Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver med video signalkonvertering.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal bruge en receiver til et Jamo surround anlæg, men da LCD skærme/projektorer endnu ikke har nok tilslutningsmuligheder og skærmen jeg har kig på (Samsung LE40R71) ikke er nogen undtagelse vil jeg gerne have en receiver der kan køres videosignal igennem..

Jeg har fundet frem til at JVC RX-D411 kan bruges til dette, men spørgsmålet er om Sony STR DG700 kan bruges til det samme?

Og hvis den kan, er der så nogle der kan hjælpe mig med fordele/ulemper ved de to da jeg ikke er så skarp på dette område.

På forhånd tak.

-Nick

Til top Vis NickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickB

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Sony'en kan kun opkonvertere til component og ikke HDMI, som JVC'en.

Jeg fandt på Sony's hjemmeside via google - det tog max 30 s...
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=STR-DG700 &site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=HFC+Receiver
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Jeg havde vist ikke kigget mig helt godt for på deres hjemmeside..

Fandt den også efter lidt søgning igår..

Er der nogle der kan sige om sådanne konvertere fungerer udemærket, eller om de vil forringe signalet?

Jeg syntes det virker rimeligt billigt for Sony'en når man får både en ekstra HDMI og en ekstra Component port!

-NB

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Bump..

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der ved om det forringer signalet når det køres gennem en receiver?

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kører alle mine signaler gennem en yamaha rx-v2600 til min projextor Sony HS-60  og der er ingen forringelse.

jeg har testet direkte forbindelse fra DVD til projector med HDMI og fra sony RDR-HX 710 (HDD/DVD) til projector.

Denne reciever kan både konvertere analog til digital, samt opscalere til 720p og 1080i. Jeg anvender dog ikke opscaleringen men lader henholdsvis DVDen scalere til 720p og for andre kilder opscalerer projectoren.

Min erfaring er derfor positive med at køre signalet gennem en reciever (dog er det vigtigt at recieveren er af god kvalitet til videoprocessing)

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke gøre det, med mindre man kører HDMI. -men i dette tilfælge ville jeg ikke være urolig over det - men det kommer som sagt i høj grad an på recieverens videoprocessor. Så du skal nok op i nogle af de dyrere hvis det skal være sjovt.
Ellers skulle du bare købe en scaler.

/J

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Er der så nogle der ved om Sony STR DG700 har en god videoprocessor?

Mit budget til receiver er ret begrænset og det er derfor jeg har kig på denne model!

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med cooljules1. Signalet skal så vidt muligt være digitalt hele vejen igennem. Skal der foretages en konvertering fra analog til signal (som Sony'en) iøvrigt ikke kan, så skal det være en af de dyrere modeller.

Mit forslag vil være at forbinde din DVD med dit fjernsyn via det digitale kabel (hdmi eller dvi). De øvrige enheder kan du godt forbinde med en reciever og så lade recieveren videresende signalet som component (jeg har ikke testet om skærmen tillader component).

Jeg ved ikke om den Sony har en god videoprocessor - ud fra prisen, så vil jeg sige klart nej.

Den ligger måske lidt over dit budget, men se denne (Yamaha RX-V659) :
http://www.areadvd.de/hardware/2006/yamaha_rx_v459_659_1.sht ml

kan købes her (sølv eller sort): http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=2& ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=50&ID_infoside=50781

Der findes ingen i dit prisniveau med HDMI ind- og udgange. Philips DFR 9000 kan, men jeg ved ikke hvor den kan købes, og hvor god den egentlig er.

Bemærk at jeg er farvet af yamaha og er meget begejstret for deres produkter. Objektiviteten er derfor ikke som den burde være, men konklusionen fra areadvd.de er klar – det er klassens Referenz-produkt  (dvs. det bedste i prisklassen)

Yamaha har en god videoprocessor.

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige et tillægs-spørgsmål til dette emne.

Da jeg står og skal købe JVC's RX-D701 forstærker, har jeg tænkt på hvor meget HDMI kablet betyder. Jeg regner med HDMI fra DVD'en til Forstærkeren, og igen videre til TV'et. Så vidt jge har forstået er det digitale signaler der kører igennem HDMI kablet. Hvis det er digitalt så er kvaliteten af kablet vel ligemeget (da jeg har forstået at ved digital overførsel er det alt eller intet der kommer igennem.) Er dette rigtigt forstået ?

Når jeg kigger på JVC's side syntes jeg ikke lige jeg kan finde hvor meget forstærkeren kan opskalere til. Nogle der ved det ?

Vh.

Dennis

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Digitale signaler kan være mindst lige så følsomme over for støj som analoge signaler, derfor er kablerne ikke ligegyldige, men hvor stor forskel, der er på et dyrt og et billigt HDMI-kabel, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

psico skrev:

Hej.

Jeg har lige et tillægs-spørgsmål til dette emne.

Da jeg står og skal købe JVC's RX-D701 forstærker, har jeg tænkt på hvor meget HDMI kablet betyder. Jeg regner med HDMI fra DVD'en til Forstærkeren, og igen videre til TV'et. Så vidt jge har forstået er det digitale signaler der kører igennem HDMI kablet. Hvis det er digitalt så er kvaliteten af kablet vel ligemeget (da jeg har forstået at ved digital overførsel er det alt eller intet der kommer igennem.) Er dette rigtigt forstået ?

Når jeg kigger på JVC's side syntes jeg ikke lige jeg kan finde hvor meget forstærkeren kan opskalere til. Nogle der ved det ?

Vh.

Dennis

Jeg tror ikke den kan scalere. Du ved jo heller ikke om dens scaler er bedre end den du har i dit fjernsyn (eller DVD hvis den tilbyder en sådan mulighed).

Jeg har valgt ikke at lade min reciever scalere.

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Bird >
Ja, den ligger lige et niveau over hvad jeg vil give!

Sonyen kan samle analog signaler og køre dem til tvet via et komponent og så har den 2 HDMI indgange og en udgang, det vil sige at det sådan
set bare er en samlerbox, men skal der også bruges en god videoprocessor når den ikke skal konvertere fra analog til digital?

Altså vil det forringe billedet på fra de digitale kilder (eks. dvd og PS3) hvis man kører disse igennem receiveren?
Og ligeledes vil det der bliver kørt ind på composit, S-video og component blive forringet ved at jeg kører det igennem receiveren?

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Altså vil det forringe billedet på fra de digitale kilder (eks. dvd og PS3) hvis man kører disse igennem receiveren? - Nej . hvis du anvender en digital gennemsløjfning, så sker der intet kvalitetstab. Jeg bruger selv gennemsløjfning på min DVD og der er ingen forskel om dvden er direkte forbundet til projectoren med HDMI eller om signalet kører via HDMI igennem recieveren.

Og ligeledes vil det der bliver kørt ind på composit, S-video og component blive forringet ved at jeg kører det igennem receiveren? - Ja, hvis du kører det ud via din HDMI indgang, da der skal foretages en konvertering. Videoprocessoren skal lave dette arbejde, og kvaliteten af processoren er derfor afgørende. Det er kun når der konverteres at der kan ske signaltab - eks composit -> s-video -> component. Dvs at hvis du forbinder enheden til recieveren med component og fra component-udgangen på recieveren til fjensynet, så bør der ikke ske forringelser. Skærmen skal selv omdanne signalet fra analogt til digitalt. Det analoge signal skal på et eller andet tidspunkt laves digitalt, og jeg tror det ofte er bedre at lade skærmen lave denne konvertering. Hvis du forbinder s-video til din reciever og sender signalet videre med component, så skal processoren igen foretage en konvertering.

Personligt har jeg selv haft fornøjelsen af at se forskellen på signalbehandlingen i pioneers fladskærm, hvor der i ét tilfælde blev sendt composite signal og i det andet tilfælde rent digitalt via HDMI. Signalkilden var DVD. Meget imponerende hvordan konverteringen blev foretaget.

Hvis du ikke er virkelig high-end bruger (hvilket det ikke tyder på), så synes jeg bare du skal kaste dig ud i det. Forsøg af holde signalerne så rene som mulige, så skal resultatet nok blive tilfredsstillende. Man kan altid se på sine enheder om der er andet der trænger til udskiftning (dvd, skærm, kabler, antenneindgang, osv.osv.osv) Der kan blive helt sygeligt at stræbe efter det bedste (og så er der sikkert alligevel noger der kan laves bedre)

Jeg har selv ved mit valg haft som højeste prioritet at recieveren skulle fungere som billeddistributionsenhed, og lavet mine valg herefter. Jeg måtte acceptere risikoen for signaltab ved min løsning, men det var prisen. Reelt er der intet synligt tab og løsningen fungerer 100%.  Skulle jeg have det bedre, så skal der investeres i ekstern scaler, 1920x1080 projector, super plasmaskærm osv. osv., men livet er fuld af kompromier, og jeg er sikker på at uanset hvilket valg du laver, så skal du nok blive tilfreds.

Håber det giver mening.

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jo tak, det giver nogenlunde mening! :)

Min plan er at køre DVD og Xbox ind via component, PS2 via composit og evt. en ekstern digital tuner via S-video og så køre et componentkabel
fra receiver til skærm, så der skal ikke laves nogen analog->digital konvertering!

Syntes bare at det er lækkert at denne receiver kan give mig 2 HDMI indgange (hvis jeg nogensinde får brug for det!) og 2 component indgange,
da skærmen i sig selv kun har en af hver.

Regner dog heller ikke med at kunne se forringelse af eksempelvis PS2 (som altså kommer ind i receiveren via composit og fra receiver til
skærm via component) da denne jo i sig selv ikke giver et ret godt billede..

Mads Jorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg overvejer i øjeblikket også selv at købe Sony STR DG700/S. Skal bruge den sammen med mit Samsung LE-32R71W, PS2 ipod og videokamera. Derfor tiltaler det mig at samel alle enhedernes indgange i Recieveren, og bruge den som kontrolenhed. Signalet til tv'et skal så bare føres med et HDMI kabel. Så må det bare koste det tab det gør.

Har også gjort mig de samme overvejelser som ovenfor, og er kommet frem til at det pt. er det bedste bud på en A/V reciever med mulighed for HDMI styring til den pris. Har ikke set noget andet i det niveau.

Er der nogen der har et bud på en Sony DVD afspiller der passer til Sony STR DG700.

Skal også ud og købe højttalere, og har kig på B&W M-1 sattelitter sammen med sub'en AS2. Er der nogen der har kommentarer til den konstellation samme med Sony STR DG700.

Hørte Dire Straits i special 5.1 SACD version, og det lød kanon! Det er ren leg, men alligevel en fed måde at høre musik på. Dog vil jeg stadig foretræke to gode gulvhøjttalere og en god stereoforstærker, musik rigtig nydes, når der skal lyttes.

Til top Vis Mads Jorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Jorgensen

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Mads Jorgensen >
Du kan ikke køre alle signalerne fra receiveren til dit tv via HDMI kabel!
Se manual side 22:
DOH! Giver op, kan ikke finde ud af at linke til siden, men hvis du finder den på Sonys hjemmeside kan du se det! :)

Den kan konvertere composit, S-video og selvfølgelig component så det hele kan køres fra receiveren til tv'et med et componentkabel!
Men det sparer stadig en del kabler og giver dig en ekstra HDMI + component port!

-NB

*Er ikke så skarp til at få links osv til at virke, men håber at der virker! :)*

Mads Jorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Nick B >

Korrekt, havde jeg ikke set.

Nogen ide om hvilken model der er storebroderen til STR DG700?

Til top Vis Mads Jorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Jorgensen

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Mads Jorgensen >
Jeg syntes ikke at jeg kan se andre med HDMI på Sonys hjemmeside!
Men jeg ved at JVC RX-D701 og RX-D411 kan gøre det! -Syntes dog ikke at det er merprisen værd for mig!

Mads Jorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Nick B >

Var nede i Sony Center, og de siger at der kommer en STR DA-1200, STR DA-3200 og en STR DA-5200. "DA" serien ligger et niveau højere end "DG" serien. STR DA-1200 skulle ende på 3999,- så jeg har besluttet at vente til september hvor den kommer, selvom det "kriller" for at få skiftet min gamle Onkyo TXSV-414PRO, der er 10 år gammel! Har hidtil kørt med den, samt et "pap" anlæg fra Philips.

Nogen andre der ved noget om dette, mht de nye modeller fra Sony?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes