Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2026 | 20:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Scaler, lyd og et fuld HD display (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Har netop modtaget min Panasonic 50" fuld HD skærm! Desværre har jeg gibs på armen, så jeg venter på at nogen kommer og hænger den op [:^
(] .
Men så har jeg jo tid til at tænke: Jeg skal køre Xbox (via component), PS3 (via HDMI eller component) TDC bredbånds TV (via HDMI) og DVD
(sløjftet i gennem TDC boksen , da skærmen ikke har scart). Skærmen har analog lyd ind til hver kilde, 16W forstærker og R/L hjttaler udgange
(ikke line). Det giver en del kabler op af væggen.
Mit spørgsmål er: Kan man få en surround reciver der kan samle alle tilsluttede enheder og sende dem via et kabel til skærmen? Det er ikke så
meget for lydens skyld, vil bare gerne have mulighed for tilslutning af aktive højttalere via line, men mere for nemheden i én boks, et kabel, nem
betjening. Billedet skal være super og udnytte skærmens fuld HD. Så skal der vel være en rigtig god scaler i? Har kigget på DVDO og Gefen, men
det er kun scalere. Sony har en reciver serie (STR-DA1200/3200/5200ES), men er det god nok kvalitet til skærmen? Andre forslag?
Til top Vis MartinJS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinJS

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige forstå det rigtigt: Skal du have box'en til at styre lyden, dvs. skrue op og ned osv, eller skal lyden bare fungere som "switcher"?

MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Optimalt har jeg en reciver eller lign. hvor alle tilslutninger går ind i, en enkelt HDMI/DVI ud til skærmen og aktive højttalere sluttet direkte til
reciveren. Så skulle man bare tænde skærmen, tænde reciveren, trykke den kilde man vil afspille og så kommer lyd ud direkte af højttalerne og
billede selvfølgelig på skæren. Så burde man kunne skifte mellem de forskellige kilder og lyd og billede skulle "følge med". jeg tænker at det svage
led i sådan en reciver er scaleren til billedet...?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

MartinJS skrev:
Optimalt har jeg en reciver eller lign. hvor alle tilslutninger går ind i, en enkelt HDMI/DVI ud til skærmen og aktive højttalere sluttet direkte til
reciveren. Så skulle man bare tænde skærmen, tænde reciveren, trykke den kilde man vil afspille og så kommer lyd ud direkte af højttalerne og
billede selvfølgelig på skæren. Så burde man kunne skifte mellem de forskellige kilder og lyd og billede skulle "følge med". jeg tænker at det svage
led i sådan en reciver er scaleren til billedet...?

Formentligt, ja. Og hvis du skal have en receiver der kan skalere til 1080P, så bliver det også ret dyrt i betragtning af at du ikke vægter lydsiden særligt højt. Et alternativ: Brug en DVDO VP50 scaler, den har lyd-switching af digitale signaler (såvidt jeg kan se er det udelukkende digitale kilder du skal bruge?). Så tager du lyd-udgangen på VP50'eren, og smider ind i en receiver med pre-out. Brug evt. en universal-fjernbetjening, f.eks. hvis du køber en receiver hvor det følger med, så du kan skrue op og ned og skifte input på VP50'eren med samme remote. Så har du din løsning, med de-interlacing/scaling i absolut topklasse.

MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også kun tælle mig til digitale lyd signaler. Det præcis sådan en løsning jeg startede med at tænke på, men den virker ret dyr!?! Har ikke
helt styr på DVDO's modeller, hvilken én passer til mit set-up?
Kender du til andre alternativer, selv om du skriver at de er dyre.
Jeg har selv kunne finde denne:
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=STR-DA520 0ES&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=HCS+Home+Cinem a
+Receiver
Kender ikke kvliteten, men til under 8000 kr. på nettet er det vel stadg billigere end en DVDO/reciver løsning?

MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Kan ikke umiddelbart se om den har line out til højttalere?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

MartinJS skrev:
Jeg kan også kun tælle mig til digitale lyd signaler. Det præcis sådan en løsning jeg startede med at tænke på, men den virker ret dyr!?! Har ikke
helt styr på DVDO's modeller, hvilken én passer til mit set-up?
Kender du til andre alternativer, selv om du skriver at de er dyre.
Jeg har selv kunne finde denne:
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=STR-DA520 0ES&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=HC S+Home+Cinem a
+Receiver
Kender ikke kvliteten, men til under 8000 kr. på nettet er det vel stadg billigere end en DVDO/reciver løsning?

DVDO løsningen er væsentligt dyrere, jo. Jeg har ikke lige receiver-markedet på rygraden, så præcist hvad der har 1080P kan jeg ikke lige slynge ud, men umiddelbart forekommer det mig at jeg kun har hørt om det på Denon og Arcam, udover Sony. Jeg vil dog ikke udelukke at der er andre.

Dét du skal være opmærksom på er, at bare fordi der står "1080P output", er du ikke garanteret at det sker i en kvalitet der gør at du udnytter dit tv ordentligt. Mange billige scalere, inklusive de mindre modeller fra DVDP, skalerer ikke direkte fra 1080i>1080P, men skalerer ned til 540P og derfra op til 1080P. Desuden er der stor forskel på kvaliteten af de-interlacing, især på video-signaler. DVDO VP50 er suveræn på tv-signaler, den kan f.eks. kraftigt afhjælpe et stigende problem med tv-produktioner: Mange tv-stationer påfører billedet et "film-look", ved at smide halvdelen af billederne væk - hvilket samtidig halverer opløsningen. Det gælder f.eks. Absalon's hemmelighed, Jul på Vesterbro, Ørnen og nogle Langt Fra Las Vegas afsnit. Jeg har set fænomenet på mange forskellige udsendelser, såvel danske som udenlandske. VP50 kan afhjælpe dette kraftigt, og det har en MEGET stor effekt på billedkvaliteten.

Med en billig scaler, er det ikke sikkert du får bedre billede end at køre signalet direkte op til skærmen, og lade dén håndtere skaleringen. Og så kan du sådan set bruge en hvilken som helst receiver - det er ikke sikkert at det er en fordel at lade receiveren opskalere til 1080P.

MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hmmmm. Så er det store spørgsmål jo at finde ud af hvilke der gør det godt. Sony praler med noget der hedder "FAROUDJA-chipsæt", denon og
Arcam skal jeg lige kigge på.
DVDO'en sikkert den bedste men koster en VP50 ikke ca. 25k? Hvad med VP20 og VP30. kan de ikke bruges?
Mener også at jeg engang har læst her på siden at Philips lavede noget ala det jeg søger???

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

MartinJS skrev:
Hmmmm. Så er det store spørgsmål jo at finde ud af hvilke der gør det godt. Sony praler med noget der hedder "FAROUDJA-chipsæt", denon og
Arcam skal jeg lige kigge på.

Faroudja står i mine øjne stille, i forhold til andre i markedet. De Faroudja chipsets der bruges i fladskærmene, nedskalerer alle (mig bekendt) til 540P. Dog skal det siges at fordi et tv/projektor har Faroudja, er det ikke sikkert at den bruges på alle signaler - nogle projektorer, og faktisk også nogle separate scalere, bruger Faroudja på SD-inputs, men en anden scaler på HD inputs. Det er dog tvivlsomt om en receiver i dén prisklasse gør det.

MartinJS skrev:
DVDO'en sikkert den bedste men koster en VP50 ikke ca. 25k? Hvad med VP20 og VP30. kan de ikke bruges?
Mener også at jeg engang har læst her på siden at Philips lavede noget ala det jeg søger???

VP20 og VP30 med ABT 102 er noget af det bedste du kan få til SD-inputs, men hvis du vil udnytte 1080i-kilder optimalt, så skal du have en VP50. Philips har tidligere lavet en receiver med HDMI, men den produceres ikke mere og var ikke interessant alligevel i denne sammenhæng.

MartinJS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Lyder som om det er 50'eren jeg skal bruge hvis det skal være DVDO, da alle mine kilder er digitale. Skærmen var desværre lidt dyr, så jeg
mangler lige de 25k
Men den scaler jeg skal ha' skal jo helst ikke pille ved Xbox og PS3 signalet, da de begge er 1080p, men kun ved TDC Tv (den kan selv scale til
720p eller 1080i, men ved ikke hvordan den gør det), der selv kører 480p (eller hva'?) og ved DVD'en, ved ikke hvad sådan én kører. Der mener du
ikke at en Faroudja (eller andre end DVDO) gør det godt nok? Reciveren/scaleren skal vel bare ha' hul igennem til 1080p signaler?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

MartinJS skrev:
Lyder som om det er 50'eren jeg skal bruge hvis det skal være DVDO, da alle mine kilder er digitale. Skærmen var desværre lidt dyr, så jeg
mangler lige de 25k
Men den scaler jeg skal ha' skal jo helst ikke pille ved Xbox og PS3 signalet, da de begge er 1080p, men kun ved TDC Tv (den kan selv scale til
720p eller 1080i, men ved ikke hvordan den gør det), der selv kører 480p (eller hva'?) og ved DVD'en, ved ikke hvad sådan én kører. Der mener du
ikke at en Faroudja (eller andre end DVDO) gør det godt nok? Reciveren/scaleren skal vel bare ha' hul igennem til 1080p signaler?

For det første skal du sikre dig at der rent faktisk er pass-through af 1080P, det er ikke sikkert. For det andet er det også lidt et spørgsmål om at se lidt ud i fremtiden. Hvis du vil modtage HDTV via TDC (når de engang tager sig sammen...), så vil det gøre en del forskel hvordan din scaler håndterer 1080i.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

jeg mener at denons mindste model med scaler til 1080p står til 28k... Jeg kan dog ikke sige noget om kvaliteten af den, men den er næsten helt sikkert ikke bedre end en seperat scaler og det er noget af en investering hvis du det ikke er lyden du køber den for, det andet alternativ fra denon ligger på 54k, mener det er samme scaler der ligger i den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes