| Forfatter |
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne høre, om der er nogen, der kender til en dvd-receiver (evt. AV-receiver) som har den mulighed, at man kan omstille dens surround-kredsløb til en form for multi-room, hvor man så bruger eksempelvis fronthøjttalerne i stuen og surroundhøjttalerne i køkkenet, altså i en 2 x stereo-opstilling.
Det skal helst være en 3-i en løsning, og prisen skal helst holdes (et langt stykke) under 10.000,-
Jeg har kigget efter det, men den specielle feature, jeg er på jagt efter, er ikke noget af det der nævnes først.
Forslag - også til alternative løsninger - er velkomne.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener da at alle denons receivere har den funktion til en hvis grænse. Jeg tror nok du på deres 7 kanals receivere selv kan bestemme hvad du vil bruge 6. og 7. kanal til (bi-amp, 6/7.1 eller zone 2), men jeg er ikke helt sikker
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz-modellerne kan det samme.
Jeg bruger det selv på min SR-5600, hvor 6. og 7. kanal trækker et par højtalere i køkkenet.
Det du skal være opmærksom på er om du kan spille en anden kilde i zone 2 end den du hører i zone 1. Marantz'en kan dette (dog kun analoge kilder i zone 2).
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visse modeller af Onkyo´s receiver kan også køre Zone 2.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, og tak for svarene. Det er dog ikke helt det jeg er ude efter. Hvis det kun er 6. og 7. kanal, der kan blive til zone2, kommer jeg jo til at betale for 3.-5. kanal uden at ville bruge dem.
Desuden vil jeg helst have afspilleren indbygget i apparatet. (Det er altså ikke til mig selv )
Alternativet er måske en traditionel stereoreceiver med A, B og A+B-omskifter, men så får hver højttaler jo ikke sit eget forstærkertrin.
Det slår mig at min egen Panasonic SA-XR70 (6.1) vistnok har en stereo-bi-amp funktion indbygget, så fire af udgangstrinene to og to spiller det samme stereosignal. Måske er det et bud. (Den er bare så grim, at den er uegnet som gave)
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
så det du vil frem til er en forstærker med 4 udgange hvor de parvis spiller noget forskelligt?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener også nogle af yamahas forstærkere kan dette.. kan dog ikke huske hvilke modeller
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| så det du vil frem til er en forstærker med 4 udgange hvor de parvis spiller noget forskelligt? |
|
|
Nej, de skal spille det samme - altså ikke alle 4. Det skal være 2 X samme stereolyd. Det er bare for at undgå at hægte flere højttalere på samme udgangstrin. Det fleste højttalere i dag er kørt ned i 4 ohms impedans for at få dem til at lyde som om de spiller højere end konkurrenterne.
Derfor vil jeg tro at det være en dårlig ide at koble to sæt højttalere til en stereo-receiver og bedre at udnytte, at der er indbygget 5 eller flere effekttrin i en AV-receiver.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
brasch skrev:
| så det du vil frem til er en forstærker med 4 udgange hvor de parvis spiller noget forskelligt? |
|
|
Nej, de skal spille det samme - altså ikke alle 4. Det skal være 2 X samme stereolyd. Det er bare for at undgå at hægte flere højttalere på samme udgangstrin. Det fleste højttalere i dag er kørt ned i 4 ohms impedans for at få dem til at lyde som om de spiller højere end konkurrenterne.
Derfor vil jeg tro at det være en dårlig ide at koble to sæt højttalere til en stereo-receiver og bedre at udnytte, at der er indbygget 5 eller flere effekttrin i en AV-receiver.
|
|
|
jamen, det kan vel så gøres på flere måder. De fleste surround receivere har "stereo" med alle kanaler, altså baghøjttalerne spiller de samme som fronterne. Så er der så igen en eller flere kanaler der ikke er brug for, i hvert fald centerkanalen, der på min receiver spiller både højre og venstre signal. Hvis du sætter et sæt højttalere til forstærkeren og fører et kabel videre fra det ene sæt højttaleres indgang til de andre undgår du at impedansen bliver halveret på forstærkerens udgang. Men ellers bør det være muligt at finde en effektforstærker med mere end to højttalerudgange, jeg ved NAD har lavet en med 6 kanaler i hvert fald, så lur mig om der ikke også er andre
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| ... De fleste surround receivere har "stereo" med alle kanaler, altså baghøjttalerne spiller de samme som fronterne. Så er der så igen en eller flere kanaler der ikke er brug for, i hvert fald centerkanalen, der på min receiver spiller både højre og venstre signal ... |
|
|
Eureka! Det er jo lige det, jeg skal bruge: Stereo i stuen, stereo i køkkenet og en enkelt højttaler til badeværelset. Så er spørgsmålet bare, om man kan vælge at slukke for lyden til de enkelte rum hver for sig, eller de altid spiller samtidigt i sådan en konfiguration?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er så det der er problemet. Men jeg tror faktisk nok denons har mulighed for det. Mener at man kan bruge zone 2 og 3 som man selv vil. Jeg er dog ikke helt sikker på hvilken model du skal have for at have 3 zoner i samme reciever, jeg ved de to forstærkere har, men om 4306 har 3 zoner er jeg ikke sikker på (det har den, men om det så kun er pre-out til en anden forstærker kan jeg ikke huske), men den er også en del over dit budget. En 3806 koster vist 10000 og hvis man kan acceptere at højttaleren i badeværelset spille samtidigt med dem i køkkenet er det mit bedste bud
|
| Til top |
|
| |