Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround-anlæg og bilhøjttalere - hvad nu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
staun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Sikkert stillet nogle gange før, men har ikke kun finde det rigtige her i spørgsmål-forummet.

Har udstyret garagen med projektor, biografsæder, bilhøjttalere i hvert hjørne, subwoofer samt forstærkere til dette som et lille "drenge-projekt"

Nu vil jeg godt prøve at udvide det med et "surround"-anlæg, ikke alverdens dyreste udstyr - har kigget lidt på et par billig-løsninger http://www.coop.dk/nettorvet/produkt_lst.aspx?dept_id=503 , der også har været nævnt her i forumgruppen.

Mit "problem" ligger så i, at jeg ville da egentlig godt anvende de bilhøjttalere jeg har sat i loftet samt de forstærkere m.m. jeg har købt. Har så ladet mig fortælle, at der kan købes en decoder/ converter, der kan sættes mellem anlæg og bilhøjttalerne. Kan dette lade sig gøre??

Setuppet af garagen er således:
40 m2 garage
4 stk. 250 watt højttalere
1 stk. 1000 watt Subwoofer
1 stk. 1000 watt forstærker (2 udgange - bruges til woofer)
1 stk. 100 watt forstærker til de 4 højttalere.
1. stk kondensator til, der giver strøm til forstærkere.
1. stk. bilstereo til alm. støj.
1. stk. phonostikindgang til bærbar PC, så lyd kan gå gennem lydudstyret.

Hvad mener I, hvad skal jeg give mig igang med. De højttalere der følger med til de anlæg kan nok ikke give lyd nok til de 40 m2?

Jeg er ikke lyd-fanatiker, ekspert - vil bare gerne prøve dette, fordi jeg kan :-)

Håber på nogle gode input fra jer der har været igennem alt dette.

Til top Vis staun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staun

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

40 m2 er et pænt stort rum at spille op - og nej, jeg tvivler meget kraftigt på at nogen af de anlæg du linker til vil være besværet værd. I et rum af den størrelse kommer du næppe udenom at måtte hæve ambitionsniveuaet en smule. At bede en for lille forstærker eller for små højttalere om at spille et stort rum op lyder sjældent særlig kønt - det svarer til at presse en Fiat Punto til at køre 180 - det kan da godt være det går godt en kort tid, men det lyder ikke godt...

Når du siger bilhøjttalere, så må du måske gerne uddybe det lidt - de fleste bilhøjttalere er ikke specielt velegnede til at spille i et rum der er ret meget større end netop en bil. De udnytter den trykkammereffekt der er i et lille lukket rum, til at få større lydtryk, specielt i bassen. Denne effekt kan selvsagt ikke udnyttes i en garage. Dermed ikke være sagt at det slet ikke kan fungere, for der findes da bilhøjttalere der er kraftige nok til at spille et større rum op, de er bare ikke optimeret til dette.

Hvis du som udgangspunkt gerne vil beholde de højttalere du har, så vil jeg mene du skal gå efter en surroundreceiver med pre-out på alle kanaler (altså hvor du kan tage lyden ud til en extern effektforstærker), og så finde nogen (brugte) effektforstærkere som kan drive højttalerne, med en kanal til hver højttaler. Du bør også overveje en 5. højttaler (centerhøjttaler) udover dem du har i forvejen.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

staun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

ok - mange tak for dit gode svar. Havde selv på fornemmelsen, at jeg skulle have skiftet det ud. Så nu vil jeg ud og søge lidt på hvad muligheder jeg har.

PS (OT). Du har ret med puntoen, derfor er den idag skiftet ud med en Swift Monster Max. Kunne jo være jeg skulle smide biludstyret i den istedet. For den kan snildt køre 195 :-)

Til top Vis staun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staun

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Man kan sige at ved at gå den vej jeg foreslår har to alternativer - at købe en integreret surroundforstærker/reciever med tilstrækkelig effekt til dit formål, eller at købe en "lille" af slagsen som du reelt kun bruger som for-forstærker, og så lader eksterne effektforstærkere drive højttalerne.

En surroundforstærker/reciever med meget stor effekt kan godt være temmelig kostbar, så jeg tror du får mere for pengene med en receiver til 3-4000 (bare den har pre-out, det er det vigtigste) - og evt. prøver først om den er nok alene, og så spæder op hvis behovet er til det med et par brugte effektforstærkere på måske 2-300 w per kanal eller noget i den retning.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes