Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 2 kanals forstærkere med surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lege med noget surround, men stadig med stereo som første pririotet.

Det kan jeg jo så gøre på to måder:

1)   Jeg kan bruge min stereo-forstærker som effekt i surround...

2)   Jeg kan købe en stereo-(for)forstærker, der kan behandle surroud. Enten en der deler de to stereo kanaler op i 2, og har en ekstra til centeren (f.eks. Thule IA250B), eller en pre, der kan sende signalet videre til effektforstærker(e). F.eks. H/K signature 1.0

Jeg vil så lige høre om der findes flere stereoforstærkere, der kan bruges på samme måde som metode 2.

Og hvilken af de to måder vil give bedst lyd i henholdsvis stereo og surround.

BTW, vil jeg tabe noget ved at bruge en 5 kanals effekt, og kun bruge de to af kanalerne til fronten?

Mvh KennethB
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Der findes en del forforstærkere der understøtter den funktion du beskriver som metode 2. Densen har det som standard funktion på deres forstærkere, Gamut har fået det ordentligt implementeret på deres D3 forforstærker og ligeledes på deres integreret forstærker. De store mærker understøtter det også, ved positivt at Mark Levinson, Accuphase og Audio Research har en processor pass through funktion. Så mon ikke at det er noget vi vil se mere til fremover, det giver stereo freaken muligheden for også at bruge surround uden på nogen måde at gå på kompromis med stereo-delen. Jeg har selv kig på Musical fidelitys produkter, både A3 og A5 og den store KW pre har Pass through funktionen, så her er der for en hver penge pung.

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Vil det give bedre surroundlyd end hvis jeg bruge min Thule amp som effekt til en SS-amp? Der kommer jeg jo til at bruge dekoderne i SS ampen, istedet for i dvden.

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det er dekoderen der vil være afgørende for hvor god ss lyd du får.

Når du har ss pass through på stereo forforstærkeren vil det gøre det nemmere at bruge dine to fronthøjtalere i en ss opsætning og meget nemmere at indstille lydniveau på de forskellige kanaler, da dette foregår via ss forstærkeren. Jeg tror ikke du vil opleve hverken bedre eller dårligere lyd fra dit effekttrin, uanset hvilken opsætning du bruger.

Så mit råd til dig er, start med at bruge din eksisterende forstærker som du selv foreslår i metode 1. Hvis du bliver bidt af ss, men stadig ikke vil gå på kompromis med stereo. Så er det bare ud og købe en forstærker der understøtter ss pass through.

Ggod fornøjelse

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge en Audia Flight ONE som jeg gør. Den har en 5.1 forforstærker indbygget udover at være en kanon integreret 2 kanals forstærker. Ved brug af surround skal kan du bruge en DVD afspiller med indbygget dekoder og lade Audia'en styre signalerne i 5.1 forstærkeren. Du bruger Audia'ens effekt på fronten og tilkobler evt. en 3 kanals effekt + sub. Det spiller, eneste minus er, at du ikke kan få suround lyd fra andre kilder eksempelvis tv'et eller Playstation/Xbox. Jeg bruger en Denon DVD2900 som dekoder, den er jeg meget tilfreds med. Hvis du vægter stereo højt og ikke vil gå på kompromis med surround er dette en god løsning.
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Den måde Rasmus S foreslår kan også sagtens bruges, jeg ser det bare som en ulempe at der på de fleste dvd afspillere ikke er frygtelig mange justeringsmuligheder samt at det ikke er muligt at tilslutte andre digitale kilder. Fordelen er selvfølgelig at du kun skal have Audia Flight ONE + et effekttrin samt en afspiller. Det vil desuden være meget nemmereat bruge flerkanals SACD, da disse jo tilsluttes med analogt kabler. Så hvis det er DVD-A/SACD vejen man vil gå, vil jeg nok vælge en løsning alá det Rasmus S foreslår. Det er der også en del forstærkere der understøtter. Densen har det på deres pre 250, Holfi har også en sådan løsning og Copland har også en analog multi forforstærker.

Muligheder er der sådan set nok af, du må tage stilling til præcis hvilken vej du vil gå. Men de to spor der er mest audiofile korrekte vil jeg mene enten er den løsning Rasmus S foreslår eller den du selv er inde på som metode 2. 

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

schifferer skrev:

Muligheder er der sådan set nok af, du må tage stilling til præcis hvilken vej du vil gå. Men de to spor der er mest audiofile korrekte vil jeg mene enten er den løsning Rasmus S foreslår eller den du selv er inde på som metode 2. 

Forstår ikke helt hvad du mener? Er metode 1 ikke ligeså god i stereo, som de andre forslag? Altså en int. stereoforstærker, der bruges som effekt til fronterne i SS, og som stereo forstærker i stereo?

Må indrømme jeg hælder mest til at gøre sådan. Dels fordi jeg ikke skal skifte min forst. ud Og dels fordi at jeg skal have en dvd med gode dekodere ellers.

Mvh KennethB - Tak for hjælpen

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Det var selvfølgelig ud fra et ss synspunkt. Som jeg skrev tidligere kan du lige så godt starte med metode 1. At der bliver tilsluttet en ss forstærker til stereo forstærkeren har på ingen måde indflydelse på stereo lyden. De andre metoder er til for at gøre det nemmere at implementere flerkanalslyd i en stereoopsætning. Så start endelig med metode 1, se hvad det bringer af glæder.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hopper lige på denne tråd for jeg er lidt ude i samme spørgsmål.....

Jeg har i dag en processor som er lidt gammeldags og vil gerne have en ny. Problemet er bare at der ikke rigtig findes nogen til alm. menneskepenge.

Jeg har en H/K Signature 1.0 som har en 7.1 udgang. Derfra er der tilsluttet tre effektforstærkere til min processor. Jeg vil heller ikke lade SS gå ud over mit 2 kanals og derfor har jeg valgt denne løsning og det fungere rigtig fint.

Mit spørgsmål er så om jeg kan købe en SS reciever og bruge den i stedet for min processor? og derved få DTS osv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes