Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Opg. til NAD Master eller Silverline surr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 December 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Denon  AVR-3300 surround receiver (105W 8ohm pr ch). Dali Grand til front, Dali Grand Vocal center, Dali Evidence 870 til baghøjttalere og B&W 12" aktiv sub (ASW1000).

Jeg er klar over, ikke mindst Dali Grand fronthøjttalerne kunne bruge noget mere effekt at leve af, og formentligt også bedre kvalitets-receiver.

Jeg har tænkt på at opgradere til NAD Master M15 & M25, men egentligt kan jeg nok bedre lide designet af NAD S170i og S250 (Silverline surround).

Er NAD Master klart Silverline serien overlegen? -Håber nogen kan fortælle lidt omkring dette.

Jeg ved endnu ikke om jeg opgraderer og ej heller til hvad. De 2 Master-dele koster 44K i alt. Silverline surround kan som bekendt ikke købes nyt i dag, så hvad ville en acceptabel og reel brugtpris ligge på? (evt. set i forhold til nyprisen af M15 & M25).

Vælger jeg at opgradere til Master eller Silverline, er mine højttalere så tilstrækkelige? Eller skal/bør nogle af dem udskiftes ? 

Systemet bruges både til musik og film. Har købt en NAD T524 til midlertidig brug.. kan den holde ca. 2 år så er det fint. Til den tid udskifter jeg nok mit Sony 32" CRT wega 100hz wide til en fladdreng med en afspiller/optager, som er updated til den tid.

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

tja altså, masters afløste silverline og er en noget kraftigere. Master serien har også fået nogle af de tekniske finurligheder man ser på de fleste andre receivere, men ellers tror jeg ikke der er den store forskel på de to. Mon ikke du kan få både for og effektforstærker samlet for omkring 20k. Jeg ville klart prøve med de højttalere du har allerede og så investere i nogle nye hvis de ikke rækker
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Masters Series er Silverline-serien overlegen rent teknisk - dermed ikke sagt at Silverline ikke stadig er gode produkter, men Masters Series er 100% deres egne "skabninger", hvor Silverline jo tildels var tilblevet med input udefra. Der er stor forskel - måske ikke så meget betjeningsmæssigt, men det er der bestemt lydmæssigt. Det er især effekttrinet der gør den helt store forskel på de to sæt.

Dali Grand er et godt valg i den sammensætning - der skal du ikke være bekymret for at de ikke slår til. De vil komme meget mere til deres ret, lydmæssigt.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej brash. Kan du uddybe hvilke tekniske finurligheder du tænker på? Ja, jeg vil heller ikke mene Silverline surround bør koste mere end 20-25K max - at der så nok ikke er nogen der vil sælge til denne pris er en anden side af sagen. M25 er stærkere effektmæssigt og er 7-kanals, hvorimod S250 "kun" er 5-kanals. Her vil altså kræves en S200 til 6000-10000 kr, hvis Silverne skal nå 7 kanaler. Alene effektmæssigt vil Silverline være Master underlegen.

Hej Ronin - kan se du arbejder i Hifiklubben. Hvis jeg på et tidspunkt beslutter at købe M15 og M25 til i alt 44K, hvad skal der yderligere købes før man har, hvad der skal bruges: Jeg ved ikke, hvordan de nyere og dyere sæt forbindes? Hvilke kabler der skal bruges? og hvad prisen ca. vil være på fornuftige kabler, som ikke er overkill og ej eller skal være det svageste led.

Vil du give en kort vurderinger af, "hvor meget bedre" du mener Helicon 800 er end Grand?

Som mit system ser ud i dag, så er det vel klart min Denon AVR-3300, som er i underklasse i forhold til højttalerne?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

du skal sætte dem sammen med signalkabler. med syv kanaler kan du lave et 7.1 system eller biampe dine fronthøjttalere

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Hej brash. Kan du uddybe hvilke tekniske finurligheder du tænker på? Ja, jeg vil heller ikke mene Silverline surround bør koste mere end 20-25K max - at der så nok ikke er nogen der vil sælge til denne pris er en anden side af sagen. M25 er stærkere effektmæssigt og er 7-kanals, hvorimod S250 "kun" er 5-kanals. Her vil altså kræves en S200 til 6000-10000 kr, hvis Silverne skal nå 7 kanaler. Alene effektmæssigt vil Silverline være Master underlegen.

Hej Ronin - kan se du arbejder i Hifiklubben. Hvis jeg på et tidspunkt beslutter at købe M15 og M25 til i alt 44K, hvad skal der yderligere købes før man har, hvad der skal bruges: Jeg ved ikke, hvordan de nyere og dyere sæt forbindes? Hvilke kabler der skal bruges? og hvad prisen ca. vil være på fornuftige kabler, som ikke er overkill og ej eller skal være det svageste led.

Vil du give en kort vurderinger af, "hvor meget bedre" du mener Helicon 800 er end Grand?

Som mit system ser ud i dag, så er det vel klart min Denon AVR-3300, som er i underklasse i forhold til højttalerne?

Hej,

som Brasch er inde på, så er det kun signalkabler, du skal bruge. Det er jo som et almindeligt forstærkersæt, der er bare lidt flere tilslutninger.

Din AVR-3300 er underlegen i forhold til Grand, også fordi at Grand gerne vil have mere strøm end en 3300 kan levere. Helicon er en ok højttaler, men jeg er faktisk personligt mere til Grand´s lyd, på trods af alderen og prisen - der er et eller over Grand som bare rykker.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Er det 2 stk signal-kabler eller skal der bruges flere kabler til kombinationen M15 & M25 eller S170i & S250 ?

Med Biampe menes der at brokoble ik?

Min nuværende Denon AVR-3300 har heller ikke mulighed for biwiring. Giver biwiring stor positiv forskel i forhold til ikke at skilde høj og lav-frekvens-toner?Min Denon AVR-3300 er nok ca. 6 år gammel nu - jeg købte den brugt, men inkl. udvidet garanti. Den har en højfrekvent hyletone til tider, som dog ikke er så høj volume-mæssigt, men nok til at irritere. Jeg havde den til reparation hos Tapeconnection, men efter jeg senere opdagede at problemet ikke var blevet udbedret, orkede jeg simpelthen ikke at bøvle med at få den til reparation igen.

Ud fra det du skriver Ronin kunne det vel tyde på strømforsyningen har det lidt hårdt?

Det helt optimale ville være, hvis jeg kunne låne de 2 omtalte sæt og i ro og mag afprøve/teste om det virkeligt er værd at kaste de mange penge efter. Men det bliver måske lidt svært.

Jeg er glad for at høre Dali Grand stadig er en rigtig god højttaler. Der er helt sikker mere dybde og power bag i forhold til Evidence 870, som jeg ellers også synes er en fin højttaler.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Hej

Er det 2 stk signal-kabler eller skal der bruges flere kabler til kombinationen M15 & M25 eller S170i & S250 ?

Med Biampe menes der at brokoble ik?

Min nuværende Denon AVR-3300 har heller ikke mulighed for biwiring. Giver biwiring stor positiv forskel i forhold til ikke at skilde høj og lav-frekvens-toner?Min Denon AVR-3300 er nok ca. 6 år gammel nu - jeg købte den brugt, men inkl. udvidet garanti. Den har en højfrekvent hyletone til tider, som dog ikke er så høj volume-mæssigt, men nok til at irritere. Jeg havde den til reparation hos Tapeconnection, men efter jeg senere opdagede at problemet ikke var blevet udbedret, orkede jeg simpelthen ikke at bøvle med at få den til reparation igen.

Ud fra det du skriver Ronin kunne det vel tyde på strømforsyningen har det lidt hårdt?

Det helt optimale ville være, hvis jeg kunne låne de 2 omtalte sæt og i ro og mag afprøve/teste om det virkeligt er værd at kaste de mange penge efter. Men det bliver måske lidt svært.

Jeg er glad for at høre Dali Grand stadig er en rigtig god højttaler. Der er helt sikker mere dybde og power bag i forhold til Evidence 870, som jeg ellers også synes er en fin højttaler.

du skal bruge et kabel pr. kanal. Nej jeg mener ikke brokobling. To forstærkere/forstærker udgange til hver højttaler, ligesom bi-wire, men med ekstra forstærker. Alle forstærkere har mulighed for bi-wiring.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Ronin eller andre kan/vil I svare mig på mit forrige indlæg. Jeg kunne godt tænke mig at vide om årsagen til min Denon AVR-3300 nogle gange har en højfrekvent hyletone, skyldes at den måske ikke er strømstærk nok/overbelastet ? (se info om alle højttalere i indlæg #0)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes