Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lydkvalitet i in-a-box? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 September 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg planlægger at købe mig et surroundsystem og har et sted mellem 10 og 20.000 at gøre godt med ialt. Jeg er faldet over dette home theater in-a-box fra pioneer til 10.500,-

http://www.pioneer.eu/eur/product_detail.jsp?product_id=1274 8&taxonomy_id=42-100

Det har HDMI-udgang, harddisk-optager og derudover er designet "kærestevenligt" - alle tre ting er krav for mig. Wink

Men er lydkvaliteten af disse samlede systemer bare håbløst bagud, og hvad kunne man ellers få for de penge?? Confused

Til top Vis DanielSK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielSK

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke hørt det sæt, så mine kommentarer skal selvfølgelig tages med det forbehold!
Men umiddelbart så vil jeg svare ja! Lydkvaliteten er håbløs bagud.

Nu kan man jo ikke "høre" hvordan noget lyder ved at læse specifikationer, men man kan da få et fingerpeg om i hvilken "klasse" produktet befinder sig.

Forstærkeren er opgivet til 100w i 4 Ohm, men det er med en 1 Khz tone om med 10% forvrængning!
Hvis nu vil skal sammenligne med noget der kunne være et alternativ, så kan vi jo se på Denons nye AVR-1907 receiver. Den er opgivet til 7x85w, dog kun med to kanaler i brug, men det er ved 8 Ohm, 20-20.000 Hz og med 0,08% forvrængning - det må siges at være store forskelle.

En anden specifikation der springe i øjnene er "subwooferen" der er opgivet til at spille fra 25-1.000 Hz. Der er altså ikke meget subwoofer over det, hvis den spiller til 1.000 Hz og jeg tillader mig at tvivle på, at den overhovedet kommer i nærheden af 25 Hz. F.eks. så er B&W's ASW650 sub også opgivet til at spille til 25 Hz, men denne er udstyret med en 12" enhed og en 200w forstærker. Der står ikke hvilken enhed der er i Pioneeren men jeg tvivler på de har puttet en 12" i den lille kasse, og forstærkeren er kun på 60w.

Hvis du gerne vil have den funktionalitet der er i Pioneer systemet men en bare nogenlunde fornuftig lyd, så vil mit råd være at du køber en receiver i 4-5.000 kr klassen. En HDD optager og bruger de sidste 10-12.000 kr på højttalere.
Du får helt klart mest lyd for pengene ved at købe traditionelle "kasse" højttalere, også selvom det er de mindre af slagsen. Hvis det ikke er konevenligt nok, så findes der en del kompakte højttalere fra Audio Pro, Dali, B&W mfl. der sandsynligvis vil spille betydeligt bedre end dem der følger med sådan en pakkeløsning.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Et sæt sattelithøjtalere suppleret af en god sub, som fx dette:

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystem/B_W_Mini_Theatre_hoejttalersystem_MT-10.htm?aID=6644 &rID=6662

vil det spille meget bedre end Pioneer systemet? Prisen for et helt anlæg med de højtalere ender jo med at blive mindst halvanden gange så stor som Pioneer-systemet, men vil det lyde halvanden gange så godt?

Og er det iøvrigt utopi at tro at man kan få surround ud af to højtalere som fx dette:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Syste mer/

Tror ikke jeg går efter helt traditionelle kassehøjtalere designmæssigt, nærmere noget i retningen af XT-serien fra B&W. XT-serien er dog en del for dyr....

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Gulvhoejt taler/B_W_XT4_hoejttaler_Sort.htm

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hvor meget bedre et anlæg spiller i forhold til et andet kommer jo i sidste ende an på dig!
Hvis du bare skal bruge det til at spille lidt baggrundsmusik og hvis filmlyden bare skal være lidt bedre end den fra fjernsynet, så kan Pioneer løsningen sagtens være fin nok.
Men hvis du gerne vil kunne lytte aktivt og nyde musiken, eller vil have lidt mere af en bio oplevelse når du ser film, så tvivler jeg på at den løsning kan levere varen.

Jeg har ikke selv hørt de minihøjttalere fra B&W, men der jo grænser for hvor dårlige højttalere de kan sende på markedet hvis de vil undgå at skade deres gode ry, men besøg din lokale HFK og tag et lyt.

Jeg kan se du bor i Århus, så det er jo oplagt at besøge TapeConnection også, de har jo bla. AudioPro højttalere og de har også nogle fine små designermodeller.

Hvad angår surround fra to højttalere så er svaret nej! Fra to højttalere får du stereo. Der er dog løsninger på markedet hvor man kan få pseudo-surround fra 2 højttalere, men det er altså ikke det samme.

Skal det være surround? Du kan selvfølgelig få bedre kvalitet for de samme penge hvis du køber stereo frem for at købe surround, men om det er relevant kommer jo an på hvordan du vægter musik kontra film.

DanielSK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Film-musik prioriteringen er nok 60-40 i filmens favør, så ja, vil gerne have surround.

Et anlæg som Samsungs HT-P1200 har fået utrolig mange roser og positive anmeldelser, samt en eisa-award:

http://www.eisa-awards.org/history/2005-2006/audioHt.html

Derfor undrer jeg mig lidt over at de fleste med fortand på lyd siger at det ikke er værd at gå efter in-a-box-systemer..?

Men ja, må nok hellere tage forbi Tape Connection og HiFiKlubben og se hvad de kan byde på. Tænker bare lidt, at man for 10.000,- der får noget af det allermest skrabede de kan tilbyde, mens man for de samme penge kan få de dyreste in-a-box-systemer. Men må jo nok indstille mig på at et skrabet HiFiKlubben er bedre. Vil jo gerne have noget ordenligt, og en god varm og detaljeret lyd i min stue...

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 30 September 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Angående den samsung, så virker det jo til at de roser funktionerne og designet, og ikke lyden. Og en EISA award er altså bestemt ikke altid garant for god lyd.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Nu er receivere i 4-5.000 kr klassen nu ikke specielt skrabede, hvis vi tager udgangspunkt i den Denon AVR-1907 jeg nævnte tidligere så er specifikationerne som følger:

• 7 x 85 watt i 8 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift,  20-20.000Hz, 0,08% forvrængning)
  • 7 x 120 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrængning)
  • Formater: Dolby Digital (EX), Dolby Pro LogicIIx, DTS (-ES), DTS Neo:6, DTS 96/24
  • Mulighed for bi-amping af fronthøjttalere
  • AM/FM/RDS-radio med RadioText og 56 forvalg
  • On-screen menu
  • Auto-Setup/kalibrering (kan styres fra frontpanel)
  • Kalibreringsmikrofon medfølger (AudioTechnica)
  • Audio Delay-funktion 0-200 ms (Lip Sync)
  • Night Mode
  • Hukommelse for tre personlige grundindstillinger
  • Pre-out for subwoofer
  • Pure Direct Mode
  • 7.1-kanals indgang
  • Audio-in: 6 linje, 4 digital (2 x optisk, 2 x coaxial)
  • 2 x Tape-Out
  • Rec-out
  • Optisk digitalt audio-output
  • Komponent video ind- og udgange (3/1)
  • S-video/komposit video ind/ud (5/2)
  • Video-switching/opkonvertering til komponent-video
  • A/V-indgange på front
  • Dock Control Connector til Denon ASD-1R Dock for iPod
  • 24-bit/96 kHz A/D-konvertere
  • 24-bit/192 kHz D/A-konvertere
  • 32-bit "Floating Point" DSP, fuld 96 kHz signalbehandling
  • Skrueterminaler til højttalere
  • Systemfjernbetjening medfølger
  • Størrelse: 43,4 x 14,7 x 41,7 cm (BxHxD)
  • Vægt: 11,8 kg
  • Farver: Sølv eller sort

I sidste ende er det jo op til dig at vurdere om det er værd at ofre 20K frem for 10K, hvis ikke du synes det giver en forbedring, så er der selvfølgelig ingen grund til at ofre de penge, men det er lidt som at sammenligne en Hyundai til 250k med en BMW til 500k - i bund og grund kan de det samme, men måden de gør det på....

En af ulemperne ved de samlede løsninger er... at det er samlede løsninger
Hvis du nu går hen og bliver grebet af dette (som os andre) så kommer der et tidspunkt hvor du gerne vil have noget bedre. Med en alt-i-et løsning bliver du nødt til at skifte det hele på én gang. Med den anden løsning kan du opgradere komponenterne enkeltvis. F.eks. kan Denon'en supleres med en ekstern effektforstærker hvis du føler der er behov for lidt ekstra muskler osv.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 30 September 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Ofte er det jo sådan at all-in-one systmerne har mange funktioner og et fedt design, men hifi boksene istedet fokuserer mere eller mindre 100% på god lyd. Så lydmæssigt er det jo bestemt ikke skrabet.

Problemet med inbox systemer er jo ikke at de er inbox, men at boxen er for lille til god lyd.

en god strømforsyning og et godt cd-drev fylder jo en god del. Især hvis der også skal være til fem kanaler...  Og så vejer det jo ikke en sk.. Som regel kan man godt se på vægten om strømforsyningen er stor, og om chassiet er lavet grundigt.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes