Emne: Køb og placering af surround - hjælp ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kaptajn_n Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal til at købe et surround anlæg (mit første), og jeg er en total begynder på det område, hvorfor jeg har en hel række spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med  Det nye anlæg skal kun bruges til Surround, da jeg beholder mit nuværende HiFi anlæg, som jeg faktisk er godt tilfreds med  (Rotel RA-980BX, Marantz CD-52 mrk 2 SE og B&W DM640)
Pga. af stuens indretning (og af hensyn til konen) vil jeg købe minihøjtalere, som skal hænges op på væggen samt sub. Jeg overvejer følgende: KEF 2005.2, Audio Pro Allroom eller B&W M-1
HDMI eller ej? Når jeg alligevel skal købe nyt (eller brugt) skal jeg så gå efter at få et med HDMI eller er det mindre vigtigt? De har flere steder tilbud på Marantz SR4600 og DV4601 til 3499, hvilket virker som et rigtigt godt tilbud. Men det har ikke HDMI, men er det et problem? Jeg har også fået tilbudt en ældre Yamaha RX-V620RDS til 900 - er den ok, selvom den ikke har Prologic II
Pt. har jeg et Sony KV-32CS70E fjernsyn, som fungere fint, og som jeg egentlig er godt tilfreds med. Min stue er dog for stor til, at jeg kan sætte TV'et ned for enden af stuen, da der bliver for langt mellem sofa og tv. Det står således ca. 1,5 m. fra bagvæggen, hvor højtalerne skal placeres. Vil det give et problem med lyden og surroundoplevelsen, at skærm og højtalere ikke står på samme linje?
Jeg er også i tvivl om placeringen af højtalerne. Sofa og stole er placeret i den ene side af stuen. Kan jeg så placere højtalerne i hvert hjørne af stuen, eller skal jeg placere dem sådan af sofa og stole er så meget i centrum som muligt? Man kan jo justere volumen i højtaleren via opsætningen i recieveren - men er det godt nok?
Jeg håber I kan komme med hjælp til disse nok lidt naive spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaptajn_n skrev:
| HDMI eller ej? Når jeg alligevel skal købe nyt (eller brugt) skal jeg så gå efter at få et med HDMI eller er det mindre vigtigt? De har flere steder tilbud på Marantz SR4600 og DV4601 til 3499, hvilket virker som et rigtigt godt tilbud. Men det har ikke HDMI, men er det et problem? |
|
|
HDMI er kun relevant hvis du vil sætte den til en fladskærm eller projektor med HDMI eller DVI indgang. Du skriver at du er godt tilfreds med dit fjernsyn (som har billedrør), så jeg synes ikke du skal lægge for meget vægt på HDMI. Bliver du bidt af surround, KUNNE man jo forestille sig at du på et tidspunkt ville opgradere forstærkeren under alle omstændigheder...
Kaptajn_n skrev:
Jeg har også fået tilbudt en ældre Yamaha RX-V620RDS til 900 - er den ok, selvom den ikke har Prologic II  |
|
|
Prologic II er kun relevant ved stereolyd, dvs. primært VHS bånd og ældre film på DVD. Så hvis du ikke skal se alt for mange af dem, er dette heller ikke så vigtigt. Og Prologic har fungereret fint for rigtig mange mennesker i 10 år før prologic II kom til...
Kaptajn_n skrev:
| Pt. har jeg et Sony KV-32CS70E fjernsyn, som fungere fint, og som jeg egentlig er godt tilfreds med. Min stue er dog for stor til, at jeg kan sætte TV'et ned for enden af stuen, da der bliver for langt mellem sofa og tv. Det står således ca. 1,5 m. fra bagvæggen, hvor højtalerne skal placeres. Vil det give et problem med lyden og surroundoplevelsen, at skærm og højtalere ikke står på samme linje? |
|
|
Normalt kan du indstille forsinkelsen af lyden fra de enkelte kanaler ved at angive afstanden til dem fra lyttepositionen, dette modvirker faseproblermer ved at højttalerne ikke sidder lige langt væk. Hvad med centerhøjtaleren - kommer den også ned på bagvæggen eller skal den stå under fjernsynet?
Kaptajn_n skrev:
| Jeg er også i tvivl om placeringen af højtalerne. Sofa og stole er placeret i den ene side af stuen. Kan jeg så placere højtalerne i hvert hjørne af stuen, eller skal jeg placere dem sådan af sofa og stole er så meget i centrum som muligt? Man kan jo justere volumen i højtaleren via opsætningen i recieveren - men er det godt nok? |
|
|
Ideelt skal lyttepositonen gerne være i "midten" af lyden i større eller mindre grad, men man kan kompensere for meget med den ovennævnte afstandsfunktion, samt volumen - så medmindre det er helt ekstremt skævt vil det med lidt pillen, roden og raven i indstillingerne godt kunne lade sig gøre at få et nogenlunde resultat.
Du bør dog være lidt opmærksom på rummets øvrige indretning. Hvis du f.eks. placerer den ene baghøjttaler tæt på et gardin og en polstret stol/sofa, og den anden på en blank væg uden objekter i nærheden, så kommer de til at lyde MEGET forskelligt. Tommelfingerreglen er at bløde objekter dæmper lyden (specielt diskanten) mens hårde reflekterer og/eller forstærker lyden.
|
| Til top |
|
| |
Kaptajn_n Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hurtige svar
Jeg regner med, at centerhøjtaleren skal stå under eller over tv'et.
God pointe med de bløde kontra hårde vægge. Ved siden af sofaen er der et gardin, så jeg skal nok ikke sætte den anden baghøjtaler ind i hjørnet, hvor der er hårde vægge, men istedet trække den lidt ind i stuen. Så vil lyttepositionen også blive mere centreret
Hvis jeg tager den brugte Yamaha og så køber noget bedre senere - risikerer jeg så ikke, at skulle opgradere med højtalere også, eller vil jeg kunne få det fulde udbytte ud af en god reciever med de højtalere jeg planlægger at købe?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yamahaen du nævner er faktisk en helt ok receiver, og til 900 kr bliver du bestemt ikke snydt. F.eks. vil jeg tro at den spiller lige så godt som Marantzen du nævner.
Hvis du opgraderer senere (medmindre du rykker op i noget temmelig seriøst grej) skal det snarere være for at få nogen funktioner den ikke har (som f.eks. 7.1 kanaler eller HDMI når/hvis det bliver aktuelt) end for at få en stor forbedring af lyden.
Når du nu engang er ude efter små højttalere så er dem du nævner bestemt ikke de værste. Skal der være virkelig store hørbare forbedringer, så vil du efter min mening skulle ud i nogen højttalere af en størrelse som du nok ville få svært ved at få godkendt af "overkommandoen"... 
|
| Til top |
|
| |
Kaptajn_n Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen igen.
Jeg tror, at jeg vil starte med den gamle yamaha reciever. Jeg har også fået slået 100 af prisen, så nu er det "næsten gratis" at afprøve. Så skal jeg bare have købt en ny DVD istedet for min nuværende Kvickly model  Jeg tror det bliver en Pioneer 696, som har fået gode anmeldelser herinde, og som har en meget fornuftig pris. Den har også HDMI, hvis (når) jeg skal opdatere senere på TV-fronten.
Mht. højtalerne skal jeg ud og høre dem. Jeg (chefen) hælder mest til Audio Pro fordi de er hvide og diskrete (der er et vist pres fra overkommandoen her), men de er 3000 dyrere end KEF. Desuden har subben kun 6½" mens KEF har 10". KEF'en ligner dog noget fra en science fiction film af ældre dato. Desuden har de ikke været sluttet til i de Fona forretninger jeg har været i, så jeg har kunnet høre dem. B&W har jeg kun gode erfaringer med fra mit nyværende HiFi setup, men de er hundedyre synes jeg. Jeg har ikke hørt nogle af dem endnu, så det kan være, at det giver sig selv, når jeg hører dem.
hvordan med kabler - hvad skal der bruges her og hvor meget skal jeg regne med at bruge. Min umiddelbare opfattelse er, at det ikke er her jeg skal bruge pengene, og at gode kabler mest er for feinsmeckere  , men det skyldes måske mit manglende kendskab. Hvad vil I anbefale af kabler til en nybegynder med et budgetanlæg?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget "religion" omkring kabler. Nogen mener at det er helt ok at betale flere 100 eller endda 1000 kr per meter kabel, og fred være med det.
Jeg vil mene at man måske nok skal passe lidt på med det ALLER billigste skrammel, men det er lige så meget på grund af stikkenes kvalitet som kablet selv. Jeg træder uden tvivl på et par ømme tæer i dette forum ved at mene at man på et tidspunkt når et punkt hvor prisen simpelthen ikke længere står mål med forbedringen, og men betaler x antal 1000 kr for en potentiel forbedring på et par få promille.
Når det er sagt, så er de tre vigtige kabler her et digitalkabel mellem DVD'en og forstærkeren, et godt scartkabel fra DVD til TV og så naturligvis højttalerkabel i massevis.
Digitalkablet kan enten være optisk eller coax. Det sidste har samme stik som phonokablerne, og faktisk kan man godt bruge sådan et i en snæver vendning. Hvis du køber en ny DVD så følger der højst sansynligt et kabel med med tre phonostik i hver ende, rød/sort/gul. Det gule kabel er beregnet til composite video, men er faktisk lige så egnet til coax digital. Optiske kabler kan godt være lidt pebrede i prisen. Igen er der en del religion om hvad der er bedst, optisk eller coax. Jeg vil påstå at forskellen er så lille (hvis der er en) at man ikke bør miste for meget nattesøvn over at spekulere på det.
Scartkablet skal være "fuldt monteret", dvs. der skal rent faktisk være lodninger på alle 21 ben. Det er langt de fleste også, men køber man de helt billige til 29 kr i en rodekasse, så kan man godt risikere at få et hvor man kun har loddet de ben som "nogen" tror man får brug for. Aldi har ind imellem et scartkabel på tilbud som mange herinde har været positivt overrasket over, jeg mener det hedder Bluetinum. Det koster vist 99 kr, eller sådan noget. Men ellers vil de fleste scartkabler være ok når først man er udover "lømmelstadiet". Når du kommer så vidt, så skal DVD'en indstilles til at sende billedet ud som RGB, det giver det bedste billede på dit tv.
Højttalerkabler er (igen...) en religionssag. Tommelfingerreglen er i princippet at jo tykkere kabel, jo mindre vil signalet blive forringet. Det er uden tvivl også rigtigt, men igen når man på et tidspunkt et niveau hvor prisen (og tykkelsen) bliver latterlig i forhold til den reelle forbedring. Det allerbilligste elektrikerkabel til 4-5 kr meteren er helt fint til nogen - og det er også det som er nemmest at føre rundt i stuen på en fornuftig (læs: diskret) måde. De fleste vil nu nok mene at man skal op i noget til ihvertfald 20-30 kr. meteren. Og når du måler ud hvor meget du skal bruge, så kan du roligt lægge 5-10 meter til - det er min erfaring at man aldrig får talt det hele med når man skal trække kabler rundt i hele stuen. Og det er dælme surt at stå til sidst og mangle et par meter når kl. er 3 natten til søndag og nu vil man gerne snart høre noget lyd!
Hvis du kommer til København, så kig evt. indenfor hos Brinck Elektronik som ligger tæt på Nørreport Station. De har et stort udvalg i diverse kabler, og til en meget fornuftig pris.
Mht. højttalerne, så er både Kef og Audiopro som nævnt gode mærker - jeg kunne dog godt være nervøs for at Audiopro subwooferen er for lille - det lød i dit første indlæg som om det er en halvstor stue du har..? Lyden fra en subwoofer har det med at distribuere sig i rummet - dvs. jo større rum, jo højere skal den spille for at nå hen til lyttepositionen. De øvrige højttalere spiller mere direkte, så da kan selv forholdsvis små højttalere ofte godt være med et langt stykke af vejen.
Jeg ville ihvertfald nok anbefale dig at spørge til muligheden for at låne en sub med hjem og så prøve om den i det hele taget kan spille stuen op. Hvis man skal have lidt "oomph" i lyden når man ser film, så er der altså ikke noget mere frustrerende end en subwoofer som gør hvad den kan, men som bare ikke kan råbe rummet op.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan er det jo med alt der har med hifi at gøre, forskellen på en forstærker til 5000 og en forstærker til 10000 kan være enorm, mens forskellen fra 10000 til 20000 er mindre og 20000 til 40000 endnu mindre. en fordobling er prisen er ikke lige med en fordobling af kvaliteten Når man når high-end produkterne er det en meget lille forbedring man betaler mange penge for. Det samme er gældende for kabler. Men at bruge et sted mellem 10 og 20 % af anlæggets værdi på kabler er rimeligt (så skal man selvfølgelig prioritere så man ikke bruge 15% på et signalkabel og efterlader 5% til højttalerkabler)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|