Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub som en gammel højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hey allesammen.
Jeg sad lige og tænkte lidt

Jeg har 2 store højtalere som jeg ikke bruger til noget. Så har jeg en Sony forstærker hvor der er 5 højtalere sluttet til.
Men jeg mangler en sub og har ikke lige knasterne til at købe en. De 2 højtalere jeg har går ud i 2 stik (altså de begge har 2 stik) i ved bare så de er rå kobber en + og en -.
Så var det jeg kom på en  :Idea:  om der findes en adapter eller en må man kan lave det på måske sådan at jeg forbandt de 2 højtalere og på en eller anden måde (har ikke en andelse andet en adapter måske) hvor den gik ud i et coaxial stik og et strøm stik så det bliver en slags aktiv og coaxial over i forstærkeren (men aktiv betyder jo at der er indbygget forstærker hmmm... Men ved ikke det var bare en tanke :)

De højtalere stammer fra et gammelt Aiwa anlæg og spiller fint..

Så har jeg også lidt et spørgsmå mere om 5.1 og DTS.

Vi sad nogle gutter og så Ringenes Herre extended edition. Og på den aller første skive hvor Bilbo baggins (ved ikke om det staves sådan) men han sidder og skriver i sit hjem og det banker på døren til venstre for ham, så kommer spørgsmålet når den står på 5.1 lyd så kommer "banken" fra center højtaleren men hvis den står på DTS kommer "banken" fra venstre højtaler (det nice hehe) Men skal det ikke fungere sådan ved 5.1 også??.... (altså at "banken" kommer fra venstre højtaler)
Håber i forstår hvad jeg mener og i geren vil hjælpe :)

mvh DPT og god  dag :)
Til top Vis DanielDPT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielDPT

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fin ide med højttalere som sub, indtil du har pengene til noget ordentligt. Du skal bare bruge en integreret forstærker eller effektforstærker og så almindelige phono-kabler, som du så slutter til sub-udgangen.

Mht. dit andet spørgsmål, så går jeg ud fra at du snakker om prologic og DTS? I så fald er forskellen at i prologic regner forstærkeren ud hvor lydene skal komme fra, ud fra fase-forskelle osv i et stereo-signal(2kanaler). Hvorimod DTS er kodet i 5.1kanaler så det er bestemt på forhånd. Håber det giver mening. Ellers søg lidt på DTS, så dukker der nok noget information op.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Nå for søren så jeg skal have en forstærker mere :(....

Jamen min sony forstærker står på "normal surround" så vælger jeg 5.1 på dvden. Jeg vil da mene at 5.1 skulle reagere på nogenlunde samme måde som DTS altså det med højre og venstre?

mvh Daniel

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hvis det er Dolby Digital du skriver om forstår jeg ikke rigtig forskellen. Men har så selv kun set den i DTS. DTS er tit at foretrække da sample-raten er højere.

Hvis du eller en du har har en gammel forstærker stående kan du jo bruge den.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Er lidt forvirret. Er 5.1 lyd Dolby digital? 5.1 er da ikke det samme som 2.0 (2 højtalere)
Jaaa men har jeg ikke lige...
Måske nogen der kan andefalde nole billige subs på DBA?

Tak for svarene indtil vidre.

Mvh Daniel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Dolby Digital og DTS er begge digitale lydformater som ikke i sig selv siger noget om hvor mange kanaler de indeholder.

Når man taler om dem mener man dog normalt 5.1 lyd (altså 5 højttalere og en subwoofer), men der findes udgivelser i begge formater i mono (1.0) eller stereo (2.0) eller f.eks. uden subwoofer (4.0 eller 5.0).

2.0 lydsporet på de DVD'er der har det er som regel kodet som Dolby Digital.

5.1 lydspor er normalt også Dolby Digital, og så er der i flere og flere tilfælde i tillæg OGSÅ et 5.1 lydspor i DTS. Der findes ikke så mange udgivelser hvor 5.1 lyden KUN findes som DTS, men de findes.

Hvad der sker i din forstærker ved de forskellige formater kan jeg ikke helt gennemskue ud fra din forklaring.

Mht en billig subwoofer må du nok give lidt mere information - hvad ville dit budget være, og hvor stort er rummet den skal spille i?

Du kan som det nævnes godt bruge dine eksisterende højttalere i forbindelse med en ekstra forstærker, men jeg tvivler på at det vil lyde særlig godt, da de formentlig ikke er beregnet til at spille så dyb bas som man normalt forventer fra en subwoofer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hey Agent.
Det jeg mener er at når jeg vælger DTS så kommer den "banken på døren" i filmen) i venstre højtaler men når jeg vælg 5.1 lyd på¨dvden kommer den "banken på døren" i centre højtaleren og her mener jeg da at den banken skulle komme til venstre også?

Hmmm buget er ikke stort måsle 500-700 kr.
Rummet er ca 25 m2.

Mvh Daniel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke fortælle lidt om hvilke kabler du har mellem din DVD afspiller og din forstærker..? Bruger du digitalkabel eller analoge kabler eller begge dele..?

DTS er som nævnt også 5.1 lyd, så hvis du "bare" havde byttet om på nogle kabler til højttalerne ville du få lyden samme sted i begge tilfælde.

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jamen min sony afspiller er tilsluttet min Sony forstærker med et coaxial kabel. Så er højtalerne så tilsluttet forstærkeren.
Jamen jeg vil nemlig også mene at den banken burde komme fra venstre i begge tilfælde.
Men i indstillinger på min sony afspiller er den sat til Dolby digital (er dolby digital 2.0 eller 5.1 lyd?)

Mvh Daniel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Dolby Digital kan være både 2.0 og 5.1 - det afhænger af hvad der er på discen.

Hvis opsætningen siger Dolby Digital har det formentlig noget at gøre med hvilket format den skal vælge som default.

Der burde også være et sted du kan indstille spdif udgangen (coax), hvor man kan vælge mellem forskellige formater, f.eks. bitstream/raw eller PCM. Hvis den står på PCM så prøv at sætte den til Raw og hør om det gør nogen forskel.

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Okay tak mester.
Jeg skulle da mene Ringenes herre er 5.1 og ikke 2.0
jamen det kigger jeg da lige på og vender tilbage.

EDIT:
Så nu har jeg testet lidt frem og tilbage
Og jeg har lidt spørgsmål, kan godt se jeg mangler lidt viden indenfor dette her.

har lidt billeder og lidt spørgsmål der til som jeg håber meget på i kan hjælpe med.

Audio ATT hvad er det for noget? Og skal det være slået til eller fra?

Dolby digital menuen skal den være på dolby eller D-PCM ? Jeg tror Dolby

Down mix den ved jeg ikke lige hvad den skal stå på??

Så vil jeg lige vise RHs menu og fortælle hvad der sker.

Ved Dolby digital EX 5.1 kommer den "banken" korrekt fra venstre side.
Det samme sker hvis jeg vælger DTS 6.1 korrekt fra venstre (men når jeg kun har 5 højtalere skal den vel helst stå på den første valgmulighed ike?)
Hvis jeg vælger den 3. mulighed Stereo Surround sound kommer "banken" fra midter højtaleren. Men dette er vel også henvendt til at spille lyden på et tv med 2 højtalere ike?

Så nu er jeg lidt forvirret for hvis jeg spiller andre film og vælger 5.1 surround sound og der fx kommer en bil kørende fra venstre side af skærmen og igennem skæremen i højre side af skærmen (hehe lidt svært at forklare  ) Men så burde den 5.1 lyd da gøre det sådan at den spiller venstre - midter - højre højtalere, eller har jeg helt misset pointen?

mange tak for jeres tid og hjælp det bare skønt
mvh Daniel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ringenes herre har tre lydspor i den udgave du har:

Dolby Digital EX (reelt 5.1, men kodet så det også giver en ekstra kanal på 6.1/7.1 anlæg)

DTS ES (6.1 lyd, men kan sagtens afspilles på 5.1 anlæg)

Dolby Digital 2.0 (stereo)

Den Downmix funktion du viser på et af billederne har ikke noget med digitaludgangen at gøre, men kun med hvad der sendes ud af de analoge udgange. Din afspiller har indbygget dekoder for Dolby Digital, så den kan sende 5.1 lyd ud af 6 phonostik istedet for den digitale udgang. Men hvis du sætter afspilleren direkte til et tv som "kun" kører stereo bruger du downmix til at mixe 5.1 lyden om til 2.0. Ellers vil du ikke få alle kanalerne med hvis du hører lyden på TV'et uden at bruge anlægget. Du vil så mangle dialog, surroundlyde og noget af dybbassen (det som ellers skulle være sendt til en subwoofer).

På den digitale udgang skal hvert format (Dolby Digital og DTS) stilles til "sig selv", så afspilleren ikke begynder at konvertere noget.

Men når du i dit sidste indlæg siger at bankelydende kommer korrekt både i Dolby Digital EX og DTS, så er jeg heller ikke helt sikker på hvad problemet er, så er tingene jo som de skal være eller hvad..?

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Okay så det er rigtigt nok at downmix skal være dolby surround eller normal?

Så hvad er egentlig bedst DTS ES eller DD EX?

Audio ATT kan du forklare hvad det er?

Jamen det er da rigtigt at det fungere :D

kan du måske andbefalde en aktiv sub fra dba.dk som er god til en 600-800 kr?

Mvh Daniel og tak

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

De fleste vil nok sige at DTS ES er bedre end DD EX, for det første fordi der er tale om 6 helt separate kanaler (og subwoofer), i modsætning til DD EX. Og fordi bitraten er noget højere.

I praksis er forskellen dog svær at høre medmindre man er oppe i et halv-seriøst anlæg. Den største forskel ligger mere i forskelle i niveau - DTS lydspor er ofte lidt kraftigere end DD, og med lidt ekstra nivaue i bassen i forhold til de øvrige kanaler. Dette giver mange den oplevelse at DTS per definition er "meget bedre" end DD, mens det i virkeligheden primært er en forskel i volumen snarere end lydkvalitet de hører.

Prøv dig frem og brug det du selv synes lyder bedst!

Audio ATT kender jeg ikke, det er muligvis bare en digital volumenkontrol, hvor du kan skrue og og ned for lydstyrken.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes