Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forskel på DTS-dekoder!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at koble min 4 år gamle Panasonic DVD-A360 til min Marantz SR-7300 med både 5.1 analog (3 sæt TaraLabs RSC AXIOM), og et 200 kroners COAX-kabel fra Cambrigde Audio. DVD-maskinen er indbygget DTS og AC3 dekoder og disse udnyttes selvfølgelig når man kører 5.1 out.

Spiller man en cd lyder det klart bedst på analog udgangen, og de noget dyrere TaraLabs kabler. Sætter man derimod en dvd (DTS) i så bliver lyden bedst med det billige COAX-kabel. Sprædningen af lyden er bedre og lydbilledet er langt mere harmonisk at høre på. Der er faktisk meget stor forskel.
Herved konkludere jeg at der altså må være en temmelig stor forskel på de DTS dekoder der sidder i de to apparater.

Er der virkelig sket så stor stor udvikling med DTS-dekoder på 4 år?!

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2003 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, så var de første DTS-dekodere en separat chip
(kaldet en ASIC), som kun skulle dekode DTS-signaler. Nu ligger
dekodningen som software i en mikroprocessor som også kan lave
alle de andre ting (filtre, bass-management, indgangsomskiftning
mv.) og som desuden kan opdateres med ny software. Det er derfor
muligt at DTS har "raffineret" dekoder-algoritmen over de sidste år
som du beskriver.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2003 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Schrammelll skrev:

Jeg har prøvet at koble min 4 år gamle Panasonic DVD-A360 til min Marantz SR-7300 med både 5.1 analog (3 sæt TaraLabs RSC AXIOM), og et 200 kroners COAX-kabel fra Cambrigde Audio. DVD-maskinen er indbygget DTS og AC3 dekoder og disse udnyttes selvfølgelig når man kører 5.1 out.

Spiller man en cd lyder det klart bedst på analog udgangen, og de noget dyrere TaraLabs kabler. Sætter man derimod en dvd (DTS) i så bliver lyden bedst med det billige COAX-kabel. Sprædningen af lyden er bedre og lydbilledet er langt mere harmonisk at høre på. Der er faktisk meget stor forskel.
Herved konkludere jeg at der altså må være en temmelig stor forskel på de DTS dekoder der sidder i de to apparater.

Er der virkelig sket så stor stor udvikling med DTS-dekoder på 4 år?!

DTS stiller jo ikke krav til lyden og apperatet som THX gør, de har bare givet nogle retningslinier ud som producenterne kan vælge at følge, der er ikke et direkte krav om at det skal lyde så og så godt, før de må klister DTS logoet på fronten.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2003 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

der er stor forskel på de forskellige dekodere.

Springet fra denon avr-3802 og til denon avc-a1sr var enormt!  intet mindre!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Det må det åbenbart være...

Jeg brugte naturligvis den samme scene på dvd'en til at sammenligne de to dekoder med, og det lød ikke som det samme lydspor. DVD'en er som sagt også ved at være snart 5 år gammel sååååååå..., Det er snart tid til en ny!

Indtil videre bruger jeg COAX-kablet, og lader recieveren klare paragrafferne...!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 20 December 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

DKMIK skrev:

DTS stiller jo ikke krav til lyden og apperatet som THX gør, de har bare givet nogle retningslinier ud som producenterne kan vælge at følge, der er ikke et direkte krav om at det skal lyde så og så godt, før de må klister DTS logoet på fronten.

[/QUOTE]

Hvorfor bliver I ved med at være så THX-fixseret?????

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ja der er virkelig stro forskel på dekodere. Især hvis man bruger analog out fra DVD'en.

dfms: Hmm der er da ingen her der er THX fikserede. Det blev blot nævnt at DTS ikke stiller krav til lyden modsat THX. Netop af den grund er der stor forskel på lyden fra forskelige afspillere, hvilket netop er emnet i denne tråd.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 21 December 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Ingen nævnt, ingen glemt!
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2003 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Til DKMIK

Det du skriver med at DTS ikke stiller nogen krav til hvordan det skal "lyde", passer ganske simpelt ikke..

Før du må klister et DTS logo på er produkt, så skal det godkendes af DTS.. Det samme gælder dolby..

Det går ud på at der skal være en ret frekvensgang, og en rimelig THD+N Osv.. Det har jo F. eks noget med lyden at gøre, om der overhovedet er diskant på en forstærker... Men det siger ikke om det lyder godt eller dårligt..

I princippet det samme som THX.. THX har muligvis lidt højere krav, men det er jo stadig kun nogle tal som produktet skal overholde. Og det har jo ikke direkte noget med lyden at gøre...

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2003 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Til DKMIK

Det du skriver med at DTS ikke stiller nogen krav til hvordan det skal "lyde", passer ganske simpelt ikke..

Før du må klister et DTS logo på er produkt, så skal det godkendes af DTS.. Det samme gælder dolby..

Det går ud på at der skal være en ret frekvensgang, og en rimelig THD+N Osv.. Det har jo F. eks noget med lyden at gøre, om der overhovedet er diskant på en forstærker... Men det siger ikke om det lyder godt eller dårligt..

I princippet det samme som THX.. THX har muligvis lidt højere krav, men det er jo stadig kun nogle tal som produktet skal overholde. Og det har jo ikke direkte noget med lyden at gøre...

Du kan da ikke kalde det krav når der for 2000, Dkr kan produceres en 5x70w forstærker og så er de DD og DTS godkendt, det hænger vist ikke sammen. 

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2003 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Nej, der er ikke bestemte krav til Dolby Digital og DTS-apparater! Komponenterne til at konstruere en surround-receiver, og her tænker jeg på selve dekoder-chips osv. kan købes hos et utal af underleverandører, der intet har med DD og DTS at gøre. De har købt en licens til at producere komponenter med de dekodningsteknikker og mere er der ikke i det. Derfor kan der findes komplette anlæg med sub, 5 højttalere, indbygget dvd og forstærker til 1000 kr.! Var der krav hertil ville de slet ikke eksistere!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Schrammelll skrev:
jdg1 skrev:

Det må det åbenbart være...

Jeg brugte naturligvis den samme scene på dvd'en til at sammenligne de to dekoder med, og det lød ikke som det samme lydspor. DVD'en er som sagt også ved at være snart 5 år gammel sååååååå..., Det er snart tid til en ny!

Indtil videre bruger jeg COAX-kablet, og lader recieveren klare paragrafferne...!

Hvis billedet er godt nok er der vel ingen grund til at skifte den pga. DTS-dekoderen - løsningen har du jo selv - brug den i receiveren!

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Naturligvis er der stor forskel på dts dekoderne på de forskellige mærker.  Det siger jo sig selv.  
Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Til Ronin

Jeg har længe haft planer om at skifte dvd'en fordi den ikke kører helt optimalt længere...! Jeg tror de mekaniske dele i den er ved at være godt slidt ned. På enkelte dvd'er opstår der ofte forskellige læsefejl som er ret irriterende, og de er tiltaget. Jeg har prøvet at rense den og det hjalp en smule!

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2003 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Det har sikkert en betydning, at man nu har samlet alt i én kreds.

Men der er jo selvf. også mange andre ting der betyder noget for lyden. F.eks. konverterne..

Jeg oplevede en MEGET stor forskel, da jeg opgraderede fra Thule PR250 til PR350.

Hele rummet blev større, bagkanalerner meget mere aktive og homogene.

Jeg kan huske tilbage til den tid hvor DTS var helt nyt, og super nørderne betale 6000kr for at få opgraderet deres DD udstyr med en MSB/Motorola løsning.
Samme tid kunne man til de dyre Rotel, Parasound og H/K købe dyre externe DTS dekodere til 6000kr+.

Her var der megen diskution om, hvorvidt det var Motorola eller Zoran dekoder chippen der lød bedst.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes