| Forfatter |
|
Aliaz Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 489
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
I forbindelse med opgradering af højttalere opdagede jeg at min B&W ASW1000 12" aktiv sub ikke spillede. Jeg hører en del musik fra min PC. CD'er lagt ind i lossless FLAC format. Lydkortet er et HDA 7.1 X-plosion, som er forbundet med optisk digital kabel til mit NAD anlæg.
Under lydkortes konfiguration har jeg valgt Digital 96khz, fordi jeg synes det lyder bedre end real time encoding til DTS eller Dolby Digital. Problemet er, at når jeg vælger Digital 96 khz, så er det kun stereo, den viser grafisk 2 fronthøjttalere. Vælger jeg derimod DTS eller DD så kommer center, 2 baghøjttalere og sub også på billedet. Det må da være muligt at spille stereo + sub?
Så er det jeg samtidigt kommer til at tænke på, om jeg i det hele taget bør høre musik, hvor sub'en også er i brug? Hvad foretrækker i andre? Det kan være dejligt med lidt ekstra bund alt efter hvilke højttalere man har, men risikoen for at lyd-billedet bliver mudret kan være til stede. Hvad mener Ì?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du nu har rippet til FLAC er det vel for at få den bedst mulige lyd ud af PC'en, så vil jeg anbefale dig at få sat din PC op til at køre med kernel streaming eller ASIO, så du kan få overført lyden bit-perfekt til din receiver. Det er så op til receiveren hvordan den vil behandle det signal den får ind. Det er også i den du skal sætte op og den skal bruge subben ifb. stereo.
|
| Til top |
|
| |
Aliaz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej zuluDK,
Kernel streaming eller ASIO må du gerne udbyde. Jeg ved ikke umiddelbart hvad det vil sige, men måske hvis du uddyber?
Sub'en står til "ON" i setup'en. Du mener godt det kan være indstilling på NAD'en alligevel?
Jeg ved ikke om NAD'en kan "se" om lydkortet giver signal til sub'en eller ej?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Hej zuluDK,
Kernel streaming eller ASIO må du gerne udbyde. Jeg ved ikke umiddelbart hvad det vil sige, men måske hvis du uddyber?
Sub'en står til "ON" i setup'en. Du mener godt det kan være indstilling på NAD'en alligevel?
Jeg ved ikke om NAD'en kan "se" om lydkortet giver signal til sub'en eller ej? |
|
|
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45431PC'en skal kun sende et stereo-signal (højre og venstre signal, ligesom en CD-afspiller), det er så op til receiveren (din NAD) hvordan den vil dele signalet, altså om den bruger subben.
|
| Til top |
|
| |
Aliaz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige været i setup'en igen. Når fronthøjttalerne står til Small så spiller sub'en. Det er lige meget om jeg vælger Stereo mode eller EARS eller PL. Men det er altså kun når jeg hører CD fra min NAD CD/DVD afspiller at sub'en spiller. Når jeg skifter tilbage til PC'en og starter musikken, så spiller sub'en ikke uanset hvilken mode jeg indstiller NAD'en til ? Kan det så stadig være indstilling i NAD'en? Indstillingen i NAD'en der hedder Speaker setup gælder vel for alle kanaler.. her tænker jeg på uanset om det er fra DVD/CD eller PC jeg hører lyd fra?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke NAD og deres setup, så der skal du have hjælp fra nogle andre...
|
| Til top |
|
| |
Aliaz Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan hjælpe i aften?
Jeg vil da også gerne høre, hvad I går? Bruger i sub til musik-lytning eller undlader i den hellere?
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aliaz skrev:
Nogen der kan hjælpe i aften?
Jeg vil da også gerne høre, hvad I går? Bruger i sub til musik-lytning eller undlader i den hellere? |
|
|
Bruger ikke SUB. Men altså, min NAD reciever kan jeg bare vælge sub on/off, og det virker sku altid. Lyder meget underligt  __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
Aliaz Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller du også musik fra PC'en? Hvor du kan vælge sub on/off? Eller var det mht musik fra CD/DVD (stationær) du skrev om?
|
| Til top |
|
| |