Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround lyd fra TV? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
poontang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Det er måske et super dumt spørgsmål, men jeg er meget i tvivl.

Kan man få surround lyd igennem 2 x phono kabler?

Det jeg tænkte på, er når man ser TV, f.eks. Simpsons så står der at udsendelsen er i surround.

Hvis jeg tilslutter mit TV (Fujitsu Siemens VQ40) til min AV receiver (Marantz SR5001) med 2 x phono kabler fra audio out på TV'et vil jeg så få surround lyd igennem receiveren?

Eller skal jeg f.eks bruge Component/HDMI indgangen?

Det samme er vel gældende for gamle DVD afspillere kun med scart stik?

Til top Vis poontang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poontang

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

I dag er der mange der vil sige at det ikke er "rigtig" surround hvis det ikke er 5.1 (eller mere) med diskrete kanaler. Det er ikke korrekt.

Surround som begreb har jo eksisteret længe før Dolby Digital og DTS. Stort set alle film produceret efter 1975-76 er mixet i det man kalder Dolby Stereo som bruger 2 kanaler til at lave at matriceret 4.0 surround lydfelt - Højre front, ventre front, center, surround (i mono).

Det er denne form for lydkodning du vil finde på film på VHS og på (de fleste) TV-udsendelser i stereo. Og iøvrigt også på DVD'ers 2.0 spor (mange film har 2.0 lyd ved siden af 5.1 - jeg skal vende tilbage til hvorfor om lidt).

Til hjemmebrug kaldes denne måde at lave surround "Dolby pro-logic", og fungerer i al sin enkelhed på den måde at lyden fra de to kanaler bliver fordelt på fire efter følgende princip:

Lyd der kun findes i venstre kanal sendes til venstre front

Lyd der kun findes i højre kanal sendes til højre front

Lyd der findes i begge kanaler (mono) sendes til centerhøjttaleren

Lyd der findes i begge kanaler - men i modfase (altså præcist det modsatte signal i højre og venstre kanal) sendes til surrounden som i pro-logic er mono, men normalt spilles af to højttalere.

I en moderne surroundforstærker vil bassen blive sendt til subwooferen via delefilteret.

Sætter du derfor to phonokabler fra dit tv (eller for den sags skyld fra en DVD-afspiller) så får du med andre ord ikke diskret 5.1 surround som vi idag tager for givet, men matriceret surround. Det er iøvrigt lidt det samme der sker i et 6.1/71 anlæg, når der udfra et 5.1 mix bliver "dannet" en center-bagkanal udfra informationerne i højre og venstre surround (Dolby Digital EX).

Grunden til at der ofte er et 2.0 spor på DVD-film ved siden af 5.1, er at 2.0 sporet er filmens "TV-mix", hvor lyden er blevet kodet korrekt til surround/pro-logic, og derfor vil blive gengivet korrekt af en pro-logic dekoder. Tv-mixet er normalt også noget mere (dynamisk) komprimeret end 5.1 mixet fordi det er 2.0 sporet man oftest vil bruge hvis man sætter DVD-afspilleren direkte til et TV uden at bruge en surround dekoder (Der findes rent faktisk folk der gør dette..! ) - og et TV's højttalere har det ikke så godt med den større dynamik der er i et 5.1 mix.

Alle DVD-afspillere kan iøvrigt "downmixe" et 5.1 mix til et 2.0, men det er ikke alle der gør det lige godt.

Alle DVD afspillere (også de gamle) har ved siden af scart stikket iøvrigt digital udgang - coax, toslink eller begge dele, ved siden af scartstikket, som ganske rigtigt kun kan overføre stereo/2.0 lyden. Vælger du 2.0 sporet på DVD'en vil det være dette som bliver overført via den digitale udgang - også HDMI.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Gebisset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

-snip-

Fremragende forklaring Jeg har endnu ikke fået skiftet min gamle Pro Logic receiver ud, og du opklarede da lige et mysterie eller to for mig. Tak for det! :)
Til top Vis Gebisset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gebisset

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes