Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 09:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: At starte en biograf op... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 30 September 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Dette emne er med garanti ikke nyt..
Der kommer jo nok hele tiden mennesker til som ønsker sin egen biograf. Jeg er kommet i den heldige situation at jeg nu har en helt rum jeg kan
dedikerer til en biograf. Idet ville jeg høre om nogle kunne give lidt råd ?
Jeg havde tænkt mig at starte med udgangspunkt i en Onkyo TX-SR804E, som efter sigende skulle være en udemærket Surround Reciever men så
stopper det også, for efter at have læst i nogle dage kommer man hurtig frem til den konklusion at alle mener noget forskelligt.
Kan nogle komme med et godt råd til højtalere. Jeg selv har overvejet MK K Alpha som trods sin størrelse skulle give en vidunderlig lyd :)
Og så til det store spørgsmål...Hvilke DVD afspiller skal man vælge og hvordan skal man overfører sit signal...HDMI eller Component.,,her er der
igen stor splid :)
Håber nogle kan komme med et par enkelte kloge ord som kan hjælpe mig videre i min søgen..
På forhånd tak
jimmie
Til top Vis Kasier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasier
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 30 September 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu fortæller lidt om størrelsen på rummet, budget osv. Så ville det være væsentlig nemmere at hjælpe dig

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 30 September 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Skal det være et rent bio-anlæg (lyder som noget med vedvarende energi ) eller er det også til musik?

Skal du have projektor osv osv....

Som Wrong siger, jo mere info du kommer med desto bedre råd vil du få



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Kasier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Ja det er nok en god ide :)
Ok, Rummet er 4 x 6 meter og skal være et rum til både biograf men også et sted jeg kan nyde musik, dette gør nok at jeg skal have to forskellige
front højtalere men det gør heller ikke noget.
Jeg havde tænkt mig at investere i en IN76 projektor fra Infocus som vandt EISA prisen i år og som tidligere nævnt Onkyos TX-SR804E som
forstærker.
Mit budget ligger lige omkring de 50.000..ved godt det ikke strækker langt men så er man kommet igang og så kan man jo udbygge senerer
Og lige et tillægsspørgsmål...Ville det gavne mig noget at købe en en Skaler ?
Til top Vis Kasier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasier
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok foreslå at du finder nogle højttalere der både kan fungere til musik og film frem for at skulle købe to forskellige fronthøjttalere - 50K kan hurtigt få ben at gå på

En scaler er helt sikker en god idé, men den skal du nok gemme til en senere opgradering ellers ender du med at bruge hele budgettet på billedsiden alene.

Projektor og lærred løber hurtigt op i ca. 20K.
Receiveren koster ca. 8k og hvis du så køber en fornuftig dvd til 2-3k er der ca. 20k tilbage til højttalere, hvilket virker som en meget fornuftig fordeling af budgettet.

Du kunne f.eks. se på dette Dali Ikon sæt:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/DALI_IKON_hoejttalersystem_.htm

Med en sub ender det på ca. 20k og vil helt sikkert gøre det godt til både film og surround.

Det er så kun 5.1 men så kan du jo senere udbygge til 7.1, opgradere med scaler osv.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Husk også at afsætte penge til selve rummet. Korrekt lyddæmpning kan få et ret billigt anlæg til at lyde bedre end et meget dyrt i et "forkert" rum.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville se efter nogle brugte højttalere, der er virkeligt meget at hente og spare! Derefter en lydmæssig god surround receiver med preout. På preouten sætter du en intg. forstæker på, som så skal trække dine fronter når du hører musik. Det fungere kanont (jeg har selv sammensat mit anlæg på den måde.)

I surround vil du så bruge hele anlægget, og til musik kun dine fronter (som derfor skal være nogle af en fornuftig størrelse hvad angår bas osv.) og din intg. forstærker.

Jeg ville derfor også købe både dvd og cd afspillere, det giver lige det ekstra, som gør musikken værd at lytte til.

 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Kasier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god ide..
Det med Pre out skal jeg dog nok lige have forklaret en gang til :( Der faldt jeg lidt af..Kan den almindelige Surround forstærker ikke trække et par
stereo højtalerer ? Og er den en alm stereo forstærker man skal købe ved siden af ? ?
Til top Vis Kasier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasier
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

En surround forstærker er ikke så god i stereo som en stereo forstærker. Pre-out er en udgang på din surround forstærker der gør at du kan sætte en anden forstærker til surround forstærkeren. Dette gør at du kan sætte en anden forstærker (evt. en stereo forstærker) til at trække dine fronthøjttalere når du ser film i surround, alt imens din surround forstærker trækker de resterende højttalere. Når du så vil høre musik bruger du bare din stereo forstærker og dine 2 front højttalere, hvilket er det bedste til stereobrug. Sådan for du det bedste ud af hvad du søger efter min mening.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Lique
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Kasier, det er  skisme også en dyrlig løsning, dvs. surround forstærker med preout + int. forstærker; det ka jeg godt nok ikke se nogen ide i.

Mht. at have to forskellige højtalere som hhv. front højtalere i dit surround og som stereo højt i dit "musik system", er det simpelthen også penge ud af vinduet.

Hvis vi tager én ide fra hifiklubben ku du gøre flg.:

Antal Forsikring Varenr Varenavn Pris I alt
< name="I8541" value="1" style="width: 20px;"> < name="F8541" value="y" =""> NADT515AN NAD T515 DVD-afspiller - Grå 2.499,00 2.499,00
< name="I3283" value="2" style="width: 20px;"> < name="F3283" value="y" =""> DS6S3BK B&W DS6 S3 baghøjttaler - Sort 2.499,00 4.998,00
< name="I5340" value="1" style="width: 20px;"> < name="F5340" value="y" =""> NADT763V2 NAD T763v2 surround receiver - Grå 6.999,00 6.999,00
< name="I1743" value="2" style="width: 20px;"> < name="F1743" value="y" =""> DM603S3BK B&W DM603 S3 højttaler - Sort 3.499,00 6.998,00
< name="I1600" value="1" style="width: 20px;"> < name="F1600" value="y" =""> LCR600BK B&W LCR600 S3 centerhøjttaler - Sort 3.999,00 3.999,00




Varer ialt 25.493,00
Altså 25,5k og du mangler subwoofer og projektor + lærred.

Som subwoofer sku du købe dig en SVS PB12-Plus fra Lsound.no, som ligger i omtrent 7k med levering til Danmark. Så invester i projektor og lærred til ca. 15k, og du ligger med 2½ tusinde til kabler og småsager.

Så har du skisme et system der spiller.

Scaler er skørt at bruge penge på når budgettet "ikke er større".
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique
 
KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Køb en HTPC hvis du både vil have CD DVD og Scaler.

Du kan evt. købe en 5 kanals effektforstærker, og et lydkort med dekoder. Dog er det noget med at kortet skal have egen strømforsyning, hvis der ikke skal komme et knald i hterne når man tænder. Det kan dog også løses ved at købe en HK Signature 1.0, som er en pre med 7.1 ind- og udgang.


__________________
Mvh KennethB

Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB
 
Mikkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
En surround forstærker er ikke så god i stereo som en stereo forstærker. Pre-out er en udgang på din surround forstærker der gør at du kan sætte en anden forstærker til surround forstærkeren. Dette gør at du kan sætte en anden forstærker (evt. en stereo forstærker) til at trække dine fronthøjttalere når du ser film i surround, alt imens din surround forstærker trækker de resterende højttalere. Når du så vil høre musik bruger du bare din stereo forstærker og dine 2 front højttalere, hvilket er det bedste til stereobrug. Sådan for du det bedste ud af hvad du søger efter min mening.

 

Dette har jeg så ikke lige hørt om før. Hvis jeg så har forstået det rigtigt, betyder det så at man skal have gang i to forstærkere på én gang, altså en decideret surround forstæker og en stereo forstærker? Så skal man koble sine to fronthøjttalere til stereo-forstærkeren og så resten til sin surround?

hvad bruger man så af kabel når disse to forstækere skal kobles sammen?

 

på forhånd tak

Til top Vis Mikkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel
 
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 950
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hold fingerne fra NAD surroundreiecveren, jeg har desværre selv en, de er altså ikke noget at råbe hurra for!


__________________
Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
Til top Vis StylaH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StylaH Besøg StylaH's Websted
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Mikkel skrev:

Ascari skrev:
En surround forstærker er ikke så god i stereo som en stereo forstærker. Pre-out er en udgang på din surround forstærker der gør at du kan sætte en anden forstærker til surround forstærkeren. Dette gør at du kan sætte en anden forstærker (evt. en stereo forstærker) til at trække dine fronthøjttalere når du ser film i surround, alt imens din surround forstærker trækker de resterende højttalere. Når du så vil høre musik bruger du bare din stereo forstærker og dine 2 front højttalere, hvilket er det bedste til stereobrug. Sådan for du det bedste ud af hvad du søger efter min mening.

 

Dette har jeg så ikke lige hørt om før. Hvis jeg så har forstået det rigtigt, betyder det så at man skal have gang i to forstærkere på én gang, altså en decideret surround forstæker og en stereo forstærker? Så skal man koble sine to fronthøjttalere til stereo-forstærkeren og så resten til sin surround?

hvad bruger man så af kabel når disse to forstækere skal kobles sammen?

 

på forhånd tak

Det er rigtigt forstået. De kabler de 2 forstærkere sammen med et phonokabel. Det er ganske simpelthen, og fungerer rigtigt godt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes