Uuuh - det var mange spørgsmål..! 
Det nemme først: Jo, jo mindre rummet er, jo mindre gevinst har man af et 7.1 setup. Hvor grænsen går afhænger nok af personen og det grej man spiller på, men efter min personlige mening giver et 7.1 setup ikke meget mening i et rum under 20-25 kvm.
For at få fuldt udbytte af 7.1 stilles der noget større krav til kompromisløs indretning af rummet end der gør til 5.1. Skal man tage alt for meget hensyn til døre, vinduer, billeder, blomster, reoler osv for at få plads til 7 højttalere, så bliver placeringen nemt så uhensigtsmæssig at 5.1 både havde været nemmere, billigere, og lydt bedre.
Når alt det er sagt, så er forskellen mellem 5.1 og 7.1 lyd ikke så meget nat-og-dag som nogen (specielt sælgere af forstærkere og højttalere
) gerne vil bilde os ind. I et meget stort rum kan det naturligvis være en god ide at fylde "hullet" ud bag lyttepositionen med flere højttalere, men det gør reelt ikke den kolossalt store forskel om du har to højttalere i hver side som spiller samme signal, eller du har 4 højttalere som splitter signalet op i mellem sig. Så retningsbestemt er hørelsen simpelthen ikke når lydene kommer bagfra.
Jeg kører med 6.1 lyd selv om mit anlæg er til 7.1 - jeg kunne seriøst ikke høre forskel om forstærkeren tog det signal som reelt er et monosignal og lavede det til "pseodo stereo", eller om de spillede det monosignal som rent faktisk kan afkodes hvis lydformatet er til det.
Hvor meget effekt du behøver til baghøjttalerne afhænger jo både af rummets størrelse (som du selv nævner) men ikke mindst også hvilke højttalere du anvender. Nogen højttalere skal have pænt meget effekt for at spille selv et mellemstort rum op, og andre brager løs med 2x40 watt. Men regn med samme effekt som til sidehøjttalerne (hvis du altså bruger 4 identiske højttalere).
Der er ret forskellige meninger om hvordan bag/surroundhøjttalere bør være konstrueret. Jeg foretrækker personligt direkte strålende højttalere - andre vil mene at dipoler, eller endda tri-poler er vejen frem. Jeg vil nu mene at jo flere højttalere man spiller på, jo mindre behov burde der være for at gøre lyden diffus. Andre vil så nok mene det modsatte, men det må din personlige præference jo afgøre.
M&K lavede på et tidspunkt nogle højttalere hvor man med en kontakt kunne skifte mellem bipol, dipol og tripol drift. Om de stadig laves ved jeg ikke.