Forfatter |
|
KaffeGoblen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle I kloge hoveder her på Hifi4all.
Nu har jeg snart levet længe nok med mit lille Lumatron 26" fjernsyn med de skrattende højttalere, så NU må det være på tide at jeg kaster mig ud i noget ldit bedre :-) -
og jeg håber derfor I vil hjælpe mig med at væle den rigtige løsning til min hjemmebiograf.
Mht fjernsyn har jeg allerede bestemt mig og bestilt et ganske alm Samsung LE-40R72B
Men når jeg så kommer til lyden er jeg helt på bar bund. Jeg har læst lidt her på de forskellige fora og der er mange der snakker om DALI Elegance + Concept Sub 12. Er det noget I kan anbefale (pris 7.500) eller findes der andre højttalere i den prisklasse som er bedre?
Derudover skal jeg jo også ha' en Sorround Sound Reciver? (hedder det ikke det) Som kan styre lyden fra DVD'en, Fjernsynet, Xbox og computeren. - Hvad kan I anbefale der?
Kan man få sådan en reciver for 3-4000 kroner, eller skal man smide flere penge afsted?
Og er det helt håbløst at tro at man kan få noget som helst sorround sound for så få penge? - jeg kunne jo godt tænke mig noget hvor jeg udbryder et lille "wow" hver gang jeg tænder fjernsynet, eller smider et spil på Xbox 360'eren. 
Jeg håber meget I vil prøve at hjælpe mig, for er virkelig en nød når det kommer til alt omkring lyd 
På forhånd mange mange tak for alt hjælp 
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har for ikke alt for længe siden købt mig en yamaha RX V459. den er jeg vældig tilfreds med. stilfuld og med masser af indstillingsmuligheder. og jeg købte den til den nette sum af 2400 kr den har 6 udgange og en line til din aktive sub. den kan også switche component signaler. alt i alt meget meget godt til prisen efter min mening
|
Til top |
|
|
Clapton Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger at du er ny; well du er kommet til det rette sted og det bedste råd jeg eller nogen anden kan give dig er; gransk dine behov og tag ud og lyt dig frem.
Vi kan ikke fortælle dig hvilken lyd du kan lide. __________________ Did they get you to trade
Your heros for ghosts
Hot ashes for trees
Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt kan man vel altid hjælpe, i hvert fald pege i en retning eller to...
En surround-receiver til under 4.000 kan godt være fornuftig - kig primært efter Yamaha, men måske også Harman Kardon, Pioneer eller Denon. Brugt er heller ikke helt af vejen, men nogle foretrækker at være første ejer.
Hvad højttalere angår ville jeg forsøge at finde en færdig pakke - det er det nemmeste og sikreste. På Dali-siden ville jeg nok foretrække Dali Concept 1 pakken til samme pris, ellers B&W DM300 til et par tusinde mere. Tape Connection i Århus har et sæt DLS TM 3 til 10.000 som jeg ikke kender, men mærket skulle være godt.
|
Til top |
|
|
KaffeGoblen Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wow - jeg er imponeret - sikke dog et effektivt forum! Tak for alle jeres svar :-)
<-> Kim Petersen <-> Du siger du vil foretrække Dali Concept 1 frem for DALI Elegance + Concept Sub 12. Kan du se (på specifikationerne eller noget) at det er bedre højttalere, eller hvad vurderer du ud fra? 
Når man skal vælge sådan en reviecer skal man så bare sikre sig at der er indgange nok, eller er der mange andre ting man skal være opmærksom på?
Endnu en gang tusind tak til alle der har hjulpet 
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht højtalere, så tjek også KEF's 2005 og evt. 3005 ud - hhv. lige under og over dit budget. Har selv rigtig gode erfaringer med 2005 - spiller virkelig godt og giver enfantastisk surround oplevelse.
Mht reciever skal du måske være opmærksom på muligheden for at opkonvertere signaler - hvis du tilslutter recieveren med component til din skærm, er det praktisk at recieveren kan konvertere composit- og s-vhs video til komponent, så dukun skal trække et billedkabel fra recieveren.
MVH.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Mht højtalere, så tjek også KEF's 2005 og evt. 3005 ud - hhv. lige under og over dit budget. Har selv rigtig gode erfaringer med 2005 - spiller virkelig godt og giver enfantastisk surround oplevelse.
Mht reciever skal du måske være opmærksom på muligheden for at opkonvertere signaler - hvis du tilslutter recieveren med component til din skærm, er det praktisk at recieveren kan konvertere composit- og s-vhs video til komponent, så dukun skal trække et billedkabel fra recieveren.
|
|
|
Erlas råd er ret godt - mht switching, så skulle du måske når du nu er ude i en stor fladskærm, overveje at kigge på en receiver med hdmi witching og ovennævnte opkonvertering. Denons AVR-2307 kan dette (altså opkonvertere composite og s-video til component, eller alle tre til hdmi), men den ligger så også et par tusind over dit budget (6.400 i Hifiklubben...) - om den er så ny at den ikke er på brugtmarkedet endnu ved jeg ikke, men den var måske værd at kigge efter.
|
Til top |
|
|
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ingen steder se om en højtaler er bedre... Ikke på hverken specifikationer, størrelse eller noget andet... - det nærmeste du kommer er at du kan sige at en højtaler der ikke kan spille under 80 Hz (fx, på designhøjtalere kan dette tal sagtens være højere) kræver urimeligt meget af din subwoofer, og hvis en højtaler intet vejer er den "FORMENTLIG" ikke noget særligt...
Elegancerne skal du holde dig fra hvis du vil have en wow-oplevelse... - de giver for meget dåselyd til det... Jeg ville også gå efter Concept, uden tvivl. - har godt nok kun hørt concept 8, men det er til gengæld en virkelig god højtaler til prisen... Til gengæld skal du huske at du rent faktisk ikke får nogen besparelse for at købe sættet samlet, så at give lidt ekstra og få concept 2 som fronter tror jeg du ville blive glad for i længden. -går ud fra at de ville være lidt bedre til stereo, og det er jo en rar ting...
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville se efter en H/K, Nad eller Marantz receiver til omkring de 4-5k, og derefter et par brugte højttalere da der er meget at hente her. Både fronthøjttalere, center, rear og subwoofer er direkte dumt ikke at købe brugt efter min mening, så gør det 
Men det bedste råd, og noget der altid skal følges er at lytte til hvad de forskellige producenter har at byde på, og det er uanset hvad jeg og andre siger, for det er kun dig der kan sige hvad du mener er god lyd! Derfor skal alt det folk herinde og andre steder siger, tages som et puf i den rette vej, og ikke sam facit efter hvad du vil kunne lide. For der er intet facit, hifi er ligeså individuelt og personligt som din yndlingsfarve og derfor skal du selv ud og sammenligne, vurdere, og vælge.
|
Til top |
|
|
bphhm Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv KEF KHT 2005 og de spiller rigtigt godt til hjemme bio. Som begynder sæt er de fantastiske og koster kun 5000 inklusive sub som er pengene værd alene. Check test på homecinemachoice.com
Surround receiveren kan være de gængse mærker i 3-4000 kr. klassen. Sony STR-DA1200ES er "testsieger" i seneste heimkino. Onkyo TX-SR604E er "Preistipp" i samme test. __________________ /Hans
|
Til top |
|
|
skAlkiO Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ( hvis du stoler på det ) at du skal købe noget brugt. Og jeg synes helt bestemt at du skal købe 5.1 anlæg, da du får bedre lyd, da du kunne bruge flere penge på højttalere. Så måske noget h & k ( harmon kardon ) som jeg selv skal ud og lytte til her i den næste uge. Selvom jeg ikke er helt sikker på at man kan få 5.1 forstærkere fra H & K __________________ Cerwin vega = god bas
Dali = god lyd
Nad = Gode wat
Denon = Mange watt
Effektforstærker = En opgradering
Hjemmekinoen
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
KaffeGoblen skrev:
<-> Kim Petersen <-> Du siger du vil foretrække Dali Concept 1 frem for DALI Elegance + Concept Sub 12. Kan du se (på specifikationerne eller noget) at det er bedre højttalere, eller hvad vurderer du ud fra?  |
|
|
Det skal siges at jeg kender hverken eller til de to pakker, men almindelig logik siger mig at når Concept'erne er større (mellemtone-/basenhed og kabinet) så er der lidt mere at give af rent volumenmæssigt, og det burde også vise sig i at lyden får lidt mere krop. Desuden har Concept-sættet en decideret center-højttaler, og selv om jeg ikke bryder mig om dem med en mellemtone/bas på hver side af diskanten (altså uden en decideret mellemtone over/under), så burde også det betyde lidt mere volumen at give af, og en center kan være ganske vigtig for den samlede lyd, specielt hvis ikke du kan sidde præcist midt imellem højre/venstre.
Ingen tvivl om at Elegance er pænere at kigge på, men det er også det du betaler for sammenlignet med Concept - sidstnævnte burde dog være udholdelig at se på.
|
Til top |
|
|
KasperP Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 567
|
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt ville jeg gå efter noget Marantz receiver samt Audiopro højttalere i den prisklasse, men jeg synes du skulle tage et smut til hovedstaden og kigge ind hos KTRadio, Tapeconnection og Hifiklubben og så høre hvilke setups de kan anbefale inden for dine prisrammer. Ring evt. i forvejen og lav en aftale, så de har mulighed for at sætte noget op til dig du kan lytte til.
|
Til top |
|
|
KaffeGoblen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle I rare og kloge hifi-hovedet 
I skal endnu en gang ha' tusind tak for jeres svar! Nu har jeg virkelig noget at gå ud fra! Det har hjulpet mig meget - selvom jeg nu godt kan blive lidt fortvivlet over alle de inputs jeg har fået 
Men jeg tror jeg vil prøve at hoppe lidt rundt her på forumet, og så ellers overveje alle de ideer I er kommet med 
Endnu en gang tak 
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
KaffeGoblen.....? Hej alligevel.
Jeg kan kun anbefale concept serien og kan sige, at jeg ville vælge 2éren som front, 1éren bagi, ct til center og subben kender jeg ikke. Har selv XTZ99 W10 som osse kan anbefales.
Som forstærker kører jeg Marantz og det går meget godt i spæn med Dali.
Men du må ud, at høre på det og danne dig dit eget indtryk.
God vind. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bygge surroundanlægget op omkring subwooferen.
Det høres måske lidt underligt ud at skulle tage udgangspunkt i den komponenten der gengiver den mindste delen af frekvensspekteret, men selv om dens job i udstrækning ikke er så stor, så er vanskelighedgraden den sværeste.
En god sub kan kompansere for både højtalerenes, og forstærkerens eventuelt manglende evne til at gengive bas, og også langt på vej deres egenskaber i resten af frekvensområdet. Når højtaleren slipper for at gengive den dybeste bassen vil den forvrengningen som bas skaber ikke lengere kunne forplante sig lengere op i frekvensspekteret, og mudre til lydbilledet. Når forstærkeren ikke lengere behøver at ofre kræfter til bassen vil den svare med at give bedre kontrol over det resterende frekvensområdet.
Når så en sub er helt nødvendigt for at kunne gengive filmlyd, ja da siger det sig nesten selv at det er en komponent som man skal bruge lidt tid på at finde.
I den prisklassen som du befinder dig i kan jeg se to alternativer på basområdet. Den ene er XTZ99 W12, og den andre er SVS PB10-NSD. De er begge to udmerkede subs, hvor SVS'en koster lidt mere, men den kan også afgive et helt andet lydtryk i de dybeste frekvensene end XTZ'en.
XTZ'en koster 4295SEK, ca 3500DKK med fragt fra www.fyndborsen.se, SVS'en koster 5649DKK med fragt fra www.lsound.no __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|