Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyd i rum med loft til kip (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er totalt ny inden for surround og har derfor brug for noget hjælp.

I sin tid købte jeg et Denon anlæg og to dejlige Dali 108 højttalere. Det fungerer stadig rigtig godt på trods af aldereren, der snart nærmer sig 13-14år.

Nu har min kone og jeg imidlertidig installeret en projektor i vores stue, som er på 1 salen i vores hus. I stuen går loftet til kip, dvs væggene er skrå.

I weekenden tog jeg et smut til hifi klubben for at høre lidt om surround anlæg, som vi synes ville være en dejlig og naturlig udvidelse af vores lille hjemmebiograf. Han anbefalede at vi købte 4 Dali concept 1 højttalere, en Dali center højtaler og Denon 2106 surround reciever.

Jeg glemte desværre nogle småting. Mine spørgsmål er derfor:

1) Har det nogen betydning for lyden at loftet går til kip? Dvs. er det overkill at investere de knap 10kkr i udstyr fordi lyden alligevel bliver dårlig pga rummets udformning?

2) Vi havde forstillet os baghøjttalere skulle være noget subwoofer system af hensyn til estetikken i rummet. Men det blev frarådet fordi det var vigtigt at mærket var de samme og dermed spillede efter samme koncept. Findes der et subwoofer system, som kan spille godt sammen med mine eksisterende Dali 108?

3) Vi har vores stereoanlæg stående i et skab som er 40.5 cm dyb. Denon 2106 er 42 cm dyb, altså for stor. Jeg har nu kigget på NAD T743 V2 (35 cm dyb) som kun har 5 kanaler i modsætning til Denons 7. Hvor meget dårligere er NAD'ens koncept og den NAD forstærker?

4) Hvor er det smartest at købe brugt udstyr?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Jacob
Til top Vis hansjacob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansjacob Besøg hansjacob's Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob.

Vi har også vægge til kip i vores "bio". Såfremt det bliver lavet/dæmpet korrekt skulle det faktisk være bedre med skråvægge. Jeg er i hvert fald rigtig tilfreds med lyden på vores loft.

Du kan se vores projekt her. Der står også lidt om akustik indimellem. specielt på de sidste 2-3 sider.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18649&P N=1

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tror fint, at I kan klare jer med 5.1 - i praksis er det fint til de flestes behov, især når rumopsætning tages i betragtning. Mener osse, at I kan få en glimrende lyd på 'trods' af skråvæggene - faktisk kan de hjælpe mht. resonanser i bassen.

Citat:"Vi havde forstillet os baghøjttalere skulle være noget subwoofer system af hensyn til estetikken i rummet. Men det blev frarådet fordi det var vigtigt at mærket var de samme og dermed spillede efter samme koncept. Findes der et subwoofer system, som kan spille godt sammen med mine eksisterende Dali 108?"

Ik' forstået? Baghøjtalere skulle være noget subwoofer system??? Mht. lyden - det er godt, hvis fronten er 'enslydende' (fronten = center + sider). Baghøjtalerne er mindre kritiske, men skal dog helst ikke adskille sig dramatisk fra fronten. Subben er ikke hysterisk, når blot den kan følge med - I behøver ikke nødvendigvis holde jer til samme mærke.

Det glemmes ofte, at når man ser film, lytter man med øjnene! Så lyden i sig selv ER mindre kritisk, når blot den supplerer filmen rigtigt .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Det med at subwofferen skal være af samme mærke som dine eksisterende højtalere er efter min mening en gang salgs ævl!

Netop subwofferen kan om nogen højtaler være af et andet mærke end resten af anlægget. Som Mollecon siger så er er det vigtigste at fronterne og centeren lyder ens. Baghøjtalerne behøver ikke være af samme mærke eller serie hvis de ellers har nogenlunde samme klang som fronterne og subwofferen er det mindst vigtige.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

hansjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Mange tak for hjælpen.

Som jeg læser det får jeg en rigtig fin biolyd, hvis jeg investerer i den omtalte NAD surround reciever og to baghøjttalere + en center. Centeren holder jeg i Dali mens baghøjttalerne er lidt underordnet.

Det jeg mente med subwoffer til baghøjtalerne var, at jeg ville have to baghøjttalere som nogle små diskanthøjttalere og så en subwoffer gemt et andet sted. Er det noget møg? Hvis ikke, hvad er så et godt med samtidig billigt system?

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Jacob
Til top Vis hansjacob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansjacob Besøg hansjacob's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Rigtigt fortolket. Om så de moderne Dalier helt matcher lyden på dine, trods alt, noget ældre modeller, må komme an på en prøve - under alle omstændigheder skulle det virke. Ja, man gemmer typisk subben af vejen, evt. i et hjørne. Baghøjtalerne behøver ikke være store, da de primært er til for lydeffekternes skyld.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes