| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sebbii skrev:
| selvom de vel er en smule dyre at producere.. |
|
|
Der er nok en stor del af grunden lige dér..! Læg mærke til at de fleste seriøse højttalerproducenter der gør i surround også har dipoler i sortimentet - når man når ud over lømmelstadiet. Man finder det sjældent i sæt til 2500 kr inkl. forstærker og subwoofer, det er der simpelthen ikke penge til hvis der også skal kunne tjenes lidt på det.
Min holdning til dipoler/tripoler som surroundhøjttalere er at de mest har deres berettigelse i mellemstore rum, dvs. 20-30 kvm, hvor man måske godt kan begynde at mangle lyden af flere højttalere for at fylde "hullerne" langs væggen. Husk på at hele ideen i surround er at emulere den lyd man kender fra biografen, hvor der (afhængig af salens størrelse) ofte hænger mange højttalere både i siden og bagved.
I mindre rum (under 20 kvm) mener jeg ikke at dette behov er til stede i samme grad, da 3 eller 4 direkte strålende surroundhøjttalere snildt kan fylde rummet. Bruger man kun 2 surrounds og ingen rear-center eller rear-surrounds, og altså kun har 2 surrounds kan det måske være sagen for nogen, men efter min mening ikke nødvendigvis.
Er rummet meget stort (større end 30 kvm) vil jeg til enhver tid mene at det er at foretrække at have flere surrounds, istedet for færre der skal prøve at LYDE som flere. Jeg ville med andre ord hellere putte f.eks. 2-3 mindre direkte strålende højttalere i hver side snarere end een stor - og have 2 eller evt 4 rear surrounds.
Dette er ikke ment som en facitliste, blot min mening efter mange års eksperimenteren...
|