Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken XTZ sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg skal opgradere til surround med mine XTZ fronter og en Panasonic SA-XR digitalforstærker. Men hvilken sub kan anbefales? 2 x 8", 1 x 10" eller 1 x 12"? Subben skal i hvert fald primært bruges til film, evt. også stereo hvis den er fin der. Mit værelse er ca. 16m2.

Jeg kan vælge imellem disse: Link

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Gå for den største, den vil stikke dybest. Men vurder også den her

http://www.lsound.no/nor/?side=info&id=1432

Den koster 4900 leveret, og kan spille langt dybere end XTZ subben. Hjemme i Norge så beregnes XTZ som den bedste subben op til 4000kr, og fra 5000kr og opover det så SVS. Så om du har pengene til PB10'en, vil mit tip være at gå for den, og har du ikke det vil nok blive meget fornøjd med XTZ'en

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Mon ikke at XTZ 10" vil være at foretrække over XTZ 12" i film sammenhæng? Den er hurigere. Jeg mindes at have haft netop denne snak med en fra Recordere.dk.
Til top Vis texe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af texe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

texe skrev:
Mon ikke at XTZ 10" vil være at foretrække over XTZ 12" i film sammenhæng? Den er hurigere. Jeg mindes at have haft netop denne snak med en fra Recordere.dk.

Små elementer er ikke hurtigere, det er en gammel skrøne der burde være aflivet for mange år siden. Men af en eller anden grund florerer den stadigvæk.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

texe skrev:

Små elementer er ikke hurtigere, det er en gammel skrøne der burde være aflivet for mange år siden. Men af en eller anden grund florerer den stadigvæk.

Det kommer vel an på hvor forst. er til at kontrolere membranen. Hvis 10 og 12 har samme forst. så tror jeg 10 VIL være hurtigere.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Bassøe skrev:

texe skrev:

Det kommer vel an på hvor forst. er til at kontrolere membranen. Hvis 10 og 12 har samme forst. så tror jeg 10 VIL være hurtigere.

Nen, sådan hænger det altså ikke sammen og det har været diskuteret herinde før.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Det er vel, jo kraftigere forst. jo større kontrol eller? 

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Som eksempel kan nævnes 2 enheder, 10" og 12" fra den samme serie af enheder, dvs. selve magnetsystemet er det samme på begge enheder. I sådan et eksempel burde 12"  være "hurtigere" da den grundet det større membram areal ikke skal bevæge sig så langt som 10" enheden. Signalet bliver derfor gengivet "hurtigere".

"hurtig" bas er noget fis som firmaer som SA og lignende har opfundet for at kunne sælge deres små kasser med mikro enheder.

Hver gang jeg hører nogen bruge udtrykket "hurtig" bas er jeg næsten ved at dø af grin. Det er ret svært at tage seriøst. Der er selvfølgelig højttaler og subwoofer konstruktioner der lyder utroligt langsomme, men det er i det fleste tilfælde pga enten en dårlig konstrueret enhed eller at hele sub konstruktionen i sig selv er noget sjusk. Hvis konstruktøren af en sub ved hvad han har gang i så er det ikke noget der hedder langsom bas.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ok, så lærte jeg noget idag. 

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ok, så lærte jeg noget idag. 

Ja, man kan jo altid blive klogere herinde, det er jeg ihverfald blevet igennem årene.

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det var da godt at vi fik det på plads  Så reelt er det bare om at købe så stor en kvalitetsenhed som økonomien tillader? Anvendelsen underordnet.

Bassøe nu hvor der allerede er ild i dig, kunne du så ikke forklare mig noget: Man skal helst have en center fra samme serie som sine resterende højtalere pga. klang osv.! Gælder det også subs eller er hvilken som helst sub brugbar i et hvilket som helst setup?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Den kan jeg hurtigt tage. Med subs er det ikke tale om nogen klangmatchning. Bas er bas. Den største forskellen subs i mellem er frekvensgang, lydtryk og forvrængning, og de tre står for det meste af en subs lydsignatur. Du vil i alle tilfelder ha mest mulig af de to første, og mindst muligt af den siste

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg leder efter en sub til mine B&W683 og sælgeren i HFK sagde at jeg skulle købe en mindre sub som jeg kun benyttede når jeg så film(!?). Til min orientering kan det da aldrig skade at få lidt ekstra bund om så det er til film eller muisk?

Ydermere var jeg i tvivl om jeg var nødt til at punge ud for at få subwooferen som er lavet til serien: 610XP. Den er skrækkelig dyr og så vidt jeg kan se ikke bedre end PB12-NSD. Hvordan forholder man sig nu til det?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Den kan jeg hurtigt tage. Med subs er det ikke tale om nogen klangmatchning. Bas er bas. Den største forskellen subs i mellem er frekvensgang, lydtryk og forvrængning, og de tre står for det meste af en subs lydsignatur. Du vil i alle tilfelder ha mest mulig af de to første, og mindst muligt af den siste

Den var du hurtig til at svare på.

Men Texe, kan kun give Manicminer ret. Jeg har selv haft et komplet B&W DM600 S3 setup hvor jeg brugte en SVS PB10-ISD sub sammen med B&W højttalerne og det virkede perfekt.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

texe skrev:
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg leder efter en sub til mine B&W683 og sælgeren i HFK sagde at jeg skulle købe en mindre sub som jeg kun benyttede når jeg så film(!?). Til min orientering kan det da aldrig skade at få lidt ekstra bund om så det er til film eller muisk?

Ydermere var jeg i tvivl om jeg var nødt til at punge ud for at få subwooferen som er lavet til serien: 610XP. Den er skrækkelig dyr og så vidt jeg kan se ikke bedre end PB12-NSD. Hvordan forholder man sig nu til det?

Lidt inkompetent rådgiving i HFK må man sige.

Normalt kan man klare sig med en mindre sub til musik men til film kan man næsten ikke få en sub der er stor nok.  

Normalt vil jeg fraråde at købe subs fra B&W, de er simpelthen ikke specielt gode, især ikke til prisen. Medmindre selvfølgelig man køber nogle af deres dyreste modeller, men så er der masser af alternativer der er betydeligt billigere men har den samme eller bedre ydelse.

B&W og mange andre højttaler producenter er bare ikke gode til det med subs, især ikke subs i den billigere ende af prisskalaen, dvs, 5000-10000 DKK pr stk. Det er der sikkert nogle personer der vil anfægte men faktum er at i utallige tests er B&W blevet slået med en betydelig margin, de har simpelthen fået smæk af billigere og bedre alternativer.

texe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen både Bassøe og Manic.

Fedt nok. Så vil jeg kraftigt overveje PB12-NSD. Nu er jeg realtivt grøn, så hvordan fungerer det når jeg skal høre henholdsvis musik og se film? Skifter man indstilling alt efter hvad man laver eller kører subben bare?

Jeg har aldrig ejet en sub

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

texe skrev:
Tak for hjælpen både Bassøe og Manic.

Fedt nok. Så vil jeg kraftigt overveje PB12-NSD. Nu er jeg realtivt grøn, så hvordan fungerer det når jeg skal høre henholdsvis musik og se film? Skifter man indstilling alt efter hvad man laver eller kører subben bare?

Jeg har aldrig ejet en sub

Normalt så kører den bare, med samme crossover og gain indstilling til musik og film.

Men hvis man har adgang til en EQ som BFD eller min favorit, Velodyne SMS-1 kan man lave en lækker flad frekvenskurve på subben så den virker perfekt til både musik og film. Man kan så også vælge forskellige indstillinger afhængig af om det er film eller musik, mange kan godt lide lidt ekstra niveau til film og så kan man jo have 2 indstillinger, en med flad frekvensgang til musik og så en med lidt ekstra tryk og niveau i bunden til film.

Det er så op til en selv om man vil anskaffe sig en BFD eller SMS-1'er så man kan udnytte de muligheder det giver og presse det maksimale ud af subben.

Men grundlæggende, så kan en fast  indstilling gjort by-ear være ganske glimrende til både musik og film.

Det er helt op til dig.

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg havde snuppet sådan 2 Her

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Holm26 skrev:

Til musik ville de da sikkert være ok, men til film så er 2 x 8" ikke ligefrem optimalt. Der er altså grænser for hvor meget dybt og højt sådan en 8" kan flytte, selv hvis du har 2 af dem.

Til film ville ville det slet ikke være et godt valg.

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Holm26 skrev:

Til musik ville de da sikkert være ok, men til film så er 2 x 8" ikke ligefrem optimalt. Der er altså grænser for hvor meget dybt og højt sådan en 8" kan flytte, selv hvis du har 2 af dem.

Til film ville ville det slet ikke være et godt valg.

Det kan du nok have ret i ! Men jeg har lige bestilt en Audio pro 8" efter at have hørt den og den klarede det nu fint til film, i hvert fald fint nok til mig.. Men det er jo selvfølgelig osse en anden sub, så ikke sikkert at de her er lige så gode..

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes