Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyd på film, hjælp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Har et Yamaha RXV-650 Reciever, når jeg evt ser dvd film, så kan man stille på surround standard, Enhanced, stereo osv.. Hvad skal jeg sætte den til for at opnå bedste sourround lyd?

Der er evt noget under min denon 1910, hvor jeg kan sætte lpcm til on, står nu på off?

Når jeg evt sætter lyd til DTS på dvd filmen, så er der ikke rigtig ordentlig sourround lyd, der står bare 7ch stereo. Men når jeg via fjernb, på min reciever trykker på DTS, så står der sourround på min reciever og lyden er bare perfekt.

Burde den ikke selv gøre det?

Tak

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Går ud fra at det der hedder Surround standard, er tilsvarene Pro-logic mode? Men ellers så skal du jo indstille den til dette, da den så selv generere et surround indtryk ud fra det normale stereo signal... Enhanced stereo er vel bare noget 4ch. stereo eller noget i den stil?

Ellers så skal du nok finde dig et digital kabel, og så koble din dvd afspiller til receiveren digitalt, så burde receiveren selv låse på det surround format dvd'en leverer ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har koblet min system op med et coax kabel, så det burde virke. Men skal jeg vælge standars eller enhanced så? Når jeg eks vælges enhanced, så står der også EX på min reciever, hvorimod standard, står der kun sourround

ps2jens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

AndersDGP skrev:
Jeg har koblet min system op med et coax kabel, så det burde virke. Men skal jeg vælge standars eller enhanced så? Når jeg eks vælges enhanced, så står der også EX på min reciever, hvorimod standard, står der kun sourround

Jeg mener at ex er en videre udvikling af pro logic hvor der er bedre hørbar effekt på baghøjtalerne , men altså ikke ægte surround .

Jens .

Til top Vis ps2jens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ps2jens

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Men hvordan får jeg æfte surround lyd?

ps2jens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Har du dit coxial kabel direkte fra dvd til forstærker ? Jeg havde et lign. problem da jeg ikke have sat dvd-en op til surround , den var sat op til at afspille i stereo .

Jens .

Til top Vis ps2jens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ps2jens

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

AndersDGP skrev:
Har et Yamaha RXV-650 Reciever, når jeg evt ser dvd film, så kan man stille på surround standard, Enhanced, stereo osv.. Hvad skal jeg sætte den til for at opnå bedste sourround lyd?

Der er evt noget under min denon 1910, hvor jeg kan sætte lpcm til on, står nu på off?

Når jeg evt sætter lyd til DTS på dvd filmen, så er der ikke rigtig ordentlig sourround lyd, der står bare 7ch stereo. Men når jeg via fjernb, på min reciever trykker på DTS, så står der sourround på min reciever og lyden er bare perfekt.

Burde den ikke selv gøre det?

Tak

Når du sætter din Yamaha forstærker til Enhanced kobler du forstærkerens DSP kredsløb til. Det er lidt af en smagssag om man kan lide dette. Normalt er der flere indstillinger på en Yamaha, sædvanligvis Adventure, Sci fi etc. De fleste Yamaha forstærkere kan tilkobles et ekstra sæt fronthøjtalere og ved hjælp af disse og DSP kredsløbet kan der opnår et større lydfelt. Du skal naturligvis ikke stille forstærkeren på Stereo såfremt du ønsker at høre sourround. Har du ikke en brugsforvirring til din Yamaha?

EX er en betegnelse for Dolby digital hvor der er en ekstra bagkanal (center) også betegnet 6.1

Den tilsvarende betegnelse for DTS er DTS ES

Starwars 1-3 er alle optaget i Dolby Digital EX.

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Ja har en vejledning, men fatter bare ikke hvorfor der ikke er surround lyd, når jeg sætter filmen op til DTD eller dolby digital, men med det samme jeg trykker på DTS på fjernb, så står der surround på recieveren og der er rigtig fed lyd.

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

AndersDGP skrev:
Ja har en vejledning, men fatter bare ikke hvorfor der ikke er surround lyd, når jeg sætter filmen op til DTD eller dolby digital, men med det samme jeg trykker på DTS på fjernb, så står der surround på recieveren og der er rigtig fed lyd.

Hvad mener du med DTD?????

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Sry, mener selvfølgelig DTS

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Nå ja!!! det kunne jeg måske selv have regnet ud. Men!!!! DTS/DD knappen på din fjernbetjening er jo netop den du skal bruge for at skifte mellem Enhanced eller standard (Dsp eller ej) og det er en ef disse indstillinger du skal bruge såfremt du ønsker surround. Det er så kildematerialet der bestemmer om det skal være pro logic. DTS eller DD. Har du stillet din DVD til at afspille DD ja... så står der noget lignende på dit display. Du kan ikke spille surround hvis du stiller forstærkeren på de DSP indstillinger der ikke er beregnet til til film. (hall Church o.s.v) Du burde nok lige læse brugsanvisninger lidt bedre igennem.

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Arhh okay. Jeg troede bare, at dvd'en bare helt selv klarede de funktioner når det er forbundet med et coax kabel og jeg evt sætter den til DTS på dvd'en, så troede jeg selv, at ens reciever satte det til surround. Men skal jeg så vælge standard surround, eller enhanced surround?

Tal

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Du skal vælge det du syntes lyder bedst. Personlig køre jeg på enhanced på min DSP-Z9. Der kommer også lidt an på lydsporet på DVDén. Nogle gange lyder det bedst med DSPén slået fra, men det er noget kun du kan afgøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes