Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Seriel bi-amping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hey folkens!

Jeg har i forvejen en 5-kanals Atoll AV 500, og nu jeg anskaffet mig en 3-kanals AV 100 for at kunne bi-ampe fronterne.

Fra min forforstærker kan jeg trække to sæt kabler til fronterne, som jeg originalt ville trække til hver sin effektforstærker, og så sætte begge fronter til begge effektforstærkere. Men mine effektforstærkere har også udgange, så den flinke mand i TC fortalte at jeg kunne trække et sæt kabel fra forforstærker til min 5-kanals, og så bruge outs for fronterne og trække kabler derfra ned til 3-kanalere, og så kun sætte begge højtalere til den sidste, og det ville give det samme.

Nu vil jeg så lige forhøre mig herinde før jeg ødelægger mine nye GS60'ere...!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Lyder umiddelbart lidt indviklet. Går ud fra du har seperate udgange for alle kanaler i din forforstærker.

Herefter er det simpelt. Din 5 kanals forstærker trækker 2 x fronter (biamping) samt center. Din 3 kanals forstærker trækker bagkanaler og bag-center. Evt. kan du rykke den ned bag i lokalet og anvende lange signalkabler.

Der er dog et "men". For at de 2 x 2 kanaler til fronkanalerne kan få samme signal skal du have en form for splitter med 1 indgang (phono hun) og to udgangen (phono han). Med mindre altså din forforstærker har dobbelte udgangen til fronterne.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Nej det vil det ikke, det er egentlig bare en singlewiring på sidste forstærker.

Du skal forbinde det sådan her;

Fra forforstærker sættet du et signalkabel ned til din 5-kanals effekt, på den 5-kanals effekt sætter du kabler til bassen (typisk de nederste terminaler) på dine højttalere.

Fra den 5-kanals effekt kører du så også et signalkabel videre ned til din 3-kanals effekt og på den sætter du kabler til mellemtone/diskant på dine højttalere (typisk øverste terminaler)

Så vil din 5-kanals effekt trække dine basser og din 3-kanals effekt vil trække mellemtone diskant; Ægte bi-amping

HUSK - at fjerne "bøjlerne" mellem de 2 terminaler på dine højttalere så de ikke har forbindelse til hinanden, eller kan du brænde begge forstærkere af på et øjeblik

Held & lykke

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke så indviklet som jeg får det til at lyde. Det lyder nemlig nemmere end den almindelige måde, da jeg så kun trækker kabler fra ét sæt udgange til hver højtaler, i stedet for to.
De to forstærkere sættes serielt sammen, ligesom man ville bruge pre-out (tror jeg, ved ikke så meget om det)

Min 5-kanals kan så vidt jeg ved ikke bi-ampe via bagkanalsudgangene. Jeg har pt. hverken front- eller bag-center, men skal have en front-center, som så også skal bi-ampes.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Nej det vil det ikke, det er egentlig bare en singlewiring på sidste forstærker.

Du skal forbinde det sådan her;

Fra forforstærker sættet du et signalkabel ned til din 5-kanals effekt, på den 5-kanals effekt sætter du kabler til bassen (typisk de nederste terminaler) på dine højttalere.

Fra den 5-kanals effekt kører du så også et signalkabel videre ned til din 3-kanals effekt og på den sætter du kabler til mellemtone/diskant på dine højttalere (typisk øverste terminaler)

Så vil din 5-kanals effekt trække dine basser og din 3-kanals effekt vil trække mellemtone diskant; Ægte bi-amping

HUSK - at fjerne "bøjlerne" mellem de 2 terminaler på dine højttalere så de ikke har forbindelse til hinanden, eller kan du brænde begge forstærkere af på et øjeblik

Held & lykke

Nemlig, det var sådan jeg havde tænkt mig at gøre det, før jeg snakkede med ham i TC.
Er du sikker på at det bare vil være som at have singlewiwre? Hvad er så meningen med at man kan sætte flere effektforstærkere sammen serielt?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg lyder lidt besynderligt (edit: der var ikke andre svar da jeg skrev dette! )  - såvidt jeg har forstået, så ville du ikke sætte kabler fra din 5-kanalers direkte til fronthøjttalerne, men sende signalet videre til 3-kanalsforstærkeren, og derfra videre til fronterne..?

Det signal du ville sende videre fra 5-kanalen er jo et line-level signal, dvs. identisk med det den får ind. Hvis du sender signalet videre til 3-kanalen, bruger du slet ikke de 3 tilsvarende effektkanaler i AV500'en.

Nu kender jeg ikke de højttalere du bruger, men hvis de kan biampes så er ideen vel at du bruger den ene forstærker til at trække f.eks. bassen, mens den anden trækker mellemtone/diskant..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Der er kun den ene fordel at man "sparer" en pre out på sin forforstærker.

Om du kører videre fra den ene forstærker ind i næste forstærker, eller du kører begge forstærkere fra din forforstærker, giver stort set det samme.

At kunne køre videre fra den ene forstærker til den anden, er også en fordel hvis man har effektforstærkerne at stå henne ved højttalerne, men f.eks forforstærkeren stående 5 meter væk, så kan man nøjes med ET kabel på 5 meter og et på ½ meter, fremfor 2 på 5 meter.

Ellers er det det samme.

Men den ene forstærker skal trække basserne og den anden skal trække mellemtone/diskant, ellers er det ikke bi-amping.

IGEN - HUSK DE BØJLER

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Hvad er så meningen med at man kan sætte flere effektforstærkere sammen serielt?

Det kan være i stedet for at trække to sæt kabler fra din forstærker til hhv. 5- og 3-kanals forstærkeren. Hvis den nu ikke havde to sæt udgange ville du evt. skulle ud i y-stik mv.

Det kan også bruges hvis man vil kunne spille det samme signal i flere rum - så har du en forstærker i hvert rum med hver sine højttalere, og så sender de (line-level) signalet videre til det næste rum/næste forstærker. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det synes jeg lyder lidt besynderligt (edit: der var ikke andre svar da jeg skrev dette! )  - såvidt jeg har forstået, så ville du ikke sætte kabler fra din 5-kanalers direkte til fronthøjttalerne, men sende signalet videre til 3-kanalsforstærkeren, og derfra videre til fronterne..?

Det signal du ville sende videre fra 5-kanalen er jo et line-level signal, dvs. identisk med det den får ind. Hvis du sender signalet videre til 3-kanalen, bruger du slet ikke de 3 tilsvarende effektkanaler i AV500'en.

Nu kender jeg ikke de højttalere du bruger, men hvis de kan biampes så er ideen vel at du bruger den ene forstærker til at trække f.eks. bassen, mens den anden trækker mellemtone/diskant..?

Det er lige derfor jeg spørger! hvis det lyder for godt til at være sandt, du ved...! Havde en idé om, at måske effekten blev lagt sammen eller noget... sådan så det der kommer ud til højtalerne er effekten fra 5-kanalen + effekten fra 3-kanalen

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Der er kun den ene fordel at man "sparer" en pre out på sin forforstærker.

Om du kører videre fra den ene forstærker ind i næste forstærker, eller du kører begge forstærkere fra din forforstærker, giver stort set det samme.

At kunne køre videre fra den ene forstærker til den anden, er også en fordel hvis man har effektforstærkerne at stå henne ved højttalerne, men f.eks forforstærkeren stående 5 meter væk, så kan man nøjes med ET kabel på 5 meter og et på ½ meter, fremfor 2 på 5 meter.

Ellers er det det samme.

Men den ene forstærker skal trække basserne og den anden skal trække mellemtone/diskant, ellers er det ikke bi-amping.

IGEN - HUSK DE BØJLER

RogueAgent skrev:

MaXer skrev:
Hvad er så meningen med at man kan sætte flere effektforstærkere sammen serielt?

Det kan være i stedet for at trække to sæt kabler fra din forstærker til hhv. 5- og 3-kanals forstærkeren. Hvis den nu ikke havde to sæt udgange ville du evt. skulle ud i y-stik mv.

Det kan også bruges hvis man vil kunne spille det samme signal i flere rum - så har du en forstærker i hvert rum med hver sine højttalere, og så sender de (line-level) signalet videre til det næste rum/næste forstærker. 

okay, det giver mening...! mange tak for svarene!

p.s. hehe, skal nok huske bøjlerne...!

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ved bi-amping med 2 effektforstærkere med samme effekt, for man ikke mere effekt sammenlagt, men den fordel at det ikke "høres" på mellemtone/diskant at der bliver trukket meget strøm til basserne.

Man vil sikkert også kunne spille LIDT højere før det lyder grimt, men ikke meget.

Ved bi-amping vil man typisk få lidt mere rolig lyd og evt lidt mere "luft" i klangen

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Ved bi-amping med 2 effektforstærkere med samme effekt, for man ikke mere effekt sammenlagt, men den fordel at det ikke "høres" på mellemtone/diskant at der bliver trukket meget strøm til basserne.

Man vil sikkert også kunne spille LIDT højere før det lyder grimt, men ikke meget.

Ved bi-amping vil man typisk få lidt mere rolig lyd og evt lidt mere "luft" i klangen

hvad vil så være bedst, bi-amp med 2 x 100 watt effekter, eller bi-wire med 1 x 200 watt effekt?

Synes mine GS60'er lyder fantastisk allerede, men fik et godt tilbud, og havde overvejet at prøve bi-amping, såe... !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes