Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI eller ej på ny receiver??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 August 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har fået tilbudt en receiver billigt uden HDMI indgang.

Mit spørgsmål er nu:

Ville det ikke væe OK at trække et coax kabel mellem DVD'en & receiveren mht lyden & også forbinde DVD' en & fladskærmen med HDMI kabel for billedet?

Hvad er fordelen med en receiver med HDMI ud over at man kan spare coax kablet?

På forhånd tak

TRBM

Til top Vis TRBM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TRBM

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

TRBM skrev:

Hej alle

Jeg har fået tilbudt en receiver billigt uden HDMI indgang.

Mit spørgsmål er nu:

Ville det ikke væe OK at trække et coax kabel mellem DVD'en & receiveren mht lyden & også forbinde DVD' en & fladskærmen med HDMI kabel for billedet?

Hvad er fordelen med en receiver med HDMI ud over at man kan spare coax kablet?

På forhånd tak

TRBM

Jo, du kan sagtens gøre som du beskriver, og vil faktisk få en teoretisk bedre signal overførsel, da du sparer et led i kæden. Jeg skriver "teoretisk", fordi i praksis er betydningen nok forsvindende lille, det afgørende er, at den er på den positive side ;-)

Fordelen ved at gå gennem en reciever istedet vil være, at du vil kunne skifte imellem andre signalkilder der bruger enten HDMI component, Y/C eller composit-signal, og derved kun skal trække et kabel til din skærm.

Er din DVD den eneste billed-signalkilde du ønsker at tilslutte skærm og lydanlæg, er din løsning så absolut den bedste (og billigste).

Hvis din DVD kan levere et progressive signal som component-signal, og den reciever du har kig på har component ind/ud, er det iøvrigt meget, meget tæt på at være lige så godt i kvaliteten som HDMI, så selv om du vil bruge recieveren som switcher imellem din DVD og andre signalkilder, behøver den ikke ha' HDMI...

HDMI er iøvrigt under kraftig udvikling i disse år, og standarden udvikler sig hele tiden, så hvis det er et godt tilbud du har fået, så ville jeg gå efter det, og vente med at bekymre mig om HDMI i recieveren til standarden er mere udviklet og du har flere apperater med HDMI-signal du vil tilslutte den...

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Mange tak for det hurtige svar

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvad skal den reciever koste?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

ca. 30-40 kilo

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 August 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

erla har svaret på det meste. Jeg vil dog lige nævne at man også skal tænke på kvaliteten af de-interlaceren og opskaleringen i receiveren i forhotil til f.eks. den der sidder i DVD'en eller i skærmen. Derudover er man måske interesseret i at bruge TV'ets støj korrektion på TV signaler, og det virker som regel ikke hvis man tilslutter digitalt.

Et argument for at købe en receiver med HDMI er at den fungerer som switch / repeater, således at man kan tilslutte flere HDMI enheder end skærmen har indgange. Men det kan man også løse med en switch-boks. Efter min mening skal HDMI ikke være afgørende for et køb, med mindre man har brug for det.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

HDMI bruges også til at overføre lyd til receiveren. Har receiveren HDMI 1.2 kan den modtage bla DTS HD, DD+ og SACD via HDMI. Men selv ikke HDMI 1.2 er "fremtidssikret" da det vil kreves HDMI 1.3 for at overføre lossless formatene Dolby TrueHD og DTS HD Master.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

TRBM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

-Men vil coax kablet ikke også kunne overføre de formater du nævner: Dolby TrueHD og DTS HD Master, SACD???

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

S/PDIF? Nej, det har ikke den tilstrekkelige båndbredden, og derfor heller ingen understøttelse for de formatene. Det der sker for feks DD+ er at det vil omkodes til enten DD eller DTS før det sendes til receiveren. Eller så kan du vælge og overføre signalene analogt, det er da i 9/10 tilfelder nødvendigt at afspilleren har muligheden for at justere niveau og delay. Og mest sansynligt vil den også kunne det.

Så som du sikkert forstår er HDMI 1.1/1.2 receivere noget nemmere med tanke på at du kan nøje dig med et kabel* til alt med undtag af lossless formatene. Det er ennu for tidligt at sige hvor tit vi vil komme til at se films med lossless lyd, så om det er en stor ulempe er det nok ingen der ved.

Vil du ha min personlige mening så er kombinationen af en billigere receiver, og separate effektforstærkere en billigere løsning i længden, og også mere fleksibelt både i det korte og lange løb.

*HDMI 1.1 kan ikke overføre SACD, så du skal da benytte analoge kabler, eller håbe på at flere end Oppo begynder at la DVD afspillerene omkode SACD til PCM som kan overføres via HDMI 1.1

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes