Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround for begynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse2211
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 December 2003 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min svigerinde har anskaffet sig et billigt surround anlæg (Dantax HT2800) og nu har jeg fået til opgave at få det til at lyde nogenlunde acceptabelt. Sættet består af 5 små højtalere og en forstærker, der samtidigt fungerer som subwoofer.
Jeg har desværre kun meget lidt kendskab til surround anlæg men jeg har da en ide om,  hvordan det så nogenlunde skal rigges til.

Bag på denne forstærker tilsluttes højtalerne og så kan man ellers tilslutte cd, AUX og TV. Så langt - så godt.
Derudover sidder der 6 phono stik/Hun til DVD 5.1 kanal output. Det er FL, FR, SL, SR, Sub'en og endelig center'en.

Bag på deres DVD-afspiller (JVC XV-S302SL) sidder henholdsvis en venstre og højre Audio Out, som jeg i første omgang har tilsluttet CD-indgangen på forstærkeren. Det virker....men jeg er ikke imponeret over det. Noget siger mig, at det ikke er den rigtige surround effekt man får, når man bruger Q-Surround funktionen på forstærkeren.

(Citat fra manualen: "En speciel egenskab af Q-Surround effekten gør, at 2 kanal (stereo) input signal svarer til 5.1 kanal surround effekt. Derfor kan du nyde surround effekten, selvom du tilslutter elektronisk udstyr, som kun har stereo output lyd signal")

Som jeg nævnte tidligere, så kender jeg ikke ret meget til surround lyd. Jeg prøvede at tage min Indiana Jones DVD-samling med op til dem og afprøvde en THX-optimizer, som findes på DVD'en. Den sender støj ud til de forskellige højtalere og det går meget godt indtil den kommer til de bagerste, hvor det går helt galt. Jeg gik så i den tro, at det måske kunne skyldes at jeg ikke bruger 5.1 tilslutningerne på forstærkeren. Bag på DVD-afspilleren sidder der en Digital output, der kan bruges Dolby Digital / DTS

Her bliver jeg forvirret - hvordan skal jeg bruge den digitale udgang, når der kun sidder 1 hunstik på dvd-afspilleren mens forstærkeren kræver 6 tilslutninger ? Snakker vi om et specielt kabel, der har et hanstik i den ene ende og i den anden sidder der 6 hanstik ? (og hvad hedder dette kabel eventuelt)

Jeg har på fornemmelsen, at jeg er ude på dybt vand, hvor jeg slet ikke kan bunde
Som jeg ser det, så har de et surround system, der ganske vist understøtter 5.1 lyd men det gør DVD-afspilleren ikke. Den har til gengæld Dolby Digital / DTS og for at det ikke skal være løgn, ja - så understøtter forstærkeren ikke den mulighed. Noget tyder altså på, at de må leve med Q-surround eller købe sig noget andet udstyr. Er det en påstand, som jeg har ret i eller findes der en anden forklaring på det her ?

PS! Jeg har ikke set en DVD-afspiller, der har alle disse tilslutningsmuligheder bagpå til 5.1 Findes det i det hele taget ?? Vi overvejer selv at få surround her i huset til sommer og skal derfor have det rigtige udstyr til den tid.

Jeg vil på forhånd sige tusind tak for hjælpen og håber at I vil bære over mig, hvis det lyder helt hen i skoven.

---GODT NYTÅR---
Mvh, Lasse Andersen.

Link til Dantax HT2800: http://www.dantax-shop.dk/shop/default.asp?referrer=kelkoo&a mp;productid=163

Link til DVD-afspiller http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL026811&archiv e=true&page=3

Til top Vis Lasse2211's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse2211

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2003 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Digital Audio Out (findes på alle dvd-afspillere, stortset) sætter du til Digital In på forstærkeren. Hvis denne ikke findes, ja så må jeg desværre skuffe dig og sige at forstærkeren ikke kan afspille DTS og Dolby D i digitalt signal. Dog står der på jvc's hp at den har

"Coaxial digital outputs for PCM, Dolby Digital and DTS".

DVD afspilleren, CD osv. ---> Forstærkeren ---- > Alle højttalerne

FrontLeft, FrontRight, SorroundLeft, SoundRight og så Sub

Hvis højttalerne sidder rigtigt i hver indgang så burde det hele virke optimalt. Dog skal du ikke regne med at få den vilde surround effekt fra Rear højttalerne, du skal regne med at det kun har kostet 1.400 kroner.

Men spørg endelig hvsi du er i tvivl om noget. Jeg har nemlig selv været i den samme situation med højttalere købt i Fona og det er altså ikke sjovt.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse

Ja, der findes DVD afspillere med 5.1 udgang. Men det er ikke det du skal gå efter. Det du skal gå efter er en surround forstærker som har coaxial digital indput eller optisk indgang, dette gør nemlig at signalet fra dvden kommer til forstærkeren digitalt og dermed får du en bedre lyd.  En sådan forstærker kan købes for alt imellem 2000 til ................... afhæning af kvaliteten.

Mit bedste råd til dig, er at returneret Dantax forstærker / højtalerne delene og gå ned i Fona, bilka eller ligende og køb en forstærker med coaxial digital indput, samt nogle højtaler. hvis du sammenlagt bruger omkring for omkring en 3000 - 5000 kroner har du forbedret deres surround MEGET.

Du kan også gå i Hifi klubben, men det bliver selvfølig noget dyre, men dog også bedre.

Hilsen Sorlar

Til top Vis sorlar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorlar

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes