| Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bør alle højttalere i et surround-setup optimalt set ikke være identiske? Selvom diverse producenter skriver side op og ned om klangmatching og tonal homogenitet?? Så vil jeg mene at en flad centerhøjttaler da aldrig kan komme til at matche en stor gulvhøjttaler med en større volumen. Enhederne kan være matchede, men da ikke kabinetterne?
Jeg mangler et komplet højttalersystem til min hjemmebio. Jeg bruger en dekoder/forforstærker og nogle gamle effekttrin fra Denon (POA 2200/6600) så der er min 200 Watt i 8 Ohm per kanal i et 5.1-setup.
Jeg hælder lidt til at finde 5 ens højttalere suppleret med 1-2 subwoofere. Stuen hvor jeg allernådigst har fået lov til at te mig tosset i hi-fi og hjemmebio er desværre kun 25kvm og jeg har ikke ligefrem brug for at fylde den op med store gulvhøjttalere. (Selvfølgelig har jeg det hvis det er det der skal til!)
Jeg har overvejet følgende;
5 stk. Dali 2002 / eller Evidence 370 suppleret med en Dali SWA 12
5 stk. B&W LCR LCR600 S3 suppleret med en B&W ASW600 subwoofer (Jeg har læst flere gange at det ikke er fordi baghøjttalerne trækker festen, så her kunne jeg evt. drosle ned og finde en billigere B&W model.)
Er jeg ude på et sidespor? Please advice
|
| Til top |
|
| |
piranha Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Uden at jeg skal gøre mig selv til den store ekspert på området vil jeg dog vove påstanden at front og center med fordel skal være at samme mærke for at få en hvis form for "enslydende" effekt. Hvorimod man godt kan vælge et andet mærke til bag hvis man har kig på nogle specielle baght. uden at miste noget.
Jeg har selv haft 3 forskellige surroundsetup, men har altid haft ens front og center, men bag har varieret i mærke og det har virket fint.
Så efter min mening er du ikke ude på et sidespor! og som du selv siger så er det ikke baght. der trækker festen
Mvh Claus
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus/Piranha
Jeg er enig i din udmelding om bagkanalerne grundet den måde mange surround lydformater, er struktureret spiller en mindre rolle, men jeg kan ikke se hvad "lydgaranti" det samme mærke/serie ellers giver? (går ud fra at du mener serie fra samme producent).
Jeg prøvede i hifiklubben at spørge om man ikke kunne få lov at høre i New Suite Center 0.8 en højrekanal mod en New Suite 2.8 på venstre i stereo på en CD som jeg havde medbragt….knægten troede jeg var åndsvag…hvordan skal jeg ellers høre om de tonalt spiller ens eller er ordentligt klangstemt?
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil ikke ligefrem påstå du er ude på et sidespor...
men udvalget i DK ER større end det de har i Hifiklubben
det med 5 ens HT er en fin ide'
som alternativ kan jeg foreslå System Audio eller Tannoy
jeg ville vælge Tannoy Eyris 1...de er simpelthen eminente

angående sub kan jeg foreslå Heco Slam12 eller audio pro Acebass1 (glem dali'en har selv haft den, den er sku' for kedelig)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Små flade centerhøjtalere der kan ligge på TV'er eller indpasses i et rack etc...det er sgu da noget fanden har skabt. Nææh jeg vil have tre ens fronter i stedet for en centerkasse med afskærmning (skal køre projektor og ikke tv)
Hvor mange procent af et 5.1 lydspor ligger generelt på centerkanalen - der selvfølgeligt afhængigt af udgivelsen, men det er mit indtryk at det er en af de vigtigste i et surround setup sammen med fronterne og dernæst bag og woofer.
Nogen der kan sige noget fornuftigt omkring denne fordeling af kanalerne?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været meget vild med de gamle Tannoy's - M1'erne - Tannoy laver fede højttalere...ja dem havde jo nær glemt.
Hvorfor var SWA 12' kedelig?
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nok pga. det er et lukket system og ikke nok saft i forstærkeren til at sparke liv i et lukket system.....
den for bank af heco'en for alvor ......... prøv den
og har læst i en gammel tråd at den kunne fåes til jubipris så køb 2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg betragter de tre fronter som et team der skal arbejde sammen. Ved film dialog er det primært centerhøjttaleren der er på arbejde, men jeg oplever også tale fra højre og venstre kanal afhængigt hvorledes materialet er mixet. Desuden skal den også spille baggrundsmusik og føre effekter fra sidekanalerne over; Min pointe er den skal sgu arbejde hårdt i de fleste film, mindst ligeså hårdt som siderne. Derfor fatter jeg ikke at alle prøve at sælge min en flad kasse med to 5" enheder til at lægge oven på fjernsynet når de samtidig er ved at sælge mig de størst tænkelige sidehøjttalere???
Virker sgu ulogisk på mig...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Will do Jakobsen...tak
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja men en "rigtig" center er skam også stor og ikke bare en lille sørgelig kasse som de fleste... det kommer sig nok af at "førhen"(5.1-dts) var der ikke fuldt frekvesområde på center og bagkanaler og derfor ikke nødvendigt med større HT desuden kørte bagHT mono "idag" kører man fuldt frekvens og "rigtig" surround så derfor med saft i både center og bagkanaler....
det med centerHT er en sjov ting... hvis du sidder perfekt i smørhullet er centerHT faktisk unødvendig den kommer først til sin ret når man sidder placeret noget ud fra midten som i en stor bio så vil det stadig lyde som om feks stemmer kommer det rigtige sted fra...
og det er helt klart vigtigst at klangen er ens i center og front men hvorfor gå på kompromis
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen---- hvis du kender noget til den Acebass 1 vil jeg meget gerne høre mere....
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også kigget på Jamo’s 6D-serie og er meget interesseret i deres 6D LCR front og center – sådan tre ens kasser spændt foran med en woofer eller to burde da kunne gøre det. Jeg er bare lidt tilbageholden med Jamo da de aldrig har præsteret at gøre indtryk på mig – havde engang et par 707 og syntes at de var dødssyge at høre på.
Er der nogen der kan sige noget mere om Jamo’s THX godkendte 6D serie?
http://www.jamo.dk/consumer/products/products.php3?id=D+6LCR &tab=0
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
5xDali 2002 vil give en fin afbalanceret lyd hele vejen omkring dig og en SW er nok til 25kvm. Husk på, at kvaliteten af surroundkanalerne før eller siden vil skulle være lige så god som hovedhøjttalerne og her er ensartet lyd et must. 4xDali 3003 og forstærkeren sat i phantom, altså ingen centerhøjttaler, eller den center som svarer til 3003-serien, her er det vigtigt at bas/mellemtoneenheden er af samme størrelse/konstruktion som basserne i 3003´eren af hensyn til især herrestemmers fylde. Men flere og flere hifi/surround-anlæg kører i 4.0 i stedet for 5.0 og 5.1, specielt på de engelske øer!!!
|
| Til top |
|
| |
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest skal det lige siges at jeg ikke skal gøre mig klog på surround OVERHOVEDET.
Men et setup med 5 Dali Evidence 370 er simpelthen en for fed ide. Det tror jeg ville give et så fedt resultat at det var helt åndsvagt. Desuden ser de fede ud 
Godt nytår! __________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant!
Hvorledes forklarer du så behovet for dipole bag højttalere – er det alene de enkelte lyd formater der stiller krav om dem. Jeg har altid undret mig over at der var afsætning af sådanne.
Jeg vil gerne høre en del SACD/DVDA når jeg når dertil og ideen om 4.0 kan jeg sagtens se for mig, men i såfald ville jeg vælge 4 store 2,5 eller 3 vejs-højttalere. Men det må jo alt andet end lige stille store krav til placeringen?
4.0 med gode højttalere skal jeg prøve - er der nogen steder på nettet jeg kan læse mere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Ørstrøm
Har du gang i Juletågen eller hva...Ja helt enig..det kunne godt blive for fedt - et rendyrket 4.0 setup lyder heller ikke dårligt - man kan jo bytte lidt rundt afhængigt af ens humør den pågældende dag.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa - på opfording af Martin vil jeg da gerne give en kommentar ned på vejen til dette interessante emne. Jeg bruger udelukkende mit Dali setup 6006/c1000/r1000/SWA12 (se www-knappen) til film - ikke til flerkanalsmusik, så jeg har ikke sigtet efter gulvhøjtalere til surround kanalerne.
Angående klangbalancen: På Dolby's hjemmeside (Dolby.com - se under home theater) anbefales det som det ideelle med ens højtalere - så 'teoretisk set' har du fat i det rigtige Martin. MEN i praksis er dette ikke altid muligt med store højtalere hele vejen rundt. Derfor anbefales det i det mindste at bruge samme enheder og samme serie hele vejen rundt. Iøvrigt er det som tidligere nævnt vigtigst at matche de tre forreste
Det mest interessante må være at mathce diskant og mellemtone, der de er nemmest at lokalisere ved lydpanoreringer. Det er netop ved disse panoreringer at voicemathcing er vigtig, så lyden ikke 'springer' rundt med forskellig klang, men kan glide rundt. (Igen dette er altså for film - ikke multikanal musik)
Centerhøjtaler(som Martin startede med at spørge til):
Der er lidt forskel i praksis; eksempelvis er springet mellem 6006 med 3*6½" og C1000 med 2*5" lidt for stort, så jeg overvejer faktisk at smide 2*2002 i midten som center istedet for C1000 for at opnå et bedre match med 6006'erne. Ideelt set ville jeg da gerne have en 6006'er som center - men det er ikke praktisk muligt. EDIT: Iøvrigt er springet mellem R1000 og 6006 endnu større, men oopleves ikke så slemt, da der er færre rigige front-bag panoreringer, end Left-Right i front.
(oprindeligt havde jeg 3003 som front, dermed var alle højtalere udstyret med nøjagtigt samme enheder: 2*5" og samme 1" diskant. Det gav den rigtige voicematching, men stadig med lidt forskel pga. forskellige kabinetter. 3003'er blev ofret pga. manglede bas i stereo, da jeg foretrækker at høre musik i stereo uden sub.) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin> iøvrigt er det meste (og tungeste) information på langt de fleste lydspor i de tre forreste kanaler. Jeg kan udemærket nøjes med mindre surroundhøjtalere fordi jeg godt kan lide den diffuse spredning de kan give, når de hænges højt (hvilket også anbefales af Dolby!)
Jeg synes at erindre noget om dipole højtalere set på et amerikansk forum. Det er en smagssag om man foretrækker rundstrålende eller direkt strålende højtalere; men jeg har set anbefalet at det bagerset sæt (6+7) skulle være direkte og det midterset (4+5) skulle være diffuse - MEN det må vist være en smagsags.
(Iøvrigt er en fisk detalje ved R1000 at diskanten kan vinkles ind mod væggen hvis man ønsker en større refleksion/spredning) __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
| Jakobsen---- hvis du kender noget til den Acebass 1 vil jeg meget gerne høre mere.... |
|
|
den er ikke på deres hjemmeside mærkeligt nok... men er i tapeconnection's hifimagasin 2003/2004 og heller ikke på deres hjemmeside...
en heftig sag med 4x4" basser og 10"slave + 250W og det er deres 25år's jubilæumsmodel......... så der er kræset for den har et fedt design og sagen koster 4500,-
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
|
Hejsa - på opfording af Martin vil jeg da gerne give en kommentar ned på vejen til dette interessante emne Kanon! Tak for det!. Jeg bruger udelukkende mit Dali setup 6006/c1000/r1000/SWA12 (se www-knappen) til film - ikke til flerkanalsmusik, så jeg har ikke sigtet efter gulvhøjtalere til surround kanalerne. Er der evt. nogen andre der har gjort sig erfaringer i SACD/DVDA?
Angående klangbalancen: På Dolby's hjemmeside (Dolby.com - se under home theater) anbefales det som det ideelle med ens højtalere - så 'teoretisk set' har du fat i det rigtige Martin. MEN i praksis er dette ikke altid muligt med store højtalere hele vejen rundt. Nu har har jeg en dedikeret 25kvm stue til dette projekt og vil anvende et lærred i stedet for et TV - dette giver jo en hvis frihed idet jeg ikke skal tænke på TV-plads, skærming etc. Derfor anbefales det i det mindste at bruge samme enheder og samme serie hele vejen rundt. Iøvrigt er det som tidligere nævnt vigtigst at matche de tre forreste
Det mest interessante må være at mathce diskant og mellemtone, der de er nemmest at lokalisere ved lydpanoreringer. Det er netop ved disse panoreringer at voicemathcing er vigtig, så lyden ikke 'springer' rundt med forskellig klang, men kan glide rundt. (Igen dette er altså for film - ikke multikanal musik)
Centerhøjtaler(som Martin startede med at spørge til):
Der er lidt forskel i praksis; eksempelvis er springet mellem 6006 med 3*6½" og C1000 med 2*5" lidt for stort, så jeg overvejer faktisk at smide 2*2002 i midten som center istedet for C1000 for at opnå et bedre match med 6006'erne. Ideelt set ville jeg da gerne have en 6006'er som center (jeg kunne sgu godt finde på at at placere tre store gulvhøjtalere som fronter eller alternativt en vellydende stander suppleret med en woofer)- men det er ikke praktisk muligt. EDIT: Iøvrigt er springet mellem R1000 og 6006 endnu større, men oopleves ikke så slemt, da der er færre rigige front-bag panoreringer, end Left-Right i front.
(oprindeligt havde jeg 3003 som front, dermed var alle højtalere udstyret med nøjagtigt samme enheder: 2*5" og samme 1" diskant. Det gav den rigtige voicematching, men stadig med lidt forskel pga. forskellige kabinetter. 3003'er blev ofret pga. manglede bas i stereo, da jeg foretrækker at høre musik i stereo uden sub.) Det gør jeg også, men jeg ved at jeg bliver bidt af at høre fede koncert DVD'er |
|
|
|
| Til top |
|
| |