Emne: Onkyo Audyssey MultiEQ Ex funktionen ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 09 August 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I f.eks. sr805, dur den under afspilning af Dolby HD, eller DTS Master formaterne?
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 09 August 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
God spørsmål, desvære er der ingen der kan svare på det (i nu), da der er ingen Blu-Ray eller HD-DVD afspille der i nu kan send HD lyd ud til
decodning i SR805, men kun som L-PCM og derved får man ikke glæde af SR805´s Dolby HD, eller DTS Master formaterne.
|
Til top |
|
|
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 09 August 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men på Onkyos nye HD-DVDafspiller har de vist lavet den, så den netop kan dekode Dolby HD og DTS HD osv!...Det bliver jo spændende at se ..
Zirio's Cinema - Snart HD-forstærker (Onkyo TX-SR875 Bestilt)
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 09 August 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
I f.eks. sr805, dur den under afspilning af Dolby HD, eller DTS Master formaterne? |
|
|
Hvorfor skulle det ikke gøre det? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 09 August 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
God spørsmål, desvære er der ingen der kan svare på det (i nu), da der er ingen Blu-Ray eller HD-DVD afspille der i nu kan send HD lyd ud til decodning i SR805, men kun som L-PCM og derved får man ikke glæde af SR805´s Dolby HD, eller DTS Master formaterne. |
|
|
Ifølge jungletrommerne, så kan det vise sig at være fuldstændigt ligegyldigt hvad afspillerne kan og ikke kan, da filmene i praksis vil være encoded sådan at det kun vil være muligt at sende det ud som PCM. Og jeg forstår stadig ikke hvorfor det er så hulens vigtigt for folk at få denne konvertering foretaget i receiveren? Vanetænkning, eller hvad? At afkode lyden i afspilleren er den eneste logisk rigtige løsning, og en unik mulighed for én gang for alle at lukke ned for behovet for konstant at opgradere sin forstærker hver gang der kommer nye lydsystemer. Det ville da være ualmindeligt dumt hvis hifi-entusiasterne forpasser denne mulighed ved i uvidenhed at skubbe på for at få en fuldstændigt ligegyldig konvertering foretaget i receiveren i stedet for i afspilleren hvor den ret beset alle dage har hørt hjemme! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Gormack Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
God spørsmål, desvære er der ingen der kan svare på det (i nu), da der er ingen Blu-Ray eller HD-DVD afspille der i nu kan send HD lyd ud til decodning i SR805, men kun som L-PCM og derved får man ikke glæde af SR805´s Dolby HD, eller DTS Master formaterne. |
|
|
Nu er jeg normalt ikke selv en haj til at stave osv., men "i nu" er nok den sødeste måde at stave "endnu" på jeg længe har set 
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Ifølge jungletrommerne, så kan det vise sig at være fuldstændigt ligegyldigt hvad afspillerne kan og ikke kan, da filmene i praksis vil være encoded sådan at det kun vil være muligt at sende det ud som PCM. Og jeg forstår stadig ikke hvorfor det er så hulens vigtigt for folk at få denne konvertering foretaget i receiveren? Vanetænkning, eller hvad? At afkode lyden i afspilleren er den eneste logisk rigtige løsning, og en unik mulighed for én gang for alle at lukke ned for behovet for konstant at opgradere sin forstærker hver gang der kommer nye lydsystemer. Det ville da være ualmindeligt dumt hvis hifi-entusiasterne forpasser denne mulighed ved i uvidenhed at skubbe på for at få en fuldstændigt ligegyldig konvertering foretaget i receiveren i stedet for i afspilleren hvor den ret beset alle dage har hørt hjemme!
|
|
|
For mit vedkommende er det nok bare af gammel vane. Jeg har altid gået i den tro at det er bedst at recieveren forerager afkodning af lyden, det er jo trods alt det den bl.a. er til for. Har aldrig troet at afspillere kunne afkode lyden så godt som recieveren. Men alt dette ser ud til at være ændret nu, hvor disse nye lydformater dukker frem.
For mit eget vekommende venter jeg på denons 3808, så kan båede reciecveren og afspilleren afkode alt efter hvad der er bedst.
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
|
|
jeg kan ikke se hvordan et nyt lydformat skulle have indflydelse på akustikken i det rum du sidder i? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
AV Precision skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Ifølge jungletrommerne, så kan det vise sig at være fuldstændigt ligegyldigt hvad afspillerne kan og ikke kan, da filmene i praksis vil være encoded sådan at det kun vil være muligt at sende det ud som PCM. Og jeg forstår stadig ikke hvorfor det er så hulens vigtigt for folk at få denne konvertering foretaget i receiveren? Vanetænkning, eller hvad? At afkode lyden i afspilleren er den eneste logisk rigtige løsning, og en unik mulighed for én gang for alle at lukke ned for behovet for konstant at opgradere sin forstærker hver gang der kommer nye lydsystemer. Det ville da være ualmindeligt dumt hvis hifi-entusiasterne forpasser denne mulighed ved i uvidenhed at skubbe på for at få en fuldstændigt ligegyldig konvertering foretaget i receiveren i stedet for i afspilleren hvor den ret beset alle dage har hørt hjemme!
|
|
|
For mit vedkommende er det nok bare af gammel vane. Jeg har altid gået i den tro at det er bedst at recieveren forerager afkodning af lyden, det er jo trods alt det den bl.a. er til for. Har aldrig troet at afspillere kunne afkode lyden så godt som recieveren. Men alt dette ser ud til at være ændret nu, hvor disse nye lydformater dukker frem.
For mit eget vekommende venter jeg på denons 3808, så kan båede reciecveren og afspilleren afkode alt efter hvad der er bedst.
|
|
|
tja, det gør man jo f.eks. ikke med cd-afspillere? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
For mit vedkommende er det nok bare af gammel vane. Jeg har altid gået i den tro at det er bedst at recieveren forerager afkodning af lyden, det er jo trods alt det den bl.a. er til for. Har aldrig troet at afspillere kunne afkode lyden så godt som recieveren. Men alt dette ser ud til at være ændret nu, hvor disse nye lydformater dukker frem. |
|
|
Det er lige præcist dét der er pointen - selve afkodningen fra et DD/DTS format til PCM, er _helt_ uden betydning for lyden. Det gælder iøvrigt, hvilket der ikke rigtigt har været den store fokus på, også de tabsgivende formater, dsv. den almindelige DD eller DTS lyd. Selve afkodningen til PCM er helt uden betydning. Dér hvor processorens kvalitet kommer ind er (udover ved pro logic dekodning af stereo) når der foretages en egentlig processing af signalet, dvs. bass management, delay, niveau-regulering, 5.1>7.1 konvertering osv. Dette foregår stadig i receiveren, selv om afkodningen til PCM foregår i afspilleren (eller rettere: Kan gøre det). Så når afkodningen sker i afspilleren, betyder det IKKE at receiverens processor sættes ud af spil. Det er _kun_ afkodningen fra DD/DTS til PCM, der bør foregå i receiveren. Bass management osv hører så absolut stadig til i receiveren (måske er det dette som mange misforstår?)
I princippet har det iøvrigt altid været sådan. Forskellen i forhold til tidligere, ligger udelukkende i at vi nu har en overførsel der muliggør 5.1 PCM mellem afspiller og receiver. Hvis vi havde haft denne overførselsmulighed fra starten, så ville vi ikke have haft behov for at opgradere receiverne de sidste 10 år...
Furious jt skrev:
|
|
|
Det vil som sagt ikke gøre en bjælde forskel. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg "kun" en denon 2105, så jeg skal alligevel skifte recievere for at udnytte de nye lydformater, am I right?
Derfor vælger jeg at købe en af de nye recievere.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
I princippet har det iøvrigt altid været sådan. Forskellen i forhold til tidligere, ligger udelukkende i at vi nu har en overførsel der muliggør 5.1 PCM mellem afspiller og receiver. Hvis vi havde haft denne overførselsmulighed fra starten, så ville vi ikke have haft behov for at opgradere receiverne de sidste 10 år... |
|
|
Det handler vel om at når snakken går på dekodning i afspilleren, så tænker de fleste på halvdårlige DVD-afspillere med 5.1 analog out, hvis eneste berettigelse er tilslutning til et anlæg der kun har analog 5.1 ind men ikke sin egen dekoder.
Når overførslen fra afspiller til receiver sker digitalt og uden tab, så er denne diskussion pludselig flyttet til et helt andet niveau.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
tja, det gør man jo f.eks. ikke med cd-afspillere? |
|
|
Det skulle jeg faktisk lige til at skrive! Det er beviset på at det er vanetænkning frem for logisk tænkning: I surround vil vi for alt i verden have så meget processing som muligt over i forstærkeren, i stereo er der stort set ingen der kunne drømme om at købe en forstærker med indbygget D/A konverter...
Afspilleren er som sagt efter min mening det eneste logiske sted at foretage en konvertering fra lagrings-formatet til lyd-formatet (hvadenten det er analog lyd eller PCM), fordi det betyder at du kan købe forstærkeren én gang for alle, og opgradere signalkilde som du har lyst til uden at være afhængig af at skulle skifte forstærkeren også. Nu dør SACD jo nok alligevel, men forestil jer hvor død en sild det ville have været, hvis man udover en ny afspiller også _skulle_ købe ny forstærker? At have al processing i forstærkeren, har været det bedste der kunne ske for forstærker-producenterne. Folk har rask væk betalt bunker af kroner for at opgradere deres aldeles udmærkede forstærkere til nye, ikke nødvendigvis bedre forstærkere, som har haft de nyeste formater, og et par år efter er den nye forstærker så forældet igen. Utroligt at folk ikke har brokket sig mere end tilfældet er...
Med op til 7.1 24-bit PCM via HDMI kan man nu langt om længe foretage en solid forstærker-investering, og få en forstærker som man kan forvente at have glæde af 10 år frem. I stedet for at skifte 5000,-s forstærker hvert andet år, kan man tillade sig at bruge 15.000,- her og nu, og få LANGT bedre lyd, både nu og i fremtiden. Det giver nogle meget spændende muligheder, at man kan opfatte sit system som et "backbone" bestående af højttalere og forstærkere, som er en langtids-investering, og så kan man skifte ud som man har lyst til i signalkilderne, og fordi både billede og lyd hældes ud digitalt, behøver signalkilderne ikke koste alverden (som eksempelvis bevist ved min 1080P demonstration tidligere på året, hvor der i udstrakt grad blev brugt PS3).
At kaste sig over HDMI 1.3 receivere fordi de har de nyeste formater, er en kortfristet løsning, for der skal nok komme noget nyt på et tidspunkt alligevel. Der er selvfølgelig ikke noget _galt_ i at gøre det, men det er langt vigtigere at man køber dét produkt der lyder bedst, end at købe den nyeste teknologi. Ny teknologi holder op med at være ny, men god lyd holder ikke op med at være god lyd. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Nu har jeg "kun" en denon 2105, så jeg skal alligevel skifte recievere for at udnytte de nye lydformater, am I right?
|
|
|
Jep, du skal have en receiver med HDMI. Min pointe er at om det er HDMI 1.1 eller 1.3, det betyder mindre end kvaliteten af den receiver du køber. Hvis du kan vælge mellem to lige gode receivere hvor den ene har 1.3, så tager du selvfølgelig dén, men det er ikke sådan at du _skal_ gå efter 1.3.
En detalje, som jeg ikke har gravet så meget i endnu (dette kunne jo give lejlighed til det...): De forskellige options i HDMI standarderne er netop "options", du kan ikke regne med at fordi en receiver har HDMI 1.3, så har den også alle de features som HDMI 1.3 giver mulighed for. Jeg kunne eksempelvis godt forestille mig en situation hvor receiver A har HDMI 1.2a, med understøttelse af 7.1 PCM, mens receiver B har HDMI 1.3 med TrueHD og DTS-HD, MEN max understøtter 5.1 PCM! I denne situation vil receiveren med HDMI 1.3 faktisk blive forældet _hurtigere_ end receiveren med HDMI 1.2! (Det kræver sgu lige et par ekstra udråbstegn) !!
Om det bare er en teoretisk betragning, eller om denne situation rent faktisk kunne opstå, har jeg ikke overblik nok over receiver-markedet til at kunne sige fra rygraden, men det er et eksempel på at man ikke bare blindt skal gå efter HDMI versionen, det er af afgørende betydning at man undersøger de enkelte specs - og her er 7.1 PCM input væsentligt vigtigere end afkodning af DTS-HD. Har du 7.1 PCM, så kan DTS-HD afkodningen løses eksternt, men har du ikke 7.1 PCM, og der om nogle år kommer et nyt format som receiveren ikke kan afkode, så har du ingen løsning. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
|
Det skulle jeg faktisk lige til at skrive! Det er beviset på at det er vanetænkning frem for logisk tænkning: I surround vil vi for alt i verden have så meget processing som muligt over i forstærkeren, i stereo er der stort set ingen der kunne drømme om at købe en forstærker med indbygget D/A konverter... |
|
|
Du argumenterer godt men i visse sammenhænge giver det altså god mening at processere lyden i receiveren: I mit setup, hvor dvd-spilleren står klos op ad projektoren pga. dvi-standardens begrænsede tilladte kabellængde, er det oplagt at have et enkelt coax-kabel fra dvd-spiller til receiver frem for (mindst) 6 analoge kabler på 8 meters længde. Det er ikke blot udtryk for vanetænkning.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
|
Det skulle jeg faktisk lige til at skrive! Det er beviset på at det er vanetænkning frem for logisk tænkning: I surround vil vi for alt i verden have så meget processing som muligt over i forstærkeren, i stereo er der stort set ingen der kunne drømme om at købe en forstærker med indbygget D/A konverter... |
|
|
Du argumenterer godt men i visse sammenhænge giver det altså god mening at processere lyden i receiveren: I mit setup, hvor dvd-spilleren står klos op ad projektoren pga. dvi-standardens begrænsede tilladte kabellængde, er det oplagt at have et enkelt coax-kabel fra dvd-spiller til receiver frem for (mindst) 6 analoge kabler på 8 meters længde. Det er ikke blot udtryk for vanetænkning.
|
|
|
Nu er der jo ikke tale om at overføre signalet via analoge kabler, men via hdmi - som tillader væsentligt længere kabeltræk end DVI.
Og HD-lydformaterne kan under alle omstændigheder ikke overføres via et coax-kabel.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Boye skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Nu er der jo ikke tale om at overføre signalet via analoge kabler, men via hdmi - som tillader væsentligt længere kabeltræk end DVI.
Og HD-lydformaterne kan under alle omstændigheder ikke overføres via et coax-kabel.
|
|
|
Men så er mange vel også nødsaget til at købe ny recivere, hvis den gamle ikke har hdmi.
Så skal man jo investere i ny reciever engang imellem og ikke hvert 10. år som Otto nævner
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
RogueAgent skrev:
Boye skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Men så er mange vel også nødsaget til at købe ny recivere, hvis den gamle ikke har hdmi.
Så skal man jo investere i ny reciever engang imellem og ikke hvert 10. år som Otto nævner
|
|
|
Nej - hele pointen er, at du vil kunne overføre et hvilket som helst lydformat til en forstærker med hdmi indgang hvis blot det er dekodet til PCM allerede i afspilleren.
Det kræver selvfølgelig en forstærker med hdmi indgang, men derefter vil det ikke længere hvert andet år være nødvendigt at opgradere BÅDE afspiller og forstærker, blot fordi producenterne pludselig opfinder et nyt format der er MEEEEEEEGET bedre end de andre, og med et slag gør alle formater før det uinteressante...
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Du argumenterer godt men i visse sammenhænge giver det altså god mening at processere lyden i receiveren: I mit setup, hvor dvd-spilleren står klos op ad projektoren pga. dvi-standardens begrænsede tilladte kabellængde, er det oplagt at have et enkelt coax-kabel fra dvd-spiller til receiver frem for (mindst) 6 analoge kabler på 8 meters længde. Det er ikke blot udtryk for vanetænkning. |
|
|
Jo, det er _præcis_ vanetænkning... For som Rogue nævner, så er det når man overfører de nye formater via HDMI, at det giver mening at afkode til PCM i afspilleren. Når det er en DVD-afspiller der er kilden, så har du helt ret, men det forholder sig anderledes med HD-DVD og Blu-Ray. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 10 August 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
|
|
|
Udover hvad Rogue allerede har sagt: Der er ingen der siger at du _skal_ købe en ny receiver. Hvis du er tilfreds med lyden fra din gamle receiver, så kan du sagtens se HD-DVD og Blu-Ray, og nedkonvertere DTS-HD til almindelig DTS. Det vil endda typisk lyde bedre end en almindelig DTS kilde, selv om man i princippet ikke udnytter formatet 100%. Men når man så engang køber en ny receiver med HDMI, så er dén investering en ganske sikker investering (der er aldrig noget der er 100%...)
Man kan så sige at der ikke rigtigt er det store behov for bedre formater end TrueHD og DTS, men man kunne sagtens forestille sig en vis udvikling i de lossy formater, eller f.eks. at der kommer en ny standard for lossless musik-downloads, som så netop kan afkodes i afspilleren, uden at man behøver skifte forstærkeren ud. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|