Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Tvivl i surround køb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne virkelig godt tænke mig lidt indspark omkring mit valg af surround udstyr.. Jeg står og skal til at købe, og har naturligvis et budget jeg skal holde :-).. Mit problem er bare at jeg har fundet 2 forskellige setups som jeg slet ikke kan bestemme mig imellem. De ender på samme pris hos de udvalgte forhandlere.

Setup 1: Pioneer VSX-AX2AS-S (den nye) med en Pioneer DVR-545HX-S DVD/HDD-recorder

Setup 2: Rotel RSX-1057 med en Marantz DV-6600 DVD

Det skal parres med CAV Fi-Ex fronter, Cav C30 center, M&K K-4 bag og en Sunfire D-10 sub..

Hvad er folks oplevelse af Pioneers ekstra funktioner som rumkorrektion og video scaler? Jeg har til Rotel'en valgt en DVD afspiller med scaler indbygget.. Det burde vel give det samme? Pioneer'en har også 1 ekstra HDMI indgang. Anlægget skal bruges hovedsageligt til surround.

Alle indspark er velkomne omkring valgene.. Eneste indkøbte i det nye setup er et Sony KDF-50E2010 (2006 udgave af 50" bagprojektion), så jeg kan nå at justere endnu :-)

Til top Vis blaznee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaznee

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 08 September 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Da jeg ikke har hørt nogen af dem skal du nok se mine kommentarer som gennerelle overvejelser og så må du selv afgøre om du vil lytte til dem eller lade være, jeg bliver ikke fornærmet

Som jeg ser det, så er det faktisk to ret forskellige anlæg du overvejer.

Pioneer har en masse features, automatisk setup, HDD optaget osv.

Rotel/Marantz er mere "minimalistisk" men med kvalitets komponenter.

Jeg tror begge anlæg vil være rigtig gode, det er helt sikkert nogle seriøse komponenter du har kig på.
Som udgangspunkt ville jeg personligt hælde mest mod Rotel/Marantz, men jeg er måske også blevet lidt af en "hifi-snob"
Årsagen er, at jeg vil hellere have et anlæg hvor de grundlæggende kvaliteter er på plads, frem for en masse smarte features jeg alligevel ikke bruger! Derfor valgte jeg, for snart 1½ år siden, at købe en ældre processor der kun kan dekode DPl, DD 5.1 og DTS 5.1, men det gør den så til gengæld også rigtig godt! Kombineret med to gode effektforstærkere blev det en kombination der virkelig sparker r**
Til gengæld må jeg så undvære 7.1 DPLII, HDMI, upscaling osv osv.

Men hvis jeg var på udkig efter en integreret løsning, så ville jeg helt sikkert også se på Pioneer, de har fået nogle gode anmeldelser de seneste år.

Det her hjalp sikkert ikke meget
Det bedste du kan gøre er selvfølgelig at komme til at lytte på dem før du køber!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt Rotel'en da jeg begyndte at læse og høre om ikke så gode ting vedr. Pioneer'en.. Og så fik jeg Rotel'en til en rigtig god pris..

Nå alt gear er på plads skal jeg nok lave en præsentation herinde :-)

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvad har du hørt af ikke så gode ting om Pioneer ?
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Bare indtil flere der siger at VSX-AX2AS-S'eren overhovedet ikke adskiller sig fra den mindre 20xx model (kan ikke lige huske præcise model) lydmæssigt.. Så man kan lige så godt købe den lille, for man betaler overpris for de ekstra features..

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Okay - det er noget med at den store har nogle flere HDMI-indgange osv., right ?

At man ikke har brug for de ekstra video features, gør vel ikke lyd-delen i hverken den store eller den lille dårligere ???

Jeg har selv Pioneer 1016 (endnu mindre) og synes den spiller skide godt - også til musik... auto-setup er genialt til surround-delen, og når jeg hører musik slår jeg alt EQ fra - dog slår jeg phase control til, da det giver en helt utrolig fast og kontrolleret bas... effektdelen er måske ikke den vildeste, men som jeg ser det, er det en helt vidlt god surround processor, og så er den jo forholdsvis billig, så jeg har suppleret med nogle ældre brugte integrerede NAD forstærkere, hvor jeg kun bruger effekttrinene via pre-out på Pioneer'en og main-in på NAD'erne til fronterne. Det sparker sgu' en rimelig god mås, vil jeg mene, både som surround og i stereo...

Anyways - du har truffet dit valg og jeg ønsker dig held og lykke med det og håber du bliver glad for det :-)

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Mads Jorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger selv bl.a. på VSX-1016 og VSX-2016, og er meget begejstret for alle de fede features. 2016'eren har bl.a. en bedre autosetup, iPod styring samt opsklaring af alle kilder til HDMI.

Er dog også begyndt at kigge på nogle af de nye Sony recievere der kommer, meeeeennn det er jo den klassiske problematik: kommer der mon noget der er bedre....skal jeg vente etc.

Men det er jo smag og behag.

Til top Vis Mads Jorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Jorgensen

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Der kommer helt sikkert noget bedre - spørgsmålet er om man kan vente ;-)

Jeg startede egentlig med en 916, men skiftede til 1016 pga. HDMI... jeg har ikke prøvet den bedre rumkorrektion i 2016 (9-bånds EQ istedet for 5-bånds), men må erkende at jeg er ret godt tilfreds med 1016's præstation.

Jeg har ikke brug for iPod styring, og 1016 har jo USB-interface... når jeg skal lytte til musik bruger jeg alligevel de originale CD eller SACD'ere... og mine MP3'ere har jeg alligevel på en ekstern Lacie-disk (250GB), som jeg spiller alle mine skiver over på, og bruger som mit "master-lager" hvorfra jeg kopierer til min telefon (har du ikke også din musik på en central disk og kopierer fra den til din iPod?) - jeg har ikke prøvetat tilslutte Lacie'en 1016'eren endnu, men de kører som sagt begge med USB, så det burde ikke være et problem.

Så det eneste jeg i dagligdagen måske kunne ha' glæde af ved at gå op i en større model, er altså 9-bånds EQ fremfor 5-bånds... men som du siger, man kan jo blive ved ;-) Og jeg synes som sagt den lyder kanon, også i surround, og har så valgt at bruge lidt mønter på seperate effekttrin istedet for og betragte den mere som en forforstærker/processor, end som den konplette pakke... generelt kan jeg godt li' at skille tingene ad, så man kan justere hvor man føler der er behov, istedet for at skulle skifte alt ud for at få eks. en smule mere effekt... og så har jeg altid været en sucker efter NAD's effekttrin - de er uovertrufne ;-)

MVH.

EDIT: Okay - upskalering af alle kilder til HDMI ville være nice... men så mange kilder har jeg ikke, og kan derfor klare det i praksis med at tilslutte "below component"-kilder direkte til mine skærme. Eks. min gamle VHS-video, kører direkte ind i skærmen via S-VHS. Som jeg har læst manualen, vil jeg kunne få remoten til at skifte input på min skærn når den skifter audio-input til video på recieveren, så langt er jeg dog ikke nået endnu... det fungerer jo i praksis fint som det er, og en ting er at kunne "upskalere" til HDMI, men det bliver billedet jo ikke bedre af, så det er kun et spørgsmål om magelighed, og ikke noget der vil ha' nogen kvalitetsmæssig betydning, hverken på billedet eller lyden... AFAIK.

Mads Jorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Enig! Det ender med at man i sidste ende har ofret det dobbelte af hvad man egentlig havde regnet med (og havde råd til). Man bliver nødt til at stoppe et sted, ellers gør banken det!
Til top Vis Mads Jorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Jorgensen

blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Det var præcis 2016 jeg tænkte på.. Hvis ikke VSX-AV2AS-S på nogen måde er lydmæssigt bedre end 2016'eren, så vil man hellere kigge på et alternativ i den prisklasse.. For man køber vel hovedsageligt en surround reciever i den prisklasse for den bedre lyd ikke? :-).. Så mit valg faldt på Rotel'en.. Jeg har faktisk ikke engang hørt 1057'eren, men har hørt nogle tidligere Rotel setups og har syntes det var ret godt.. Faktisk så godt at der skulle stå Lexicon, Tag Maclaren, Sunfire eller lignende på kassen hvis det skulle være bedre..

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Mads Jorgensen skrev:
Enig! Det ender med at man i sidste ende har ofret det dobbelte af hvad man egentlig havde regnet med (og havde råd til). Man bliver nødt til at stoppe et sted, ellers gør banken det!

Haha - ja, mit surround setup startede med at mine gamle Dali III højtalere var mørnet op i ophængene, og jeg så fik et tilbud på et par brugte Tannoy til 1200,- af en kollega - 3 måneder efter har jeg brugt små 15K... men det lyder altså også ret godt, synes jeg ;-)

... leder dog stadig efter brugte NAD effekttrin, og næste skridt er naturligvis et ordentligt lærred og en ny projektor - og så kunne det jo være fedt at få et lille, men stadig kvalitetsmæssigt iorden, surroundanlæg til soveværelset... og måske flytte fladskærmen derind... er faldet lidt for KEF 2005 til soveværelset... og måske en lille Denon reciever...

Argh... det er skruen uden ende! :-)

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

blaznee skrev:
Det var præcis 2016 jeg tænkte på.. Hvis ikke VSX-AV2AS-S på nogen måde er lydmæssigt bedre end 2016'eren, så vil man hellere kigge på et alternativ i den prisklasse.. For man køber vel hovedsageligt en surround reciever i den prisklasse for den bedre lyd ikke? :-).. Så mit valg faldt på Rotel'en.. Jeg har faktisk ikke engang hørt 1057'eren, men har hørt nogle tidligere Rotel setups og har syntes det var ret godt.. Faktisk så godt at der skulle stå Lexicon, Tag Maclaren, Sunfire eller lignende på kassen hvis det skulle være bedre..

Jo - det er vel uanset prisklassen lyden det drejer sig om ;-)

Men når vi snakker surround-reciever snakker vi jo mange ting; 1). surround-processor, 2). effekttrin, 3). tuner. Det har undret mig meget, at de forskellige producenter ikke tilbyder de 3 enheder som seperate produkter, i samme klasser som de tilbyder dem samlet som recievere... hvis man kun vil ha' en ss-processor, så er der stort set kun herre-dyre high-end produkter på markedet... jeg har derfor valgt at se sådan på det, at jeg har valgt en "fornuftig" reciever, som efter min smag har en rimelig god SS-processor, inkl. rumkorrektion og EQ. Tuneren er jeg ret ligeglad med, og mht. effekttrinene, så okay - de fungerer, men jeg har fra start haft den holdning, at de burde "skiftes ud" med eksterne effektforstærkere... jeg bilder mig ind at jeg på denne måde, kan få et samlet anlæg, der kan slå det meste i sin prisklasse, når jeg bruger recieveren udelukkende som SS-processor, og kombinerer med nogle kompetente effekttrin.

Jeg tror den største kvalitets forskel på Rotel og Pioneer ligger i netop effektforstærkerne, men det er jeg heldigvis ude over, og tror absolut det er muligt at matche Rotel's effektforstærkere med nogle gode gamle NAD forstærkere ;-) Min fordel er så - ifølge hvad jeg lige har googlet mig frem til om den Rotel model du nævner - at jeg får auto-setup, rumkorrektion og EQ i min SS-processor, hvor Rotel nærmest ingenting har... og jeg tror ikke mit setup koster mere... men det fylder naturligvis rent fysisk noget mere og det er lidt mere omstændigt at finde alle komponenterne og få dem købt til den rigtige pris...

preben1234
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Sendt: 20 September 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Kan kun sige: rotel er rigtig god til prisen...!
Til top Vis preben1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af preben1234

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes