Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: forskelden på 6.1 og 7.1 Channel Rece (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
deseinar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 September 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Forum...

Hvad er forskelden entelig på en 6.1 og en 7.1 Channel Receiver surround ???

Jeg har forstået at kanalen Surround Back Left og Surround Back Right på en 7.1 kører i MONO altsår må det da være det samme som hvis jeg bare sætter 2 højtalere til nr 6 kanal på en 6.1 Receiver ???

er 6.1 bare lavet før 7.1 og 7.1 er måske bare lavet fordi man ikke skulle trække sin forstærker ned i ohm på den ene kanal. jeg er forvirret håber i kan forklare....

På forhånd tak   

Til top Vis deseinar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deseinar
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 22 September 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Det er ikke heeelt korrekt...

Dolby Pro Logic IIx m.fl. indeholder  individuelle kanaler, plus LFE (sub).

Hvis din reciever er 6.1 mixes 6. og 7. kanal sammen i decoderen til et monosignal. Men hvis det er en 7.1 reciever, er det ikke samme signal der kommer ud af 6. og 7. kanal.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 22 September 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Dolby Digital Plus ville nok være et bedre eksempel da det har diskrete kanaler. Pro logic udgaverne er ikke ret sjove at lege med da det hele er kodet ind i et stereosignal.

7.1 lyd er lavet til større lokaler for at sprede bagsignalerne lidt mere, men da det indtil nu kun er meget få film, der overhovedet har 6.1 er det nok tvivlsomt hvor udbredt 7.1 bliver i den nærmeste fremtid.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 22 September 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Min pointe var bare, at de to sidste kanaler ikke altid er i mono ;-)

Derudover vil jeg mene at Dolby Pro Logic er mest relevant p.t., da det allerede bruges til TV udsendelse, så du faktisk får ret god surround lyd når du ser film i flimmeren. Så man kan sige det allerede er meget udbredt ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
deseinar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Det vil sige at det ville være dumt at købe en 7.1 forstærker hvis man kun har 6 højtalere? eller hvad ?
Til top Vis deseinar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deseinar
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

deseinar skrev:
Det vil sige at det ville være dumt at købe en 7.1 forstærker hvis man kun har 6 højtalere? eller hvad ?

Nej, nej, nej, nej (og stadig nej) - lad nu være med at lade dig forvirre. Dobly Prologi XII er en DSP (Digital sound processing) der manipulerer med signalet, ligesom Logic 7 (H/K's egen version) - Dolby digital Plus der nævnes er et fuldt diskret signal (= originalt materiale), ligesom Dolby Digital EX er 6 unikke ("originale" kanaler + sub) - og dermed er 6. og 7. kanal den samme = mono.

Du kommer ikke galt afsted med at købe en 7.1 reciever - der er iøvrigt ikke mange 6.1'ere på markedet anyway - så køb bare den AVR 635

Du risikerer allerhøjest at den har mere overskud til de 6 kanaler fordi den 7'ende er ubrugt

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Min pointe var bare, at de to sidste kanaler ikke altid er i mono ;-)

Derudover vil jeg mene at Dolby Pro Logic er mest relevant p.t., da det allerede bruges til TV udsendelse, så du faktisk får ret god surround lyd når du ser film i flimmeren. Så man kan sige det allerede er meget udbredt ;-)

Arh, jeg synes nu ikke det er mest relevant - nu kan Dolby Prologic XII og andre DSP'er jo netop anvendes på et alm. stereosignal for at "lege" surround.

Det sjoveste er nu engang de originale surroundkilder som DD EX / DTS ES og snart de nye HD lyd formater...

Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
deseinar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det bliver sq en AVR 635    Takker endnu en gang...
Til top Vis deseinar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deseinar
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes