osse er standarddelingen i surroundsystemer. LFE-sporet ER et selvstændigt lydspor, først og fremmest 'opfundet' for at give mulighed for en øget dynamik i (dyb)bassen.
Den elektronisk udskilte subbas fra surround-ampen bliver ofte betegnet som LFE-sporet, men det er altså ikke korrekt.
De mere subtile forskelle på de forskellige standarder tør jeg ikke udtale mig om...
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Er der nogen der kender de nøjagtige foreskrifter til hvad der skal lægges i sub lydsporet på en dvd?? |
|
|
Som Mollecon siger, så _skal_ der ikke noget som helst. LFE-kanalen, som ikke er en sub-kanal som sådan, kan benyttes på forskellig vis, inden for de rammer formaterne stiller til rådighed:
Dolby Digital (på en DVD) definerer signalet som 5 full-range kanaler plus en LFE kanal. LFE-kanalen kan indeholde signaler fra 120 Hz og nedefter, og indeholder et dynamik-område der ligger 10 dB højere end de øvrige kanaler. Som systemet er tiltænkt, benyttes LFE-kanalen til at give mulighed for mere dynamik i dybbassen. "Reference level" er således lig med et max-lydtryk på 105 dB per kanal, og 115 dB for LFE-sporet. Hvorvidt LFE sporet gengives af en subwoofer eller ej, og hvorvidt subwooferen gengiver mere eller mindre end LFE-sporet indeholder, det er helt op til processoren.
Præcis som DD, dog med den forskel at LFE-kanalen her ligger på samme niveau som de øvrige kanaler, og dynamik-området er derfor ens over hele frekvensområdet. Ved DTS i biograferne er der slet ikke noget LFE-spor.
THX adskiller sig grundlæggende fra DD og DTS, i og med at det ikke er et format som sådan, men en standard for hvordan formaterne skal afspilles. THX er altså ikke et alternativ til DD eller DTS, men et supplement. Hvor DD og DTS uden THX i princippet kan afspilles på et utal af forskellige måder, foreskriver THX en helt bestemt måde at behandle DD og DTS signalerne på: Subwooferen spiller alt under 80 Hz, såvel fra LFE-kanalen som fra de øvrige kanaler. I et THX system spiller subwooferen altså LFE-kanalen (dog afrullet ved 80 Hz), plus alt under 80 Hz fra de øvrige kanaler - og dette er altså et eksempel på et system hvor LFE-kanalen ikke er lig med subwoofer-signalet. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et par rigtig gode svar. Det gav et godt indblik i netop det der er sagens kerne...
Jeg havde en personlig teori om at jeg ville holde fast i at bruge LFE/Sub out da jeg ville bibeholde de effekter som lydproduceren havde tænkt sig skulle ud via LFE sporet. Men jeg kan nu se at de hovedsagligt er decoderen der bestemmer hvad der skal til denne sub out, da der ikke er et seperat LFE signal på skiven i de fleste tilfælde? Derved er jeg "bombet" tilbage til at ville anvende aktiv deling på fronterne, da jeg har effektblokke til alle subber+fronter ("large speakers")og derved dele ved fx. 80 Hz 24 db/okt i et stereo sub arrangement(har 2 subber!)
Gider i 2 erfarne gutter kommentere denne opstilling i forhold til en med sub out (2 subber på udgangen i mono) Subberne er placeret umiddelbart under fronterne.(subben ligger "muret" ind i hjørnet og fronter med mere fri luft omkring!!!)se evt. billed

|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
| Men jeg kan nu se at de hovedsagligt er decoderen der bestemmer hvad der skal til denne sub out, da der ikke er et seperat LFE signal på skiven i de fleste tilfælde? Derved er jeg "bombet" tilbage til at ville anvende aktiv deling på fronterne, da jeg har effektblokke til alle subber+fronter ("large speakers")og derved dele ved fx. 80 Hz 24 db/okt i et stereo sub arrangement(har 2 subber!)
Gider i 2 erfarne gutter kommentere denne opstilling i forhold til en med sub out (2 subber på udgangen i mono) Subberne er placeret umiddelbart under fronterne |
|
|
nu er jeg jo ikke en af de to gutter , men jeg har et setup der minder lidt om dit.
Jeg har efter lidt test frem og tilbage valgt at downmixe LFE sporet til fronterne og dele disse ved 85Hz. dette bevirker at mine effektforstærkere/højttalere ikke skal døje med at gengive bunden. resultatet er en mere fri og åben gengivelse i toppen, samt en mere dynamisk gengivelse.
jeg har leget en del med del fq. men det afhænger meget af dit rum og udstyr.
i min bog er ovenstående den bedste måde at integrere subs i et setup på, uanset om det er stereo eller SS
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kyhn
Jeg tænkte nok du ville dukke op her Jeg er helt med på dit setup og det er sådan set også det der er til diskution her.... lidt som i den anden tråd "Behøver jeg en sub" (ell. lign. navn)
Helt fint med dit input og jeg vil sandsynligvis kopiere dit setup, men jeg vil være helt 100% sikker på at jeg gør det korrekt, især teoretisk(typen af setup'et,mono vs. stereo) inden jeg begynder at stille ind på det praktiske (delefrekvenser osv.)
Er det stereo eller mono subs i en rigtig pro bio (LFE)???
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Hej Kyhn
Jeg tænkte nok du ville dukke op her Jeg er helt med på dit setup og det er sådan set også det der er til diskution her.... lidt som i den anden tråd "Behøver jeg en sub" (ell. lign. navn)
Helt fint med dit input og jeg vil sandsynligvis kopiere dit setup, men jeg vil være helt 100% sikker på at jeg gør det korrekt, især teoretisk(typen af setup'et,mono vs. stereo) inden jeg begynder at stille ind på det praktiske (delefrekvenser osv.)
|
|
|
 jeg mener at du bør prøve begge dele inden du lægger dig fast på noget! Hvad der er hot hos mig kan jo nemt være ubrugeligt hos dig. se også henrik300´s tråd!
Klabo skrev:
| Er det stereo eller mono subs i en rigtig pro bio (LFE)???
|
|
|
 man må vel kalde det mono, men der kan være seperart fase, fq og niveau på hver sub.
men de tager jo heller ikke hifi eller stereo proformance med i betragtningerne
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
I biffen er subben definitivt mono! Med de manipulationer, Kyhn nævner. For øvrigt er surroundlyden i biffen osse anderledes på andre punkter - der er f.eks. separat forsinkelse på baghøjtalerne alt efter deres placering...
Men den virkelige hindring for at skabe bio-lyd hjemme er lokalet, ikke udstyret 
|
| Til top |
|
| |