Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Audyssey rumkorrektion eller lign (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jeg står og er ved at købe nye højtalere og ny reciever.

Mit nye Pioneer plasma er blevet placeret lidt anderledes i stuen end jeg havde håbet, men sådan går det jo nogen gange når man er 2 om at bestemme. Mit spørgsmål er så, vil jeg nogen sinde kunne få god surround lyd, evt ved brug af noget rum korrektion?

Hvis feks for højtalerne sidder spredt med samme  afstand som baghøjtalerne dvs i en firkant, dog kommer min plasma til at sidde skævt i "denne" firkant og dermed kommer min center også til at være lidt skæv.

Optimalt bliver det jo nok ikke, men hvad kan jeg forvente af dette rum korrektion? kan det rette lyden helt op?

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvad du mener, for jeg tror nok ideén med rumkorrektion er at korrigere for rummets akustiske mangler. Hvorimod autosetup (hænger ofte sammen i receivere). Måler afstandene fra de forskellige højttalere til lyttepositionen og derfra regner ud hvor stort delay der skal være og hvor stor forskellen i lydtryk skal være. Men min erfaring er at det er bedre selv at gøre det, det tager ikke så pokkers lang tid. Man starter med at taste afstandene til højttalerne ind og så bruger man en lydtryksmåler til at justere de enkelte højttalere.

Det du evt kan gøre er så vidt det er muligt at pege højttalerne mod din lytteposition

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

der er også rumkorrektion i de nyere surrooundrecievere.. Denon og Yamaha har ofte en 6 bånds PEQ til kalibrere med.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

på denons receivere kan man i hvert fald selv lave sin egen rumkorrektion udover de 3 standarder der er, må sige at det ikke rigtigt er noget jeg har gidet at bruge tid på endnu. Dem den selv måler sig frem til er ikke noget at råbe hurra for

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ok, det er afstand osv jeg tænker på, men om man gør det selv eller om den gør det, må jeg prøve mig frem til hvad der er bedst. Det er mere om det overhoved er muligt at få et ordenligt resultat når de ikke sidder lige. Dog synes jeg at kunne fornemme at det burde det være.

Vil det sige at hvis man sætter 4 højtalere i hver sit hjørne, og worst case, smider tven helt over i det ene hjørne med center under, så kan man korrigere sig helt ud af det?

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

det er jeg ikke rigtig sikker på kommer til at fungere, men det kan da være et eller andet autosetup kan lure det, selvom jeg tvivler. Prøv at lave en tegning over det, for umiddelbart er det jo meget let at alle højttalerne bare skal spille mod lyttepositionen. Men jeg tror et autosetup går ud fra at det er sat nogenlunde symmetrisk op, så hvis du har dit tv til at stå helt ude til venstre kan den godt måle afstanden, men ikke se at den står til venstre

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Primeradk skrev:

Ok, det er afstand osv jeg tænker på, men om man gør det selv eller om den gør det, må jeg prøve mig frem til hvad der er bedst. Det er mere om det overhoved er muligt at få et ordenligt resultat når de ikke sidder lige. Dog synes jeg at kunne fornemme at det burde det være.

Vil det sige at hvis man sætter 4 højtalere i hver sit hjørne, og worst case, smider tven helt over i det ene hjørne med center under, så kan man korrigere sig helt ud af det?

\René

I teorien kan man sagtens gøre dette. I praksis vil højttalerne dog få så forskellige arbejdsbetingelser, at det ikke vil være optimalt. Personligt ville jeg dog sagtens kunne leve med en surroundløsning der ikke var optimal. Billedet tager er stor del af sansernes bevågenhed, så spørgsmålet er hvor meget en helt assymetrisk pladsering vil ændre på filmoplevelsen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Har lige prøvet at lave en hurtig skitse.

Er lidt svært så ellers må jeg tilføje med et rigtigt billed også. Her er dog kort af hvordan det ser ud, resten af møbler er ikke sat på, kun lige sofa og et spise bord.

Jeg har skrevet hvor jeg selv havde en ide til hvor ville være smartest. forslag 1 er nok mest korrekt kunne jeg forstille mig, men forslag 2 vilel nok give mere spredning i lyden, men så skal der ihvertfald være forsinkelse på.

Nå kan sku ikke lige finde ud af hvordan man uploader billed her så det bliver et direkte link istedet.

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

jeg ville nok gå efter den første mulighed

Wipeout
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

det kan slet ikke lade sig gøre, HELT HÅBLØST! det må konen/kæresten nok kunne forstå, det er kun din løsning der duer.!

1. løsning ser mest fornuftig ud, men er du tryg ved at sætte højttaleren helt op ad brændeovnen? :)

Til top Vis Wipeout's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wipeout

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Men kommer højtalerne til at sidde for tæt i midten så man mister fornemmelsen af hvor lyden kommer fra?

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

sandt, men du skrev jo ikke hvordan afstandene er mellem højttalerne. Hvis de står tæt vik det være en stor fordel at pege dem mod lyttepositionen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes