| Forfatter |
|
Tom0603 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 03 August 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har gået og tænkt lidt på at anskaffe mig et surround anlæg men jeg har allerede nogle højtalere som jeg synes er rigtigt gode og dem vil jeg gerne beholde. Så løsningen synes at være en reciver og så anskaffe nogle ekstra enheder så jeg har til hele vejen rundt. Jeg var så ude og kigge på hvad der er af anlæg og herfik jeg af vide atjeg stortset ikek ville få noget ud af det hvis jeg ikke også havde en aktiv sub.
Jeg har idag et anlæg som godtnok er 10 år gammelt men som er sat samme af enheder som dengang kostede 4-6000 kr stykket. Til højtalere har jeg nogle Tannoy 638 højtalere som hver kostede omkring 4000 stykket. Jeg har derfor svært ved at se mig erstatte mit nuværende anlæg med et integreret sæt med højtalere.
Så er det jo spørgsmålene melder sig hos mig for kan det så overhovedet betale sig at beholde noget eller er jeg bare stødt ind i en sælger som gerne ville sælge lidt ekstra.
På forhånd tak
Thomas __________________ Med venlig hilsen
Thomas Eriksen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 03 August 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
udviklingen på højttalere står nærmest stille i forhold til resten af markedet for surround, så hvis du er tilfreds med dine højttalere, så behold dem. Det du primært skal være opmærksom på i forbindelse med surround er, at centerhøjttaleren skal ligge klangmæssigt meget op af dine fronter, ellers kan det komme til at lyde underligt. Baghøjttalerne er mindre vigtige i den forbindelse, da de primært skal gengive støj, der giver rumfornemmelse. Det giver da helt sikkert et ekstra pift med en sub, men det er ikke strengt nødvendigt, hvis dine andre højttalere går relativt dybt.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Tom0603 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svaret jeg synes også at det lyder lidt underligt at man ikke skulle kunne lave noget godt uden sub. Jeg ved naturligvis godt at en stor dedikeret sub altid vil give et federe resultat end nogle højtalere kan.
Men jeg er ret glade for mine højtalere, jeg brugte dem for et par år siden til en fest hvor de skulle spille et 80-100 m2 stort lokale op. Det klarede de fint uden at de overhovedet blev stressede. Samtidig synes jeg der leverer et fint forhold mellem bas og diskant. `
Men når det er sagt så er jeg faktisk flere gange blevet overrasket over hvor godt kompakte anlæg kan spille idag. Der er virkeligt sket noget på den front men der skal også ofres lidt på det for damm jeg ville være skuffet hvis det anlæg (til 2500 kr) mine forældre har købt sig blev sat op hjemme hos mig. Mit gamle TV som har indbygget surround med eksterne baghøjtalere leverer faktisk bedre resultat
__________________ Med venlig hilsen
Thomas Eriksen
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 August 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Brasch her - du kan sagtens køre surround uden en subwoofer hvis fronthøjttalerne er rimelig solide i bassen, og det vil jeg tro dine 638'ere er (jeg har dog aldrig selv hørt dem). Skulle du senere få lyst/behov for mere bund kan du jo altid opgradere med en aktiv subwoofer og stadig beholde dine Tannoy'er.
Som nævnt er det temmelig vigtigt at centerhøjttalerens klang er så tæt på fronthøjttalernes som muligt, så en Tannoy model med samme type koncentrisk enhed ville være et godt bud. Når det er sagt så er der dog en del der helt udelader centerhøjttaler og kører i "Phantom" mode hvor fronthøjttalerne også spiller signalet som centerhøjttaleren skulle have haft. Dette indsskrænker dog "sweet spot" en hel del ved filmbrug, da det reelt kun er nogenlunde lige for skærmen man får den "rigtige" lyd.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver de 2 andre ret. dog kræver det en effekt stærk forstærker, for dine højtalere vil ikke blive skåret i de dybe toner, som i et nomalt setup med aktiv sub. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| Jeg giver de 2 andre ret. dog kræver det en effekt stærk forstærker, for dine højtalere vil ikke blive skåret i de dybe toner, som i et nomalt setup med aktiv sub. |
|
|
det ved jeg nu ikke, det kræver selvfølgelig lidt mere, men ikke vil sikkert fungere udemærket uden, specielt til film, da bassen ikke behøver at være så skarp som til musik __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at give den helt rigtige film fornemmelse ved der ved eksplotioner mm. skulle afgives ret store mængder effekt, for det skal være troværdigt, specielt når fronterne skal gå hele vejen ned. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv et 5,0 surround setup og ser det ikke som noget minus at jeg ikke har en sub, det kræver bare at ens fronter har en vis styrke.
|
| Til top |
|
| |
Tom0603 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| det ved jeg nu ikke, det kræver selvfølgelig lidt mere, men ikke vil sikkert fungere udemærket uden, specielt til film, da bassen ikke behøver at være så skarp som til musik |
|
|
Jeg skal lige høre mener du at det er mere vigtigt med bas under musik eller at den blot skal være mere klar i sin lyd? for hvis det er det første så ved jeg ike helt hvad du mner, for jeg har personligt altid foretrukket en klar lyd frem for kraftig bas. Jeg valgte i sin tid mine højtalere ud fra at den skulle kunne spille pænt men ikke nødvendigvis levere en techno bas der overdøver det hele.
__________________ Med venlig hilsen
Thomas Eriksen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tom0603 skrev:
brasch skrev:
| det ved jeg nu ikke, det kræver selvfølgelig lidt mere, men ikke vil sikkert fungere udemærket uden, specielt til film, da bassen ikke behøver at være så skarp som til musik |
|
|
Jeg skal lige høre mener du at det er mere vigtigt med bas under musik eller at den blot skal være mere klar i sin lyd? for hvis det er det første så ved jeg ike helt hvad du mner, for jeg har personligt altid foretrukket en klar lyd frem for kraftig bas. Jeg valgte i sin tid mine højtalere ud fra at den skulle kunne spille pænt men ikke nødvendigvis levere en techno bas der overdøver det hele.
|
|
|
jeg mener som du selv nævner, at den skal være mere præcis og tør. Det gør ikke helt så meget under en eksplosion at den mudrer lidt. Men jeg må nu alligevel indrømme at jeg ikke bruger min sub til musik, der er ikke bruges alligevel ikke ret mange toner under 60Hz __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tom0603 skrev:
Jeg var så ude og kigge på hvad der er af anlæg og herfik jeg af vide atjeg stortset ikek ville få noget ud af det hvis jeg ikke også havde en aktiv sub.
|
|
|
Du skal huske på, at der i soundtracket er et decideret LFE lydspor til subwooferen. Du finder ikke et sæt fronthøjtalere, der tilstrækkeligt kan spille både LFE lydsporet og det lydspor der er allokeret til fronthøjtalerne.
Om du kan undvære subwooferen? Det kan du sagtens. Hvis du ikke ved hvordan lydsporet kan lyde med subwoofer tilsluttet, savner du heller ikke den dynamik i lydbilledet, som subwooferen giver. Jeg har selv tidligere været godt tilfreds med et 5.0 setup. Men i dag vil jeg ikke undvære subwooferen. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er som du siger Gerdes.
EN GANG SUB ALTID SUB, og det er rigtigt at et anlæg med den rigtige sub lyder bare så meget bedre. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Holm26 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Tom0603 skrev:
Jeg var så ude og kigge på hvad der er af anlæg og herfik jeg af vide atjeg stortset ikek ville få noget ud af det hvis jeg ikke også havde en aktiv sub.
|
|
|
Du skal huske på, at der i soundtracket er et decideret LFE lydspor til subwooferen. Du finder ikke et sæt fronthøjtalere, der tilstrækkeligt kan spille både LFE lydsporet og det lydspor der er allokeret til fronthøjtalerne. |
|
|
Det skulle da lige være et sæt Audio pro blue diamond.. Men det er jo osse både sub og højttaler i en... __________________ Surround i Slyngelstuen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
| For at give den helt rigtige film fornemmelse ved der ved eksplotioner mm. skulle afgives ret store mængder effekt, for det skal være troværdigt, specielt når fronterne skal gå hele vejen ned. |
|
|
selvom det kræver en del effekt, er det jo som regel ikke noget der varer i længere tid og de fleste forstærkere kan godt klare at afgive meget effekt i kort tid __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv altid haft subwoofer og prøvet et hav af forskellige modeller. Og subwoofer er den rigtige løsning, medmindre fronterne har kvalitetsbund.
Hvor nødvendig den er, kommer også på størrelsen af dit rum, og hvor svært det er, at lave bass.
Pt. bruger jeg dog kun mine fronter, som har 3*7" basser i hver, og er bi-amped med 2*160watt. Det kan sagtens gengive LFE sporet, endda så meget, at jeg alligevel bliver nødt til, at have en subwoofer, for at kunne nedjustere bassen. Problemet opstår, da mit rum nok er en tand for lille til mine fronter, og defor kan bassen blive lidt voldsom.
Som der bliver sagt længere oppe, så kan du jo altid tilføje subwooferen senere hen. Vær dog opmærksom på, at når du smider LFE sporet ud i fronterne, så skal man med nogle film lige tænke på, hvor højt man skruer op, da der kan komme noget ret voldsomme udbrud, og det er ikke så fedt, hvis din bassenhed kommer dansene over i sofa'en til dig.
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
csn1903 skrev:
| For at give den helt rigtige film fornemmelse ved der ved eksplotioner mm. skulle afgives ret store mængder effekt, for det skal være troværdigt, specielt når fronterne skal gå hele vejen ned. |
|
|
selvom det kræver en del effekt, er det jo som regel ikke noget der varer i længere tid og de fleste forstærkere kan godt klare at afgive meget effekt i kort tid
|
|
|
Nu er det ikke kun forstærkeren der skal give effekt, det er også højtaleren der skal gå dybt ned i frekvens, og give et spark fra sig i de nedre frekvenser __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Så er det jo spørgsmålene melder sig hos mig for kan det så overhovedet betale sig at beholde noget eller er jeg bare stødt ind i en sælger som gerne ville sælge lidt ekstra."
Citat:"Du skal huske på, at der i soundtracket er et decideret LFE lydspor til subwooferen. Du finder ikke et sæt fronthøjtalere, der tilstrækkeligt kan spille både LFE lydsporet og det lydspor der er allokeret til fronthøjtalerne."
Jamen, herregud, han (eller hun), er sælger! Hvad forventer du? Man kan godt få gode råd i en forretning, men de har altså en syg moster - som de gerne vil sælge til dig. Det er lissom med en såkaldt bankrådgiver - de giver måske gode råd... Men deres lønseddel siger banken, ikke dig personligt.
Nej, der er ikke nødvendigvis et såkaldt LFE (Lav Frekvens Effekt)-spor på soundtracket! Anvender man en sub, bliver bassen til denne blot 'uddraget' af de 5 kanaler, der stadig er almindeligt til film - og det foregår i surroundforstærkeren, elektronisk. Mange nyere film HAR et seperat LFE-spor, fordi der ikke er nok dynamik i et standard 5-spors system. Nyere surroundforstærkere kan læse det, og sender det til subben (osse hvis resten af systemet er i LARGE mode). Men man skal spille højt med en rimelig god sub, før det gør nogen forskel.
Mit råd: Anskaf dig først en center, der spiller godt med dine Tannoy - baghøjtalere skal blot være der, behøver ikke være specielle. Subben kan komme senere... Men dens kvalitet afhænger af dine behov 
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har været igennem lignende problemstilling for ikke så lang tid siden, i hvertfald det med sub .
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55185&K W=panos
Jeg har imellem tiden anskaffet mig en sub som jeg er glad for
Det jeg har fundet ud af er at du kan godt køre i en 5.0 setup uden de storre problemer, så du kan godt vente med at anskaffe dig en sub til en senere tidspunkt. Dog skal der også siges at Sub'en giver det lille ekstra der gør det sjøvere
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ligger og roder lidt med surround så er det vigtigt der bliver brugt samme højtaler enheder hele vejen rundt så klangbalancen bliver ens hele vejen rundt  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det ideelle, ja. Men som startpunkt er det vigtigst, at center/sider passer godt sammen.
|
| Til top |
|
| |