Emne: New vs Old.... hvad kan bedst svarer sig? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
placeboaddict Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 04:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen !
Jeg er forholdvis ny herinde, dvs dette er mit første post, men jeg har læst masser af jeres gode diskutioner og håber at blive katalysator for endnu en god tråd.
Sagen er den: Der skal købes et 5.1 setup i den billige ende til et ca 20m2 lokale, som gerne må have gode forbindelses muligheder(xbox360, 2xpc med 5.1, HD-out). På musik siden vil det blive udsat for så godt som alle genre, inkl elektronisk med kraftig bas rytme. Jeg har været en masse info og anmeldelser igennem, men det er efterhånden blevet nogle avancerede maskiner!Prislejet er i omegnen af 10.000 rigsdaler og alt skal helst have sort finish.
Et forslag jeg kom frem til var en omgang Yamaha i form af: RXV-659, 4xNS-333, NSC-444 og en Yamaha 315 sub. Det synes jeg er et fedt sæt fordi lyden er ok til prisen, der er masser af funktioner inkl. ekstra zoner og hd-compatible component ind/ud-gange.
VS
Den anden dag blev jeg tilbudt noget ældre tungt kenwood, som jeg har haft umådelig svært ved at finde info om. Sættet består af: Dali 909 i front og en ditto center(kan ikke nummeret, men den er fra samme årgang), paradigm PS-1200 sub(den er jeg meget betaget af^^), nogle kedelige KEF plastik surround højtalere, kenwood DP-7040 CD-afspiller og endelig Kenwood KC-X1 + KM-X1. Der følger også et gammelt Philips matchline CRT tv med... men det tæller ikke rigtig i min bog. Lyden i anlægget er efter min mening på den gode side, bassen er præcis men kraftig og 909'erne klarer rock meget bedre end jeg havde forventet.
Der er det så! priserne er næsten ens, men gud hvor er anlæggene forskellige.... vil man have stort, kraftigt og lækkert hardware? Eller vil man have DD, DTS og ny THX? eller kan det opgraderes?
Kan nogle belyse hvorvidt de nyeste dekoder er et must eller ej?
På forhånd tak!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 04:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
placeboaddict skrev:
|
Hej allesammen !
Jeg er forholdvis ny herinde, dvs dette er mit første post, men jeg har læst masser af jeres gode diskutioner og håber at blive katalysator for endnu en god tråd.
Sagen er den: Der skal købes et 5.1 setup i den billige ende til et ca 20m2 lokale, som gerne må have gode forbindelses muligheder(xbox360, 2xpc med 5.1, HD-out). På musik siden vil det blive udsat for så godt som alle genre, inkl elektronisk med kraftig bas rytme. Jeg har været en masse info og anmeldelser igennem, men det er efterhånden blevet nogle avancerede maskiner!Prislejet er i omegnen af 10.000 rigsdaler og alt skal helst have sort finish.
Et forslag jeg kom frem til var en omgang Yamaha i form af: RXV-659, 4xNS-333, NSC-444 og en Yamaha 315 sub. Det synes jeg er et fedt sæt fordi lyden er ok til prisen, der er masser af funktioner inkl. ekstra zoner og hd-compatible component ind/ud-gange.
VS
Den anden dag blev jeg tilbudt noget ældre tungt kenwood, som jeg har haft umådelig svært ved at finde info om. Sættet består af: Dali 909 i front og en ditto center(kan ikke nummeret, men den er fra samme årgang), paradigm PS-1200 sub(den er jeg meget betaget af^^), nogle kedelige KEF plastik surround højtalere, kenwood DP-7040 CD-afspiller og endelig Kenwood KC-X1 + KM-X1. Der følger også et gammelt Philips matchline CRT tv med... men det tæller ikke rigtig i min bog. Lyden i anlægget er efter min mening på den gode side, bassen er præcis men kraftig og 909'erne klarer rock meget bedre end jeg havde forventet.
Der er det så! priserne er næsten ens, men gud hvor er anlæggene forskellige.... vil man have stort, kraftigt og lækkert hardware? Eller vil man have DD, DTS og ny THX? eller kan det opgraderes?
Kan nogle belyse hvorvidt de nyeste dekoder er et must eller ej?
På forhånd tak!
|
|
|
Hejsa og vel kommen til...
Uha den er svær, heller ikke jeg ville vide hvad jeg skulle... Man kan jo sige, at Kenwood muligheden er en ældre sag med de ting som nu kan være "problemet" i det, men på den anden side, så har jeg selv haft kenwood engang, godt nok som stereo mulighed og jeg må indrømme, at det for mig at se, dengang spillede fantastisk... I alle tilfælde manglede den ikke kræfter. Det kunne jeg godt være bange for at din Yamaha mulighed kunne gøre, i dét at Yamaha aldrig har været kendt for at have mange kræfter overhovedet. Og man skal ikke lade sig snyde af watt opgivelserne på et stykke papir....
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en Yamaha RX-V757 (en slags forløber for RX-V659), som jeg bruger i en lidt utraditionel 6.0 Dali/Eltax surround-opsætning. Yamaha'en fungere som kontrolcenter, hvor min Xbox 360 og PS2 er sat til via Component. Bruger en bærbar HP som muskikilde. Hvad lyden angår, synes jeg at den er helt klasse. Der mangler hverken kræfter eller nuancering. Har aldrig nået til forvrængningsgrænsen, og ja, jeg har prøvet.  Det kan så være fordi værelset, hvor det hele spiller er kun ca. 11 kvm. stort... Og jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor folk er ude efter Yamahas receivere og manglende "kræfter"! Folk skal jo ikke spille Orange Scene op, men en stue derhjemme. Jeg har prøvet den del forskellige Sony/Onkyo/NAD/ surround receivere, og Yamaha'en er bedre end alle de nævnte. Gider ikke gå i ned i detaljerne hér, men alt går op i en højere enhed: lydkvalitet, funktioner, brugervenlighed. Personligt kunne jeg ikke leve uden de digitale formater. Det er ikke det samme at spille GOW i Dolby Digital eller se film i DTS og så i Dolby Pro Logic...  Nu siger jeg ikke at du skal købe Yamaha, men bare en god digital surround receiver. Toppen af kransekagen er, at jeg har programmeret Yamaha'ens fj.betjening til at styre PS2'en (DVD-delen), 360'eren og den bærbare! Jeg har næsten ikke brug for at rejse mig fra lænestolen...  BTW, THX betyder ikke det store. Det er bare en slags "kvalitetsstempel", som ikke engang siger noget om kvaliteten af udstyret. Siden div. Logitech HT-sæt begyndte at få stemplet, har jeg mistet respekten for det. Siden hvornår er bulderbas en THX-certificering værdig??  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med et budget på 10k ville jeg selv købe brugt. Men det sæt du har fundet ville jeg ikke vælge. De nyeste surround formatter er ikke vigtige men jeg ville ikke købe surround idag uden DD og DTS.
Du kunne evt. købe et par gode brugte front høttalere og nogen dertil passende mindre surround højttalere. Jeg kender ikke den Yamaha receiver du nævner, men den kunne du evt. købe fra ny. Du kunne så vente lidt med center og/eller sub.
Generelt vil jeg sige at du kan slippe afsted med "mindre gode" højttalere til surround end du kan til musik. Musik på et satelit system med en Sub ville jeg ikke kunne leve med men til film kan det være fint.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Med et budget på 10k ville jeg selv købe brugt. Men det sæt du har fundet ville jeg ikke vælge. De nyeste surround formatter er ikke vigtige men jeg ville ikke købe surround idag uden DD og DTS.
Du kunne evt. købe et par gode brugte front høttalere og nogen dertil passende mindre surround højttalere. Jeg kender ikke den Yamaha receiver du nævner, men den kunne du evt. købe fra ny. Du kunne så vente lidt med center og/eller sub.
Generelt vil jeg sige at du kan slippe afsted med "mindre gode" højttalere til surround end du kan til musik. Musik på et satelit system med en Sub ville jeg ikke kunne leve med men til film kan det være fint. |
|
|
Jeg har nok været lidt uklar fordi jeg skrev sent om natten, men hvis det bliver yamaha er det alt sammen helt nyt med garanti. Og der kunne sagtens spædes op i front med f.eks ns-555'ere. Men det er stadig HT højtalere... har det stor indflydelse på musik siden?... Det jeg har hørt på dem kan jeg ret godt lide, altså 555.... 333 er som du siger en flad satelit...
Kan man ikke opradere dekodere i forstærkere i den klasse? Det har jeg set nogle nyere modeller kan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa og vel kommen til...
.......... Det kunne jeg godt være bange for at din Yamaha mulighed kunne gøre, i dét at Yamaha aldrig har været kendt for at have mange kræfter overhovedet. Og man skal ikke lade sig snyde af watt opgivelserne på et stykke papir....
[/QUOTE]
Tak for venligheden! Det er et meget begrænset areal det skal spille op... og i forhold til min lytte oplevelse kan yamaha levere nok, meeeeeeeen kenwood anlægget er en helt anden klasse og self hjupet godt på vej af de fornuftige højtalere.... Grunden til at jeg kikker meget på yamaha er fordi jeg får indkøbspriser m. gar. og diverse eisa awards(ved ikke om de er noget værd længere) som både højtalerne og recieveren har modtaget.
Det jeg bla. vil frem til er: Er kenwood løsningen 10k værd? eller er værdi tabet virkelig så stort? Jeg er lidt bange for at købe noget, som jeg kommer til at bærer til spejdernes genbrug alt for tidligt.... Og rent funktions mæssigt må man jo sige at kenwood er bagud(tror jeg, da jeg ikke kan finde nogle spec. liste online!).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Jeg har selv en Yamaha RX-V757 (en slags forløber for RX-V659), som jeg bruger i en lidt utraditionel 6.0 Dali/Eltax surround-opsætning. Yamaha'en fungere som kontrolcenter, hvor min Xbox 360 og PS2 er sat til via Component. Bruger en bærbar HP som muskikilde.
Hvad lyden angår, synes jeg at den er helt klasse. Der mangler hverken kræfter eller nuancering. Har aldrig nået til forvrængningsgrænsen, og ja, jeg har prøvet. Det kan så være fordi værelset, hvor det hele spiller er kun ca. 11 kvm. stort... Og jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor folk er ude efter Yamahas receivere og manglende "kræfter"! Folk skal jo ikke spille Orange Scene op, men en stue derhjemme.
Jeg har prøvet den del forskellige Sony/Onkyo/NAD/ surround receivere, og Yamaha'en er bedre end alle de nævnte. Gider ikke gå i ned i detaljerne hér, men alt går op i en højere enhed: lydkvalitet, funktioner, brugervenlighed.
Personligt kunne jeg ikke leve uden de digitale formater. Det er ikke det samme at spille GOW i Dolby Digital eller se film i DTS og så i Dolby Pro Logic... Nu siger jeg ikke at du skal købe Yamaha, men bare en god digital surround receiver.
Toppen af kransekagen er, at jeg har programmeret Yamaha'ens fj.betjening til at styre PS2'en (DVD-delen), 360'eren og den bærbare! Jeg har næsten ikke brug for at rejse mig fra lænestolen...
BTW, THX betyder ikke det store. Det er bare en slags "kvalitetsstempel", som ikke engang siger noget om kvaliteten af udstyret. Siden div. Logitech HT-sæt begyndte at få stemplet, har jeg mistet respekten for det. Siden hvornår er bulderbas en THX-certificering værdig??  |
|
|
Jeg er glad for at høre at jeg ikke er den enste herinde, som kan lide lyden i mellemklasse yamaha'erne....Og det setup du har minder til dels om det jeg selv vil have mht. spille maskinerne og mp3 kilde(undskyld til alle lyd elskerne herine^^), den nye har en funktion til at kompensere for det komprimerede lydformat som jeg er meget spændt på om virker. Jeg viste ikke fjernbetjeningen var så universel, det er bestemt endnu et plus.
Kan du fortælle om du har haft nogle negative oplevelser, som jeg burde have med i mine overvejelse? Du roser den meget, og det kan jeg godt forstå, men der må være et eller andet du er stødt på
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle gode indlæg indtil videre, men jeg savner lidt om højtalerne invoveret i mine to forslag... er der nogen som kan berøre det enme en smule mere? Er dali'erne gode til både musik og HT? og er yamaha's NS serie så god til prisen som mange påstår(ns-333 ca 900kr/stk nye og 1200kr/stk for nye 555'ere)?
Derudover prøver jeg på at finde frem til en ca. værdi på kenwood sættet, fordi hvis prisen er rigtig overvejer jeg at opkøbe det bare for at få den fabelagtige(til prisen) paradigm 1200 sub, og sælge resten videre da dali 909 stadig er populær brugt og tv'et kan også afsættes...
Hvis nogle ligger inde med specs på kenwood forstærkerne så sig endelig til! ;D
på forhånd tak og god weekend!!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej....
Jeg er på ingen måde enig om påstanden om, Yamaha ikke har kræfter .
De plejer at være nogenlund bestykket. I flere år havde jeg en MX-1000 effekttrin, og den var altså mere end bare godt. Jeg synes faktisk også mindre modeler som AX 500 serien spiller fortræfligt.....men 400 serien bliver lidt for lille til mig. Yamaha kan altså godt noget. De store surround amps plejer også at veje hen ad de 20-25 kg.
Jeg synes du skal overveje om du har brug for det moderne. Nogle vil mene at rigtig 5.1 starter ved AC3. Altså noget med fuld output på baghøjttalerne. Personligt bruger jeg gammel Dolby 5.0 med prologic. Nogle gange tror jeg nok AC3 ville være bedre.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
placeboaddict skrev:
| Jeg er glad for at høre at jeg ikke er den enste herinde, som kan lide lyden i mellemklasse yamaha'erne....Og det setup du har minder til dels om det jeg selv vil have mht. spille maskinerne og mp3 kilde(undskyld til alle lyd elskerne herine^^), den nye har en funktion til at kompensere for det komprimerede lydformat som jeg er meget spændt på om virker. Jeg viste ikke fjernbetjeningen var så universel, det er bestemt endnu et plus.
Kan du fortælle om du har haft nogle negative oplevelser, som jeg burde have med i mine overvejelse? Du roser den meget, og det kan jeg godt forstå, men der må være et eller andet du er stødt på |
|
|
Det eneste negative er, at skrueterminalerne er lukket til med noget plast, som man skal fjerne med en skruetrækker og lidt vold (hvis man gerne vil bruge bananstik), samt at tuneren ikke er den bedste (dette kan selvf. have noget at gøre med min skod-antenne  ). Bruger alligevel ikke radio, så det betyder nada for mig... Nåh ja, og YPAO-systemet (rum-kalibrering vha. mikrofon) er jeg ikke vild med. Fik bedre resultat ved at ordne det selv. Men sådan er det med de fleste producenters mellem-klasse receivere. Disse 3 ting er petitesser. I mine øjne er det ikke noget, som påvirker det samlede indtryk. Og så lige til sidst: af alle de receivere, jeg har haft, er der ingen som kommer i nærheden af Yamahas surround-gengivelse. Den er simpelthen fortræffelig! Hvis man slutter alle HT'erne til: 7.1 + presence + front B, får man en hjemmebio uden lige! Det er jo nærmest en 11.1 konfiguration!Receiveren mister ikke engang pusten med alle de HT'er sat til...  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville vælge Yamaha -de kan altså noget med surround som de færreste andre kan. Har recieveren pre-outs kan man altid koble bedre efffektforstærkere på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Ville vælge Yamaha -de kan altså noget med surround som de færreste andre kan. Har recieveren pre-outs kan man altid koble bedre efffektforstærkere på. |
|
|
Det har jeg ingen erfaring med, kan du uddybe lidt mht hvad jeg skal se efter til netop den forstærker? Kataloget jeg har fra dem indeholder ikke nogle, men ser efter om der er pre-outs
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Det eneste negative er, at skrueterminalerne er lukket til med noget plast, som man skal fjerne med en skruetrækker og lidt vold (hvis man gerne vil bruge bananstik), samt at tuneren ikke er den bedste (dette kan selvf. have noget at gøre med min skod-antenne ). Bruger alligevel ikke radio, så det betyder nada for mig...
Nåh ja, og YPAO-systemet (rum-kalibrering vha. mikrofon) er jeg ikke vild med. Fik bedre resultat ved at ordne det selv. Men sådan er det med de fleste producenters mellem-klasse receivere.
Disse 3 ting er petitesser. I mine øjne er det ikke noget, som påvirker det samlede indtryk.
Og så lige til sidst: af alle de receivere, jeg har haft, er der ingen som kommer i nærheden af Yamahas surround-gengivelse. Den er simpelthen fortræffelig! Hvis man slutter alle HT'erne til: 7.1 + presence + front B, får man en hjemmebio uden lige! Det er jo nærmest en 11.1 konfiguration!Receiveren mister ikke engang pusten med alle de HT'er sat til... |
|
|
Det lyder som små-ting... begge dele har jeg hørt før, ypao'en er ifgl. yamaha selv også kun god i lokaler uden møbler i lydrummet. Jeg har aldrig hørt en med presence sat til, hvad gør det ved lyden?
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
placeboaddict skrev:
Batman skrev:
| Ville vælge Yamaha -de kan altså noget med surround som de færreste andre kan. Har recieveren pre-outs kan man altid koble bedre efffektforstærkere på. |
|
|
Det har jeg ingen erfaring med, kan du uddybe lidt mht hvad jeg skal se efter til netop den forstærker? Kataloget jeg har fra dem indeholder ikke nogle, men ser efter om der er pre-outs
|
|
|
Du kan bruge en hvilken som helst effektforstærker - den behøver ikke at være fra Yamaha.
Man får nok mest for pengene ved at bruge ICE-power forstærkere. Lyden er en smagssag.
Men egentlig behøver du vel ikke så meget effekt for at spille et 20 kvadratmeter rum op.
Yamahas surroundrecievere/forstærkere plejer at være velforsynedet med pre-outs (ofte på alle kanaler).
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, Yamahas 5,6,7-serie har alle pre-outs, for alle kanaler. Men, som Batman skriver, har du ikke brug for mere effekt til et 20 kvm. rum.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|